Hej!
Jag och sambon håller på att kollar på olika hustyper inför vårt husbygge.
Vi har fastnat för Fiskarheden och deras husmodell Lommen.
Har gjort en egen planlösning och skulle vilja ha lite feedback på denna.
Må gott!
Jag och sambon håller på att kollar på olika hustyper inför vårt husbygge.
Vi har fastnat för Fiskarheden och deras husmodell Lommen.
Har gjort en egen planlösning och skulle vilja ha lite feedback på denna.
Må gott!
Tycker det överlag ser bra ut. Dock svårt att avgöra då det inte finns några mått (mer än totalmåtten) angivna.
Enda noteringarna är la följande:
1. Själva köket ser väldigt långsmalt ut, kanske värt att korta ner denna delen lite och få ett kök där saker och ting är lite närmare varandra.
2. Ta bort den lilla "vinkeln" i tvättstugan och gör KLK och WC större. Dels för att det ni tänkt ha i tvättstugan då ryms i KLK istället men framförallt för att göra allrummet lite mer lättmöblerat. Då kan man ha TV mot KLK utan att det känns inklämt.
3. Byt plats på KLK1 och Bad så får ni ett badrum med fönster.
4. Se till att KLK1 är minst 160cm bred. Inredning är oftast 60cm djup och ni vill ha minst 100cm gångdjup. Ha även dörren så långt förskjuten mot badrumsväggen (om ni gör som jag föreslog ovanför).
5. Sist men inte minst, spegelvänd sov/bad/KLK1 så att sovrummet är mot köket. Kanske lite opraktiskt ljudmässigt men lär inte göra någon jätte dB skillnad då denna väggen är tjockare pga att den är bärande troligen. Detta gör så att ni kan förskjuta dörren till sovrummet närmare köket och på så vis får ni loss lite mer sammanhängande väggyta i vardagsrummet och gör det mer lättmöblerat.
Det är det jag kan se
Enda noteringarna är la följande:
1. Själva köket ser väldigt långsmalt ut, kanske värt att korta ner denna delen lite och få ett kök där saker och ting är lite närmare varandra.
2. Ta bort den lilla "vinkeln" i tvättstugan och gör KLK och WC större. Dels för att det ni tänkt ha i tvättstugan då ryms i KLK istället men framförallt för att göra allrummet lite mer lättmöblerat. Då kan man ha TV mot KLK utan att det känns inklämt.
3. Byt plats på KLK1 och Bad så får ni ett badrum med fönster.
4. Se till att KLK1 är minst 160cm bred. Inredning är oftast 60cm djup och ni vill ha minst 100cm gångdjup. Ha även dörren så långt förskjuten mot badrumsväggen (om ni gör som jag föreslog ovanför).
5. Sist men inte minst, spegelvänd sov/bad/KLK1 så att sovrummet är mot köket. Kanske lite opraktiskt ljudmässigt men lär inte göra någon jätte dB skillnad då denna väggen är tjockare pga att den är bärande troligen. Detta gör så att ni kan förskjuta dörren till sovrummet närmare köket och på så vis får ni loss lite mer sammanhängande väggyta i vardagsrummet och gör det mer lättmöblerat.
Det är det jag kan se
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Fundera över på om det inte går att möblera om så att barndelen har en toa/dusch man inte måste passera entrén för att komma till. Slipper man stå naken i entrén när gästerna kommer.
Såg en till sak nu. "korridoren" vid sovrum 3 och 4 eller vad man nu ska kalla det hade ni kunnat plocka bort. Den lösningen tillämpar man oftast bara när det är tight med utrymme, en sorts nödlösning så att säga.
Men av er ritning att döma så finns det utrymme till att göra rummen rektangulära och ändå få plats med dörrar till rummen. Så det hade jag gjort för att få lite större sovrum men även minimera döytan i allrummet.
En annan tanke som jag fick utifrån kommentarerna ovanför var kring wc. Hade man inte kunnat förlägga kontoret där wc/klk är och låta wc/klk vara bredvid tvättstugan istället?
Men av er ritning att döma så finns det utrymme till att göra rummen rektangulära och ändå få plats med dörrar till rummen. Så det hade jag gjort för att få lite större sovrum men även minimera döytan i allrummet.
En annan tanke som jag fick utifrån kommentarerna ovanför var kring wc. Hade man inte kunnat förlägga kontoret där wc/klk är och låta wc/klk vara bredvid tvättstugan istället?
Vart ska matbordet stå? Känns som det kommer vara lite i vägen när man ska till vardagsrummet.
Ta bort vinkel i sovrum 3&4
Byt plats med barnrum och klk2, det första man eventuellt kommer se när nan kommer in är en öppen toadörr. Ser ut att vara lite mindre än 90cm utrymme när klk2 dörren är öppen, jag tycker nog att det är lite trångt, inte så kul att få en dörr i ansiktet om någon öppnar den precis när man går förbi. Ta eventuellt bort den lilla utstickaren på tvättstugan, gör att hallen blir trång.
Håller med om att byta plats på klk1 och badrum. Jag vill ha fönster i mitt badrum.
Jag bodde i ett liknande hus i 4 år och vi gillade inte att ha vårat solrum så nära kök och vardagsrum.
Det är mina åsikter men smaken är olika. Lycka till
Ta bort vinkel i sovrum 3&4
Byt plats med barnrum och klk2, det första man eventuellt kommer se när nan kommer in är en öppen toadörr. Ser ut att vara lite mindre än 90cm utrymme när klk2 dörren är öppen, jag tycker nog att det är lite trångt, inte så kul att få en dörr i ansiktet om någon öppnar den precis när man går förbi. Ta eventuellt bort den lilla utstickaren på tvättstugan, gör att hallen blir trång.
Håller med om att byta plats på klk1 och badrum. Jag vill ha fönster i mitt badrum.
Jag bodde i ett liknande hus i 4 år och vi gillade inte att ha vårat solrum så nära kök och vardagsrum.
Det är mina åsikter men smaken är olika. Lycka till
Synpunkter från mig...
Ta bort KLK2, sätt istället varsin KLK i Sov3 och Sov4, som fungerar som ljudisolering mellan de två rummen. Ni slipper då även vinkeln vid dörrarna som gör såpass små rum svårmöblerade.
Fundera ALLVARLIGT på om det verkligen är smart att ha det enda riktiga badrummet via det större sovrummet. Jag vet att det är modernt med en lyxig föräldraavdelning med jättebadrum och små rum med en liten WC/Dusch till barnen, men hur kul är det för dem att trängas därinne varje morgon?
Ta bort KLK2, sätt istället varsin KLK i Sov3 och Sov4, som fungerar som ljudisolering mellan de två rummen. Ni slipper då även vinkeln vid dörrarna som gör såpass små rum svårmöblerade.
Fundera ALLVARLIGT på om det verkligen är smart att ha det enda riktiga badrummet via det större sovrummet. Jag vet att det är modernt med en lyxig föräldraavdelning med jättebadrum och små rum med en liten WC/Dusch till barnen, men hur kul är det för dem att trängas därinne varje morgon?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Och hur trevligt är det när oväntade gäster ska använda barnens badrum där någon av dem har lämnat det i inte så trevligt skick på morgonen.Anna_H skrev:
Klicka här för att svara
