5 542 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Feedback på altankonstruktion?
Ohoj!
Vi skall bygga altan i vår. 9,5 x 5,5 med avfasat hörn.
Den gängse konstruktionen verkar vara bärlinor i stolpskor i gjutna plintar och, i detta fallet, en bärlina fäst i grunden (torpargrund med betonghålsten). Därefter bjälklag vilandes på bärlinorna.
Nu till frågorna:
1)
I detta fallet kommer vi emellertid inte att kunna ha bjälklaget vilandes på bärlinorna. Frågan är då om det blir tillräckligt hållbart att sätta bjälklaget i samma nivå som bärlinorna, och fästa dessa i bärlinorna med balkskor?
2)
Är det en OK lösning att sätta bärlinan i grunden med stålexpander?
3)
Vidare skall trallbrädorna mönsterläggas i tre sektioner 45, 0, -45, 0 grader
(alltså typ såhär: \=/= )
Behöver jag "regla diagonalt" vid 45graders sättningen, eller skall jag regla tätare för att få cc60 på diagonalen (typ 60/sqrt(2)), eller gäller något annat?
4)
Mellan "mönstersektionerna" skall jag sätta bredare trall 28x120 (kanske bredare) i st f 28x95. Är det bara att sätta dubbla reglar med distanskloss emellan här?
5) Finns det någon risk med att sätta bredare trallbräda än 28x120? Typ att den buktar med tiden?
/Kalle
Vi skall bygga altan i vår. 9,5 x 5,5 med avfasat hörn.
Den gängse konstruktionen verkar vara bärlinor i stolpskor i gjutna plintar och, i detta fallet, en bärlina fäst i grunden (torpargrund med betonghålsten). Därefter bjälklag vilandes på bärlinorna.
Nu till frågorna:
1)
I detta fallet kommer vi emellertid inte att kunna ha bjälklaget vilandes på bärlinorna. Frågan är då om det blir tillräckligt hållbart att sätta bjälklaget i samma nivå som bärlinorna, och fästa dessa i bärlinorna med balkskor?
2)
Är det en OK lösning att sätta bärlinan i grunden med stålexpander?
3)
Vidare skall trallbrädorna mönsterläggas i tre sektioner 45, 0, -45, 0 grader
(alltså typ såhär: \=/= )
Behöver jag "regla diagonalt" vid 45graders sättningen, eller skall jag regla tätare för att få cc60 på diagonalen (typ 60/sqrt(2)), eller gäller något annat?
4)
Mellan "mönstersektionerna" skall jag sätta bredare trall 28x120 (kanske bredare) i st f 28x95. Är det bara att sätta dubbla reglar med distanskloss emellan här?
5) Finns det någon risk med att sätta bredare trallbräda än 28x120? Typ att den buktar med tiden?
/Kalle
Tja. Många som kollar men inga svar...
Jag utgår från att tystnad samtycker, alltså att lösningen är OK.
Nu väntar jag bara på tjällossningen så jag kan hyra minigrävare och skala bort jordlagret och gräva plinthål!
Jag utgår från att tystnad samtycker, alltså att lösningen är OK.
Nu väntar jag bara på tjällossningen så jag kan hyra minigrävare och skala bort jordlagret och gräva plinthål!
Räcker det inte att man bara gräver så pass djupt att man har fast mark? Alltså så att du tar bort det som är matjord plus lite extra så att plintarna kan få stöd?
Kanske är bättre att gräva djupare och fylla upp med sten och sand tills man nått den höjd man ska ha för dräneringens skull..?
Kanske är bättre att gräva djupare och fylla upp med sten och sand tills man nått den höjd man ska ha för dräneringens skull..?
1 - 1.2 meter är ju korrekt tjälfritt djup.Ulf 35 skrev:
Nu står hela kåken på sprängsten, och precis utanför dörren är som en liten kvartscirkelformad kulle (enplanshus i vinkel). Där finns nu en liten stenaltan som inte verkar ha rört sig, så jag bedömer det som inte speciellt tjälskjutande mark. Alltså bedömer jag att det borde räcka att gräva till lite drygt en halvmeter. Är ju liksom inte den mest roande sysselsättningen att gräva i sprängsten liksom...
