N Nyikåk skrev:
Snälla, om ni inte redan förstått att majoriteten hellre vill till första olästa än första inlägget och återgår till tidigare standarden för plattor att rubriken tar en dit, gör det till ett val åtminstone.

Om det är svårt att känna av skillnaderna mellan dator och platta p.g.a. upplösningarna och user-agent inte kan lösa problemet så kan ni kanske kolla om man skärmen är i stående läge vilken nog oftare används på plattor än datorer.
På måndag kommer vi göra följande justeringar:

1) Vi kommer länka rubriken i desktop och surfplattor till första olästa (om man ej valt sista eller första under inställningar).

2) Vi kommer lägga till en länk till första inlägget i popupen som syns i desktop när man går med musen över rubriken så att det går att komma till första inlägget även om man ej valt något eller om man valt första olästa, sista eller datoranpassade trådlistor.
Skärmdump från ett diskussionsforum med två trådar om hushållsapparatproblem och kondensatorersökning.

3) Vi kommer ta bort det svårförståeliga ögat som idag syns i desktop och surfplattor till höger om rubriker till trådar som har oläst innehåll.

4) Eftersom onmouseover ej funkar i mobiler och surfplattor så kommer vi visa upp en grå outlined (i)-ikon till höger om rubriker i mobiler, surfplattor och smala desktopenheter* (enheter som har en viewport bredd på upp till 1366 pixlar**) för de som valt ”datoranpassade trådlistor" (=visa flera länkar även i mobilen) som man kan klicka på för att få upp popuprutan (och på så sätt komma åt "första inlägget"-länken.

*pga att många tablets visar fel user-agent
**liggande iPad Pro 12.9 har en viewport bredd på 1366 px

Ändringarna kommer att börja synas först natten mellan måndag och tisdag.

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K
Har ett nytt problem som jag ofta upplever med andra webbsidor (som jag sällan läser) men inte noterat här tidigare:

När en sida laddas så visas sidinnehållet först, därefter laddas reklamenbannern högst upp och precis när detta är klart så studsar sidan till innan reklamen visas. Om jag just då försöker "klicka" på något så blir resultatet att klicket hamnar på fel ställe. (Det blir sämre av att surfplattan är så pass långsam att jag inte har tålamod att alltid vänta tills efter att reklamen laddats.)

På vilka sidor upplever du att detta sker, startsidan, forumtrådar eller senaste inläggen?

Om det inträffar i forumtrådar efter det att du klickat på en tråd i en trådlista och att länken går till ”första olästa” (eller sista) så beror det nog på att någon annons ovanför dit du kommer är högre än ”standard” och därför hoppar sidan till lite olika mycket från en gång till en annan.

Problemet är att vi vet inte alltid hur höga annonserna förrän de laddas in och eftersom vi laddar in annonserna sist så blir det tyvärr lite hoppigt ibland.

På gamla långsamma surfplattor eller med långsam internetuppkoppling märks detta ännu mer än med en modern enhet och snabb uppkoppling.

Redigerat:
Magnus E K
På alla sidor som har en reklambanner överst, dock inte exakt varje gång utan kanske i hälften av fallen.

Upptäckte nu att det även händer att reklamen först visas större och sen minskar lite i storlek direkt efter. Lyckades göra en screenshot.

Först så här:

Skärmdump av en diskussionstråd på byggahus.se med reklambanner och foruminlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ändras till:

Skärmdump av ett webbforum om byggprojekt med en reklambanner och en diskussionstråd om köksrenovering.
Skapa konto

Inträffar det även när du lägger surfplattan ner?

Magnus E K
Använder normalt aldrig den här plattan liggande men har testat nu. Nej, då verkar den större storleken användas hela tiden. Däremot händer det fortfarande att det studsar ibland. Det är då som om reklamutrymmet först ändrar storlek till noll en kort stund just innan bannern visas.

Magnus E K
800px x 1159px säger den sidan när jag testar i stående läge, 1280px x 679px i liggande.

