Ska snart plocka bort plåt och papp, och lägga ångbroms och regla på 145+145+45 ovanpå befintlig råspont. Isolerar med träfiberisolering, sen diff.öppen duk, läkt och ny plåt.

Jag försöker läsa mig till hur jag ska göra kring skorstenen men får inte riktigt ihop det, och skulle behöva lite hjälp att få en konstruktion förklarad för mig.

Idag ligger råsponten mot murstocken. Jag har förstått att det ska vara minst 100 mm obrännbart runt stocken. Så jag tänker att jag bygger en "låda" runt av nån obrännbar och fukt-okänslig skiva, fyller med stenull. Men sen då?

Viker jag upp ångbromsen mot "lådan" och tejpar med byggtejp? Men hur ångbromsar jag mineralullen?

Sen säger internet "underlagsplåt". Men läser jag tex här på byggahus verkar inte så många takläggare använda det. Så hur gör jag med duken mot skorstenen om den måste vara 100 mm bort? Har läst instruktioner där man fäster duken direkt mot skorstenen. Så jag får inte ihop de två olika buden.

Sen fattar jag att det behövs plåtar runt skorstenen överst som leder bort vattnet.

Min åsikt.
Du har en murad skorsten, lägg duken mot den och limma med nån lämplig fogmassa.
Dagens 100 mm gäller dagens skorstenar.
Man har haft trä, kutterspån mm mot murade skorstenar i hundratals år.

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Min åsikt.
Du har en murad skorsten, lägg duken mot den och limma med nån lämplig fogmassa.
Dagens 100 mm gäller dagens skorstenar.
Man har haft trä, kutterspån mm mot murade skorstenar i hundratals år.
Tack!
Det är precis detta som snurrar till det antagligen. Jag har svårt att se hur skorstenen där uppe ska bli så varm att saker tar skada. Om den blir så varm där uppe, då är det antagligen bastu deluxe för länge sen i huset.

Det blir varmt om du får soteld.

Stefan N Stefan N skrev:
Det blir varmt om du får soteld.
Ja jo, men det ska jag ju inte få

cederbusch cederbusch skrev:
Ja jo, men det ska jag ju inte få
Det vet man iofs inte säkert om man inte avstår att använda skorstenen.

F fribygg skrev:
Det vet man iofs inte säkert om man inte avstår att använda skorstenen.
Nej. Och så kan ju nån sätta eld på huset. Eller ett träd falla ner över det.

Men om man sotar sin skorsten regelbundet tänker jag att man förebyggt den risken rätt väl

I min stuga där jag eldade ved i kökspannan dygnet runt vintertid fanns inga obrännbara material mer än teglet och murbruket i skorstenen och teglet på taket.
Väggarna stod mot skorstenen, köksskåpen dikt an, på vinden var det 80 cm kutterspån runt hela skorstenen, stugan var från mitten av 1700 talet.
Samma i min kåk från -59, skorstenen var inbygg på 3 sidor med städskrubb och köksskåp. Sotluckan satt inne i städskrubben, skrubben hade ingen bakre vägg, utan det var skorstenens puts.

Men om man sotar sin skorsten regelbundet tänker jag att man förebyggt den risken rätt väl
Om man lägger stenull några dm runt skorstenen minskar risken än mer

Isakare Isakare skrev:
I min stuga där jag eldade ved i kökspannan dygnet runt vintertid fanns inga obrännbara material mer än teglet och murbruket i skorstenen och teglet på taket.
Väggarna stod mot skorstenen, köksskåpen dikt an, på vinden var det 80 cm kutterspån runt hela skorstenen, stugan var från mitten av 1700 talet.
Samma i min kåk från -59, skorstenen var inbygg på 3 sidor med städskrubb och köksskåp. Sotluckan satt inne i städskrubben, skrubben hade ingen bakre vägg, utan det var skorstenens puts.
Tack för input. Jag ska nog inte noja över det hela helt enkelt.

F fribygg skrev:
Om man lägger stenull några dm runt skorstenen minskar risken än mer
Ja jag ska kanske göra så. Men kommer vika upp duk och broms mot skorsten.

Eller ett träd falla ner över det.
Om olyckor inte händer dig behöver du väl ingen villaförsäkring heller?

F fribygg skrev:
Om olyckor inte händer dig behöver du väl ingen villaförsäkring heller?
Nej det har du rätt i. Jag behåller min fritidshusförsäkring bara 😉

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Nej det har du rätt i. Jag behåller min fritidshusförsäkring bara 😉
Nästan lika fegt som att lägga obrännbar isolering runt skorstenen.

Redigerat:
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.