2 201 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Feedback på Bygglovshandlingar - Tillbyggnad hus
På situationsplanen ritar du ytterväggen och måttsätter från den tänker jag. På planritningen kan du rita in takutsprånget med streckad linje, om det är viktigt. Oftast behövs det bara om takutsprånget är så djupt att det blir mätvärd byggnadsarea (djupare än 50 cm). Här ser du ett exempel på hur det kan se ut.E Ekebergarn skrev:Tack för ditt svar! Jag tänker att jag kan komplettera mått ifrån hörnet för tillbyggnaden mot tomtgräns V. Så har jag 2 mått avseende tillkommande. Sen kan man lägga till ett mått på bef mot närmaste tomtgräns. Tror jag utgår ifrån den redan befintliga kartan, just för att det går snabbare och enklare. Så får jag se vad kommunen säger.
Gällande måttsättningen på tillbyggnaden i situationsplanen har jag angett yttermått vägg + takutsprång på 300mm. Är detta fel?
Tänker att det är fågelperspektiv och att takutsprånget bör vara inkluderat, eftersom det är vad man ser ovanifrån. Men detta kanske är fel och man istället skall ange yttermått vägg?
Då det är så marginellt med 300mm på en skalstock i 1:500 så är det knappt visuellt synligt på ritningen, men angivna mått blir ju då fel, kanske?
/H
Bra kämpat! Jag reagerade på sektionerna:
1. Rita in sektionsmarkeringar planritningarns både för bottenvåning och övervåning.
2. Helt rätt att ha en sektion genom befintligt och en genom nytt men sektionerna verkar inte tagna där markeringarna är. De verkar också ”titta” åt andra hållet jämfört med pilarna i sektionsmarkeringarna.
Angående utformningen så skulle du kunna testa att vända nocken på tillbyggnaden 90grader så att sovrummen får varsin gavelspets. Då är du friare o att välja takvinkel och får lite mer användbar golvyta i sovrummen. Det syns då också att huset blivit tillbyggt.
1. Rita in sektionsmarkeringar planritningarns både för bottenvåning och övervåning.
2. Helt rätt att ha en sektion genom befintligt och en genom nytt men sektionerna verkar inte tagna där markeringarna är. De verkar också ”titta” åt andra hållet jämfört med pilarna i sektionsmarkeringarna.
Angående utformningen så skulle du kunna testa att vända nocken på tillbyggnaden 90grader så att sovrummen får varsin gavelspets. Då är du friare o att välja takvinkel och får lite mer användbar golvyta i sovrummen. Det syns då också att huset blivit tillbyggt.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Nyfiken fråga:E eemeliie skrev:På situationsplanen ritar du ytterväggen och måttsätter från den tänker jag. På planritningen kan du rita in takutsprånget med streckad linje, om det är viktigt. Oftast behövs det bara om takutsprånget är så djupt att det blir mätvärd byggnadsarea (djupare än 50 cm). Här ser du ett exempel på hur det kan se ut.
[bild]
På situationsplanen, hur skall man måttsätta OM taket sträcker sig ex. 1m ut, eller 2 meter ut.
Är det fortfarande avstånd mellan vägg och tomtgräns som skall sättas ut?
Nej, då blir det ju taket som gäller. Mitt garage med carport blev ju måttsatt mot carportets tak, det gick ju inte att bortse ifrån.H hempularen skrev:
Gällande situationsplanen, bör inte måttsättningen på tillbyggnaden ändå vara inkl takutsprång? Även om den inte räknas in på ytan (i mitt fall 300mm). Tänker att det ändå är fågelperspektiv som kartvyn visualiserar.
Gällande måttsättning mot tomtgräns är det fullt rimligt om det utgår ifrån vägg tänker jag.
Gällande måttsättning mot tomtgräns är det fullt rimligt om det utgår ifrån vägg tänker jag.
Stort tack för respons, exakt sånt här konkret jag var ute efter när jag gjorde tråden.K Kingfries skrev:Bra kämpat! Jag reagerade på sektionerna:
1. Jag noterade också att jag missat det på övre plan, ska addera det.
2. Du har helt rätt gällande sektion B-B, tänkte nog att det var bra att få med murstocken som referens, och fokuserade på rumshöjderna, men missar då innerväggen och rummen på övre plan. Men gällande A-A så bör väl placeringen vara korrekt, eller?
Är inte riktigt med vad du menar med pilarna. Pilarna är i riktning och enligt takvinkel, om jag inte tänkt helt fel gällande det?
Precis som Hemingway skriver ska du då måttsätta från takfoten. När det är så djup takfot blir den beräkningsgrundande och volymen under räknas som en del av byggnaden, så därför mäter man från taket då.H hempularen skrev:
Takutsprånget medför ingen byggnadsarea eller bruttoarea, därför menar jag att det inte behöver ritas in, men kolla med kommunen vad de tycker.E Ekebergarn skrev:Gällande situationsplanen, bör inte måttsättningen på tillbyggnaden ändå vara inkl takutsprång? Även om den inte räknas in på ytan (i mitt fall 300mm). Tänker att det ändå är fågelperspektiv som kartvyn visualiserar.
Har du förresten försäkrat dig med kommunen att det är okej med en egenritad situationsplan? Många kommuner kräver en enkel nybyggnadskarta eller liknande kartunderlag som man oftast beställer från kommunen, eftersom t.ex. fastighetsgränser och annan information inte alltid är säkerställda och uppdaterade i andra kartkällor. När kommunen tar fram kartan är de ofta ute och mäter in det som är befintligt på fastigheten och kontrollerar gränsmarkeringar och liknande för att se så att gränserna är korrekta. Det brukar framgå av kommunens hemsida vilket kartunderlag som krävs för olika åtgärder.
Tack för inspel och förtydligande!E eemeliie skrev:Takutsprånget medför ingen byggnadsarea eller bruttoarea, därför menar jag att det inte behöver ritas in, men kolla med kommunen vad de tycker.
Har du förresten försäkrat dig med kommunen att det är okej med en egenritad situationsplan? Många kommuner kräver en enkel nybyggnadskarta eller liknande kartunderlag som man oftast beställer från kommunen, eftersom t.ex. fastighetsgränser och annan information inte alltid är säkerställda och uppdaterade i andra kartkällor. När kommunen tar fram kartan är de ofta ute och mäter in det som är befintligt på fastigheten och kontrollerar gränsmarkeringar och liknande för att se så att gränserna är korrekta. Det brukar framgå av kommunens hemsida vilket kartunderlag som krävs för olika åtgärder.
Jag har haft dialog med kommunen och det är också de som skickat kartan som används i min situationsplan. De menar att det är gott nog som underlag för den tillbyggnad jag har planerat att göra. Däremot nämnde de att det inte är en inmätt tomtgräns och det kan ev diffa.
Men då det finns gränsmarkeringar i backen vid den fastighetsgränsen så har jag säkerställt att just den gränsen stämmer överens någorlunda med kartunderlaget. Sen om det är gott nog vid en handläggning, det visar sig antar jag.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Klicka här för att svara