vcx vcx skrev:
Jag tycker det är konstigt att TS kan markera ett av sina egna inlägg i en tråd som "bästa svaret". Hade känts mera logiskt att det hade varit förbehållet oss andra som svarar. Känns dock som ett utmärkt sätt att samla poäng... 🙂
Det kan ju finnas en poäng i det. Om jag skapar en tråd och ställer en fråga och sedan själv kommer på lösningen på problemställningen och återkopplar den i tråden är det kanske rimligt att det inlägget också markeras som bästa svar, med betydelsen ”bästa svar” = ”rätt svar”. Helt enkelt för att det ska bli lätt för andra med liknande problem att hitta igen det.
I andra situationer känns det endast konstigt.

Keiller Keiller skrev:
Vad är förresten poängen med poängen? Får man fördelar/belöning när man kommer över en viss nivå?
När man får över 20k poäng får man köpa en glass. ;)

Redigerat:
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle önska en funktion för att slippa se allt vad AndersMalmgren skriver.
Trots att jag lagt in honom på min "slippa se lista" så kommer hans kommentarer med som jag inte vill se.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Jag vill fortfarande ha det omvända, ett sätt att spara specifika inlägg i en lista (med kommentarer) så att jag enkelt kan återvända till just de inläggen.

• Gilla
Mathildatiger och 6 till
  • Laddar…
Sedan vi uppdaterade sajten för en vecka sedan så upplever många av oss att sajten har blivit lite snabbare. Det är bra.

Men vi har också fått mycket feedback och tillsammans hittat en hel del buggar. Ganska många buggar har fixats men en del återstår. Vi jobbar på ett tag till och hoppas såklart kunna lansera några nya funktioner innan det är semester.

På min personliga önskelista finns:

- Enklare bilduppladdning
- Förhandsgranskning
- Spara-funktion
- Förbättrad texteditor i mobilen
- Historik
- Dark mode

Men vissa saker är svårare än andra. Vi får se vad som hinns med.

• Gilla
Bo.Siltberg och 6 till
  • Laddar…
Bump!
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bump!

De önskemål jag fortfarande har är, i prioordning:
  1. Funktion för "läs senare". Det enda sätt jag tror fungerar är att kunna markera ett inlägg som oläst, eller om det inte är möjligt, hela tråden.
  2. Knapp för att "visa alla inlägg" i en tråd. Om det kostar prestanda så skulle det åtminstone räcka med att visa de 2-3 senaste sidorna för det är dessa man ofta behöver bläddra mellan för att kunna svara.
  3. Hooverfunktionen för titeln i trådlistor är för påträngande. Den är dessutom meningslös då den alltid visar första inlägget, inte det första olästa.
  4. Förhandsgranskning av inlägg innan postning.
  5. Om ett forum endast har olästa inlägg i trådar som jag ignorerar, då är forumet ändå boldmarkerat i listan över forum. Om jag går in i forumet är det alltså helt tomt på trådar med nya inlägg i.
  6. Om jag klipper ur en bit text från ett inlägg som jag håller på att skruva där texten i delar är italic eller bold eller understruken, och sedan klistrar in den igen på ett nytt ställe, då har dessa egenskaper försvunnit. Man kan alltså inte flytta sådan test i editorn om man inte går över till bbcode-editorn.
  7. De gamla smilisarna var snyggare (före 2017).
  8. Det finns en bugg för gamla länkar som pekar på ett enskilt inlägg.
  9. Fonten Courier är ju bra, men den fungerar mindre bra ihop med forumets automatiska radering av inledande blanktecken på en rad.
Sista punkten: Är skriven med en tom rad mot listan ovan, men forumet rensar bort denna tomma rad och skriver ihop denna text med listan ovan.
Några kommentarer och uppdateringar

4. På G, gôtt!
5. Gäller även trådar där det enda nya inlägget är gjort av en person som man ignorerar.
6. Fixad! Tack.
9. Jag hittar inte ens byte av font längre. Det är ibland bra med en font med fast teckenbredd.
10. Jag önskar mer tangentbordsstöd i forumet för navigering och manöver. Jag vet dock inte vilka möjligheter som finns. Jag tänker på typ "ställ cursorn på första/nästa tråd med olästa inlägg", "markera forumet som läst" etc.
11. "Googlesökfunktionen" längst upp på varje sida är tyvärr oanvändbar då den inte hittar sökresultat på sida 2 och framåt i trådarna.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
MultiMan
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Reaktionsknapparnas beteende när man långklickar ska fungera bättre nu. Nu går de att stänga som man vill.