Jag såg ditt inlägg om grävdjup, och även ett svar med en länk till data på hur djupt man skulle gräva. Men om jag såg rätt så rörde dessa djup endast för vägar, arenor och större doningar. Fanns iofs en kort avdelning om altaner, men det verkade avhandlas rätt summariskt.
Det måste ju rimligen bero på hur benägen marken är för tjälskjutning - ja menar om du har 70 cm jordlager och därefter berg så lär det ju inte behövas grävas djupare...
Jag tror att det är såhär:
Om man har ett underlag där vatten inte rinner undan (ej väldränerat) så kan man få problem med att marken rör sig när vattnet fryser/smälter. vatten som fryser utvidgar sig (det vet alla som glömt drickor i frysen som bara skulle snabbkylas).
Om man har en väl dränerad grund med sprängsten och makadam så behöver man inte gräva ner plintar till tjälskyddat djup. Det går alldeles utmärkt att lägga bärlinan direkt på stenbädden, eller vilandes på stenar. Marken rör sig inte och därmed inte heller altanen. Vi gjorde så och har inte haft några problem hittills.
Jord, lera, sand o.s.v binder vatten och är därför inte lämpliga som underlag för en flytande altan.
/CC
Om man har ett underlag där vatten inte rinner undan (ej väldränerat) så kan man få problem med att marken rör sig när vattnet fryser/smälter. vatten som fryser utvidgar sig (det vet alla som glömt drickor i frysen som bara skulle snabbkylas).
Om man har en väl dränerad grund med sprängsten och makadam så behöver man inte gräva ner plintar till tjälskyddat djup. Det går alldeles utmärkt att lägga bärlinan direkt på stenbädden, eller vilandes på stenar. Marken rör sig inte och därmed inte heller altanen. Vi gjorde så och har inte haft några problem hittills.
Jord, lera, sand o.s.v binder vatten och är därför inte lämpliga som underlag för en flytande altan.
/CC
Vi är i ett liknande läge med att inte kunna lägga reglarna på bärlinorna. Jag utgår ifrån att balkskor satta med kamskruv/-spik skall ge tillräcklig styvhet. Borde liksom bli i stor sett samma sak hållfasthetsmässigt som reglar vilande på bärlinan - böjmomentet räknas väl från resp vilopunkt på bärlinan?kallekarlsson skrev:Ohoj!
Vi skall bygga altan i vår. 9,5 x 5,5 med avfasat hörn.
Den gängse konstruktionen verkar vara bärlinor i stolpskor i gjutna plintar och, i detta fallet, en bärlina fäst i grunden (torpargrund med betonghålsten). Därefter bjälklag vilandes på bärlinorna.
Nu till frågorna:
1)
I detta fallet kommer vi emellertid inte att kunna ha bjälklaget vilandes på bärlinorna. Frågan är då om det blir tillräckligt hållbart att sätta bjälklaget i samma nivå som bärlinorna, och fästa dessa i bärlinorna med balkskor?
2)
Är det en OK lösning att sätta bärlinan i grunden med stålexpander?
3)
Vidare skall trallbrädorna mönsterläggas i tre sektioner 45, 0, -45, 0 grader
(alltså typ såhär: \=/= )
Behöver jag "regla diagonalt" vid 45graders sättningen, eller skall jag regla tätare för att få cc60 på diagonalen (typ 60/sqrt(2)), eller gäller något annat?
4)
Mellan "mönstersektionerna" skall jag sätta bredare trall 28x120 (kanske bredare) i st f 28x95. Är det bara att sätta dubbla reglar med distanskloss emellan här?
5) Finns det någon risk med att sätta bredare trallbräda än 28x120? Typ att den buktar med tiden?
/Kalle
Vid läggning i 45 grader skulle jag regla tätare - typ enligt pythagoras som du nämner
Det borde funka med två reglar med distanser emellan fär bredare trallbrädor som läggs längs reglarna (eller flera reglar, fast det blir ju dyrare...)
Bredare trall lär ju ha en ökad benägenhet att bukta sig med tiden - kanske om man limskruvar? Fast det lär väl bukta mellan reglarna ändå?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sanity check altankonstruktion
Altan & Uteplats -
Feedback på planlösning och placering av fönster
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Feedback på perennrabatt
Trädgård allmänt -
Feedback och frågor kring installation av hydrofor, fördelare mm
Vatten & Avlopp -
Altankonstruktion, feedback?
Altan & Uteplats