Jag håller på att skissa på ett fritidshus som kommer att likna den bifogade planritningen, med några mindre justeringar (kommer böand annat dra ut respektive yttervägg med 50 cm så att väggen till köksöppningenh hamnar i nivå med sovrummen, innebär att bredden på kök + vardagsrum också ökar till 400 cm). Tanken är att två vuxna och två barn ska kunna bo i fritidshuset när som helst under året. Grundläggning blir gjuten betingplatta med vattenburen golvvärme, och uppvärmningssystem blir antingen luft/vatten eller bergvärm där pumpen kommer att stå i badrummet
En sak jag funderar en hel del på är det inringade fönstret. Tanken med att sätta ett 12x10 är att få plats med en bänkskiva under fönstret för att få tillräckligt med yta, men jag funderar på om det kommer bli fult när det fönstret inte är linjerat med övriga på den fasaden. Vad säger ni? Hur viktigt är det att alla fönster är linjerade i nederkant?
Jag skulle var tacksam för er input gällande detta och planlösningen generellt.
Nämnas kan också att framsidan ligger i söderläge och att det är sjöutsikt åt det hållet.
En sak jag funderar en hel del på är det inringade fönstret. Tanken med att sätta ett 12x10 är att få plats med en bänkskiva under fönstret för att få tillräckligt med yta, men jag funderar på om det kommer bli fult när det fönstret inte är linjerat med övriga på den fasaden. Vad säger ni? Hur viktigt är det att alla fönster är linjerade i nederkant?
Jag skulle var tacksam för er input gällande detta och planlösningen generellt.
Nämnas kan också att framsidan ligger i söderläge och att det är sjöutsikt åt det hållet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Jag föreslår att du ritar ut lite möbler så att du ser att det går att få in de möbler som ska vara där. I sovrum är det t.ex. bra om sängarna inte är framför något fönster. Man vill ha TV och soffa mittemot varandra.
Ett badrumsfönster får inte vara i duschen och duschen bör inte heller vara nära dörren (båda delarna för att undvika vattenskador).
Hur det ser ut med ett mindre fönster beror väldigt mycket på husets stil. Ett hus som försöker se ut som ett hus på landet för 150 år sen bör ju ha likstora fönster medan man från ungefär 1930 har anpassat fönster till funktionen invändigt.
Ett badrumsfönster får inte vara i duschen och duschen bör inte heller vara nära dörren (båda delarna för att undvika vattenskador).
Hur det ser ut med ett mindre fönster beror väldigt mycket på husets stil. Ett hus som försöker se ut som ett hus på landet för 150 år sen bör ju ha likstora fönster medan man från ungefär 1930 har anpassat fönster till funktionen invändigt.
Kul att rita hus! Vi håller just nu på att färdigställa vårt fritidshus som vi ritat (med lite hjälp av arkitekt).
Jag säger som ovan, sätt ut allt skalenligt, framförallt badrum och kök. Hur har du tänkt att köket ska utformas? Kanske du kan vara lite kreativ där och på så sätt justera fönstret så att det livar med övriga fönster?
Jag hade gärna sett en fasadvy för att se hur helheten blir.
Jag får uppfattningen att många som ritar själva fokuserar mycket på planlösningen men får inte alltid till hur huset ser ut från utsidan och sen sitter fönstren som tänder inslängda i gapet på britt.
Jag säger som ovan, sätt ut allt skalenligt, framförallt badrum och kök. Hur har du tänkt att köket ska utformas? Kanske du kan vara lite kreativ där och på så sätt justera fönstret så att det livar med övriga fönster?
Jag hade gärna sett en fasadvy för att se hur helheten blir.
Jag får uppfattningen att många som ritar själva fokuserar mycket på planlösningen men får inte alltid till hur huset ser ut från utsidan och sen sitter fönstren som tänder inslängda i gapet på britt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Planlösning kök i allmänhet och placering diskmaskin i synnerhet
Kök -
Råd om placering/planlösning badrum/bastu i tänkt utbyggnad
Bastu -
Placering värmepump i konstig planlösning
Värmepumpar -
Feedback på planlösning för tilllbyggnad och badrum
Planlösningar -
Feedback på planlösning - sutteränghus