Vi bor i zon 2-3 och rabatten är i syd/sydvästlig riktning intill en altan med pergola och ribbvägg.
Det är en ganska skyddad plats och rabatten är i anslutning till entren och kommer vara typ det första man ser när man kör upp på tomten.
Har fyllt upp rabatten med ca 30-40 cm rabattjord och under rabattjorden är det väldigt sandig jord.

Har tagit inspiration från färdiga rabattförslag och lagt till lite blommor vi gillar osv. Vi vill gärna ha ett högt gräs mot altanen och en ganska lummig och färgrik känsla i rabatten. Blommorna går i lila, röd, orange och gul.

Skulle gärna få feedback på växtvalen och hur jag placerat dem eftersom jag har noll erfarenhet av blommor och växter.

Planritning av rabatt med blommor i lila, röd, orange och gul. Innehåller bl.a. solhatt, röd rudbeckia, och daglilja. Mått: 271 cm x 117 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack!

Jag är inte proffs men har ett stort intresse för trädgård, det är en ganska omfattande och svår uppgift att återkoppla på din skiss och dina växtval men du skall få lite synpunkter från mig.

- solhatt `Magnus´ och röd rudbeckia är kanske? samma växt. En vacker senblommande perenn som gillas av trädgårdens insekter, du har spridit ut plantorna på flera platser. Bättre att sätta dem tillsammans - alltid en, tre, fem växter... aldrig två, fyra....dessutom fröar de av sig rikligt så onödigt att köpa många.

Det finns en rudbeckia som har en klarare röd färg än `Magnus´ men minns inte namnet just nu.

- jättedaggkåpa, en trevlig och dämpande växt (pga av sina vackra gröna färger) men frösår sig kopiöst och kommer sannolikt att konkurrera ut svagare växter om du inte håller efter och rensar. Fyller sin funktion men kräver jobb.

- japansk starr "Ice Dance" skall man inte släppa lös i en rabatt, den förökar sig kolossalt snabbt via rotsystemet. Den kan planteras som solitär men då i en nergrävd kruka i marken så man kommer åt att klippa och rensa runt växten.

- Miscanthus gräs är enligt mig något av det bästa man kan plantera i en trädgård. Men det ensamma gräset kommer att helt förlora sin speciella karaktär, omgiven av alla dessa perenner varav ett flertal är högvuxna. Bäst gör sig dessa gräs som solitärer, eller en...tre...osv. där deras prakt får komma till sin rätt, de behöver utrymme runt sig för att ge det distinkta uttrycket som vackra, stora gräs har. Skall de samsas med andra växter bör det vara ganska låga sorter. Denna namnsort har även rosafärgade vippor som inte alls lämpar sig som granne till Magnus, solbrudar, bloddroppar och temynta. Färgerna skär sig.

Som helhet har du tryckt in alldeles för mycket växter på ett litet utrymme, hela rabatten blir plottrig och orolig och ingen av växterna kommer till sin rätt. Jag brukar tänka så att varje växt skall få spela prima primadonna och det innebär att jorden hålls synlig mellan växterna. Denna rabatt kommer snabbt att bli övervuxen och de enskilda växterna försvinner och dessutom finns inget utrymme att växa.

En rabatt skall inge en känsla av harmoni och balans (tycker jag) och då gäller att minska antalet växter och gärna ha t.ex. gröna små barrväxter i olika former som inte konkurrerar med perenner utan ger en dämpande effekt. Det finns så oerhört mycket vackra växter som inte begåvats med skräniga och påträngande blommor 😀 men fyller en stor funktion i blandade rabatter eller som solitärer.

Men som alltid, i sin egen trädgård gör man precis som man själv vill.

Lycka till!

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Jag tycker lite tvärt om och det gäller främst synlig jord. Slöseri med utrymme, uselt för jorden och ser bara fult ut. Täck jorden under etableringen vilket innebär att växtetna trivs bättre och växter som trivs breder ut sig. Vill man ha variation i höjd så plantera en marktäckare av det lägre slaget.

Däremot så tycker jag också det ör många olika blommor och färger men det brukar ändra på sig med tiden och det går nästan alltid att ändra sig å hellre att man tar i rejält än att det är för lite

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag tycker lite tvärt om och det gäller främst synlig jord. Slöseri med utrymme, uselt för jorden och ser bara fult ut. Täck jorden under etableringen vilket innebär att växtetna trivs bättre och växter som trivs breder ut sig. Vill man ha variation i höjd så plantera en marktäckare av det lägre slaget.

Däremot så tycker jag också det ör många olika blommor och färger men det brukar ändra på sig med tiden och det går nästan alltid att ändra sig å hellre att man tar i rejält än att det är för lite
Jag håller med, jag vill inte ha synlig jord. Det blir bara mer ogräs att rensa och gör att jorden torkar ut fortare. Jobba hellre med växter i olika höjder och marktäckare.

Eftersom ts rabatt kommer bestå av sandjord i botten är det nog bra att välja torktåliga växter som tex kantnepeta, lavendel, röllika, blå bolltistel, stäppsalvia och kärleksört

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vissa blommor har en kort blomperiod och andra blommor nästan hela sommaren. En av mina favoriter är solbrud. Lång blomning och litet behov att klippa bort vissna blommor. Finns olika sorter.

Gula solbrudblommor med mörkbruna mittknappar framför en röd trädgårdsstör. En humla sitter på en av blommorna.
Skapa konto

I mitt tycke roligare än solhatt som också är en favorit.

Håller med om att minska mängden sorter. Låt någon sort ha huvudrollen och andra biroller. Huvudrollen kan skifta från vår till höst.

Tack för all feedback, uppskattas jättemycket. Har verkligen läst och funderat mycket på kommentarerna.

Har nog bestämt att det ska bli en tät rabatt utan synlig jord även om jag tycker att båda varianter är fina.
Har modifierat rabatten en del nu utifrån feedbacken, ska fundera vidare på gräset lite men tar gärna emot förslag på andra gräs eller hur man kan ersätta det :)

All feedback på nedan välkomnas och uppskattas!😀

Plan över en tät rabatt med olika växter som bollistel, solhatt, lavendel och alunrot. Måtten är 117 cm x 271 cm.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.