mr/mrs smith skrev:
Hej Raskus,
jag kikar på en liknande lösning.
du nämner stöd för flera Paspberries på samma nät. Finns Spotifystöd? Kan man spela olika låtar från Spotify i de olika rummen? Kan man gruppera rummen för att synca uppspelningen ide rummen?
måste man använda det webinterface du gjorde en screenshot av, finns det inget app eller liknande som stöds?

Tack på förhand
Ja självklart finns Spotifystöd, det är det som är hela grejen.
Du kan ha fler Raspberrys på n samma nät, du döper om dem i .ini-filen, exempelvis badrum, altan, kok osv.
Du kan inte gruppera ihop dem eller spela samma samma låt i flera rum, dop måste du ha fler Spotifykonton.
Det stöder MPD, vad det nu står för, vilket innebär att du kan använda valfri MPD-app och styra musiken med om man nu tycker det är enklare.

Återkom gärna men mer info om hur stabilt Pi Musicbox är. Jag har själv också funderat på denna lösning som spelare i ett system. Jag har en DAC på väg från Aliexpress som jag hade tänkt använda för att piffa upp ljudet från Raspberry Pi.

Jag har själv funderat på sonos men jag tycker att det verkar för låst och särskilt connecten och connect:amp är för dyra. Vi lyssnar ofta aktivt på musik via datorn idag. Så jag funderar på att bygga något så lowtech som ett distributionsnät för analogt ljud med skärmad koax. Är dock inte riktigt klar med tankeprocessen.

Will do!
Fick förstärkaren igår och har börjat rigga det hela, ikväll hoppas jag ha mer tid.

Vet ni om det finns en lösning där man kan spela olika musik i olika rum med spotify på Raspberry?
Spotify stöder ju uppspelning av flera strömmar från samma premiumkonto (som tex Sonos använder sig av)

Squeezeplug verkar vara ett annat alternativ som också stöder Spotify, men jag har inte lyckats förstå om den stöder flera rum med olika musikströmmar.

Jag har installerat AirAudio på min Nexus 7 och streamar nu Spotify för fullt till min fattigmans-Sonos, fungerar galant och utan större fördröjning.
Min hemmabioreceiver har Airplay inbyggt, man kan välja att Streama till den samtidigt om man vill, men inte olika låtar.

Väl värd 40 sina spänn:

https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.airaudio

Vad tycker du om T-ampen från aliexpress? Hur låter den, funkar den bra etc? För dyr var den ju inte.

O
mr/mrs smith skrev:
Squeezeplug verkar vara ett annat alternativ som också stöder Spotify, men jag har inte lyckats förstå om den stöder flera rum med olika musikströmmar.
Squeezeplug bygger på Logitechs SqueezeBox-teknik. Det består av flera klienter som kan användas antingen självständigt eller koordineras via deras SquueezeBox Server. Det är en applikation du kör på din stationära dator. Du kan dels fjärrstyra klienterna och dels synkronisera dem med varandra så att de spelar samma sak. Det sistnämnda är trevligt när man går runt i huset och pysslar samtidigt som man vill lyssna på en ljudbok. Har man många rum och många enheter så kan man till och med samsas med regeringen och skapa zoner med olika ljudböcker! ;)

Hur det fungerar med Spotify har jag ingen aning då det inte fanns tillgängligt i USA när jag hade en uppsättning med SqueezeBox.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.