Redigering: Den säger även "DPR: 2 Screen Size: 800 × 1280"

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
På måndag kommer vi göra följande justeringar:

1) Vi kommer länka rubriken i desktop och surfplattor till första olästa (om man ej valt sista eller första under inställningar).
Skumt, jag hamnar fortfarande på första inlägget i tråden när jag klickar på rubriken (på datorn)?! Kan inte se att mina inställningar skulle säga något annat?

mexitegel mexitegel skrev:
Skumt, jag hamnar fortfarande på första inlägget i tråden när jag klickar på rubriken (på datorn)?! Kan inte se att mina inställningar skulle säga något annat?
Ändringen rullades aldrig ut imorse på grund av att vi hittade en bugg i sista sekund. Ändringen kommer istället att rullas ut inatt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Då önskar jag lycka till inatt istället! :)

Illustrerad fyrfältscomic där en figur debugger och fårnga ett litet buggmonster, men upptäcker sen en större monsterbugg.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Älska
MrDizzy och 8 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Då önskar jag lycka till inatt istället! :)

[bild]
Tack @mexitegel,

@Alfredo @tommib @MultiMan @hsd @Maria T @Magnus E K @Nyikåk @BirgitS @Bo.Siltberg @El-Löken66 @richardtenggren @Mikael_L @Mats @Dheri @Nötegårdsgubben @TeroM @Nerre @Fotografen @13th Marine @breakman @Dalbotös @tveksamt @roli @ådal @Åsa Lund @Stefan N @nivv @Husnerden @kashieda @HasseTeknik @major_tom @MathiasS @yonna @Hemmakatten @KnockOnWood @Daniel_N @Marlen Eskilsson @hempularen @cnils @Annelie Hultberg @Ludvig Eskilsson med flera

Nu har vi fixat så att man som standard kommer till första olästa även i desktop när man klickar på en ämnesrubrik i trådlistor.

Om du (som useless begärt) vill ha lika många länkar i mobilen som i desktop så kan du bocka i "Datoranpassade trådlistor i mobilen" i dina inställningar. Så här ser inställningssidan ut:

Screenshot av inställningssidan för trådlistor med alternativet "Datoranpassade trådlistor i mobilen" markerat.

Om du bockar i "Datoranpassade trådlistor i mobilen" så får du samma länkar i mobilen som i datorn.

I mobilen, surfplattor och smala desktopenheter (smalare än 1367 pixlar) så dyker det då också upp en (i)-symbol till höger om ämnesraden och när du klickar på den så kan du förhandsvisa första inlägget (på samma sätt som onmouseover i desktop) samt gå till första inlägget även i mobilen.

Skärmbild av ett foruminlägg om Sveriges Covid-19 strategi med knappen "Gå till första inlägget".

Vi har alltså även lagt till en "Gå till fösta inlägget"-knapp i popupen.

Tack alla för konstruktiv feedback. :love:Tillsammans har vi gjort sajten lite bättre, hoppas jag. Säg till om något inte funkar. :)

• Gilla
  • Älska
Alfredo och 17 till
  • Laddar…
Är jag den ända som har problem med alla dessa annonser som börjar spela tokhögt i hörlurarna utan att man har klickat på dem? Ibland efter man har skrollat långt förbi dem?

Eller är det bara jag som stör mig något otroligt på det? Sidan är ju så bra annars :worried:

Jag får lite problem med popupen i trådlistorna.
Det är relaterat till hur jag gör men jag vill ändå nämna det.
Jag går till sista olästa tråd i ett underforum, markerar tråden och väljer öppna i ny flik.
Problemet kommer när jag nu vill göra samma sak med tråden ovan.
Eftersom popupen nu visas så döljs tråden ovan så jag kan inte välja den utan måste först klicka bort popupen

Den enkla fixen är att vänja sig vid att "jobba" uppifrån och ned istället

B
ådal ådal skrev:
Är jag den ända som har problem med alla dessa annonser som börjar spela tokhögt i hörlurarna utan att man har klickat på dem? Ibland efter man har skrollat långt förbi dem?

Eller är det bara jag som stör mig något otroligt på det? Sidan är ju så bra annars :worried:
Har aldrig råkat ut för det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.