De felaktigt översatta fraserna i androidappen ska vara korrekta nu.

Vi har fixat buggen som gjorde att man ibland kom fel när man klickade i trådlistor.

Fler än du har rapporterat detta. Vi tror att textstorleksuppsättningen funkade annorlunda i gamla forumprogramvaran än i den nya men vi är inte helt säkra på vad som är felet. Funktionen Större textstorlek i appen fungerar iallafall nu igen.

Kolla om det känns bättre nu.

Det kommer så småningom men vi måste fixa lite annat först som preview till exempel.

Jag håller med dig. Det buggar för mycket och det blir fel för ofta. Ett lösningsförslag är att skippa WYSIWYG för inlinade citat och bilder och istället skriva ut [taggar] för citat och bilder.

Vi har inte hittat någon annan som har lyckats lösa infogade citat och bilder på ett smidigt sätt.

Vi har nu tagit bort animeringarna när man klickar på Redigera och öppnar istället upp redigeringsformuläret i en större editor så att man får lite mer utrymme.

Även iPads har fått större svarsformulär (om man har infinite sroll).

Vi har även flyttat upp Skicka-knappen så att den ligger på samma rad som Ladda upp bild så att man inte behöver klicka och scrolla för att komma åt skicka-knappen.

Glad midsommar!! 🏄‍♀️♥️🍺🙋‍♂️
Alla saker har fungerat som förväntat senaste dagarna, inklusive första olästa, så jag är nöjd (för närvarande 😅 ). Tack för ert arbete och att ni lyssnar på medlemmarna!

• Älska
Per Eskilsson
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Vad är förresten poängen med poängen? Får man fördelar/belöning när man kommer över en viss nivå?
Meningen är troligtvis att man ska slippa behöva läsa en hel tråd och snabbt kunna hitta svaret till frågeställningen, sen kan man diskutera om det fungerar.

1 123abc skrev:
Meningen är troligtvis att man ska slippa behöva läsa en hel tråd och snabbt kunna hitta svaret till frågeställningen, sen kan man diskutera om det fungerar.
Tror det frågas kring poängen användare har. Du har exempelvis drygt 20k poäng.
Du ser dessa om du går till en användares profilsida.

1 123abc skrev:
Nej, det har inte med själva poängsystemet att göra. Det kanske är "markera bästa svar" du menar?

tveksamt tveksamt skrev:
Tror det frågas kring poängen användare har. Du har exempelvis drygt 20k poäng.
Du ser dessa om du går till en användares profilsida.
Ja, det är användarpoängen jag undrade över vad den har för poäng.

Om den "låste upp" fler funktioner allteftersom poängen räknas upp eller gav fördelar så skulle man kunna ha nytta av poängen men nu blir det bara en ny färg på en stjärna för varje nivå och det är ju kanske inte så viktigt.

Poängen aktiverar användarna.. de som är aktiva på sajten har mer poäng - de som lurkar i bakgrunden har mindre poäng!

Har man ”hängt” här länge, har man ofta lite högre poäng också (för man har generellt hunnit göra mer/postat mer osv än nykomlingarna).

I profilen (förut iaf) kunde man se vad som gav poäng (och hur mycket).. tex färdigställa sin profil x poäng, ladda upp första bilden xpoäng osv..

De poängen är det en själv som styr över.. med sin aktivitet helt enkelt 🙂

Stjärnorna för bästa svar, borde vara andras bedömningar av medlemmarnas kunskaper/hjälpförmåga (men i dagsläget kan man fortfarande ge sig själv stjärnor i egna inlägg - så stjärnorna ”saknar värde”)

Snigla Snigla skrev:
Poängen aktiverar användarna.. de som är aktiva på sajten har mer poäng - de som lurkar i bakgrunden har mindre poäng!

Har man ”hängt” här länge, har man ofta lite högre poäng också (för man har generellt hunnit göra mer/postat mer osv än nykomlingarna).

I profilen (förut iaf) kunde man se vad som gav poäng (och hur mycket).. tex färdigställa sin profil x poäng, ladda upp första bilden xpoäng osv..

De poängen är det en själv som styr över.. med sin aktivitet helt enkelt 🙂

Stjärnorna för bästa svar, borde vara andras bedömningar av medlemmarnas kunskaper/hjälpförmåga (men i dagsläget kan man fortfarande ge sig själv stjärnor i egna inlägg - så stjärnorna ”saknar värde”)
Tror inte poängen aktiverar användarna, då poängen i sig saknar betydelse eller värde.

En användares inlägg blir ju inte fler bara för att de poängsätts?

Keiller Keiller skrev:
Tror inte poängen aktiverar användarna, då poängen i sig saknar betydelse eller värde.

En användares inlägg blir ju inte fler bara för att de poängsätts?
Troligen blir de det.. omedvetet. Men under begränsad tid oftast. Det är som att bjuda på en auktion, vissa kan inte låta bli att bjuda högre (fast man eg lagt sitt bud..) för att nån jäkel sitter och bjuder en krona mer framför näsan på en.. och man vill vinna..

Samma sak när man ser att någon bara gett 1 kommentar eller liknande, då är man ofta lite mer skeptisk till vad den personen sagt.. medan ser man någon som har 20 000 poäng och kanske en guldstjärna - då vet man att den personen varit aktiv på sajten och förhoppningsvis har denne lärt sig något med tiden på forumet (om denne nu inte kunde allt från början) :)

Lika så om nya besökare hittar hit.. och ser att man (andra) får poäng (både antal inlägg och poäng WOW ;) ).. ja då kanske det genererar några till att signa upp sig på forumet.. och om några till signar upp sig på sajten.. finns det kanske några till som faktiskt betalar premium också.. (så de slipper all reklam).. och då är det dubbelt bra för forumet..

Poängen är gynnsam för sajten eg, inte för användarna :) (så länge de inte börjar med månadstävlingar *tips* )

Ju fler människor som syns, postar bilder, besöker sajten.. ser reklamen, klickar sig runt.. desto bättre för forumet i sig helt enkelt :)

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Troligen blir de det.. omedvetet. Men under begränsad tid oftast. Det är som att bjuda på en auktion, vissa kan inte låta bli att bjuda högre (fast man eg lagt sitt bud..) för att nån jäkel sitter och bjuder en krona mer framför näsan på en.. och man vill vinna..

Samma sak när man ser att någon bara gett 1 kommentar eller liknande, då är man ofta lite mer skeptisk till vad den personen sagt.. medan ser man någon som har 20 000 poäng och kanske en guldstjärna - då vet man att den personen varit aktiv på sajten och förhoppningsvis har denne lärt sig något med tiden på forumet (om denne nu inte kunde allt från början) :)

Lika så om nya besökare hittar hit.. och ser att man (andra) får poäng (både antal inlägg och poäng WOW ;) ).. ja då kanske det genererar några till att signa upp sig på forumet.. och om några till signar upp sig på sajten.. finns det kanske några till som faktiskt betalar premium också.. (så de slipper all reklam).. och då är det dubbelt bra för forumet..

Poängen är gynnsam för sajten eg, inte för användarna :) (så länge de inte börjar med månadstävlingar *tips* )

Ju fler människor som syns, postar bilder, besöker sajten.. ser reklamen, klickar sig runt.. desto bättre för forumet i sig helt enkelt :)
Ja, det är klart, lite så är det ju. Fast om då någon är en riktigt flitig användare borde den kanske få premium efter ett visst antal poäng. 😉

Månadstävling var f.ö. ett bra tips.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ja, det är klart, lite så är det ju. Fast om då någon är en riktigt flitig användare borde den kanske få premium efter ett visst antal poäng. 😉

Månadstävling var f.ö. ett bra tips.
Im a busy bee.. 🐝

Så jag har ju lyckats hålla mig på premium-sidan 🙂.. (har inte så mycket med mina poäng att göra dock, mer att man håller sig aktiv på "topplistan" har jag för mig )

Tillägg: Poängen har viss inverkan ändå såg jag nu.. fanns en "topplista för högsta poäng" bland medlemmar. Hade inte sett den innan. Men det betyder ju att har man mycket poäng, hamnar man automatisk på minst en "topplista")

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.