9 318 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
Fått vattenanalysresultatet men kan någon tolka åt mig...
Hördu Yrrol när vi fick besked på vårat vattenprov (det skickades till något i Borås), så ringde jag bara dit. Pratade i 10 minuter med en övertrevlig gubbe (sån där typisk åldrig forskare
), han var både vansinnigt kunnig, trevlig och framför allt hjälpsam
Tipsade om ditten och datten man kunde göra om resultaten var si eller så, och vad som var vanligt och mindre vanligt med grävda brunnar i våran rakt. Jag tror ärligt talat han föddes i en brunn 
I alla fall, testa att ringa dom, det är nog samma ställe jag pratade med jag kommer bara inte ihåg vad de hette
I alla fall, testa att ringa dom, det är nog samma ställe jag pratade med jag kommer bara inte ihåg vad de hette
Äsch är det ingen som har hjälpt mig flytta på ämnet till rätt kategori än? 
Jag skickade mina provsvar till vattenfilter.com och fick råd om "bara" två produkter;
Järnfiltret kostar typ 600kr om året i drift.
avhärdaren kostar 700kr om året i drift.
Vad tror ni om detta, finns det andra tillverkare som erbjuder bättre produkter?
Jag skickade mina provsvar till vattenfilter.com och fick råd om "bara" två produkter;
Svider ju lite att båda kostar 9900kr/st...
Järnfiltret kostar typ 600kr om året i drift.
avhärdaren kostar 700kr om året i drift.
Vad tror ni om detta, finns det andra tillverkare som erbjuder bättre produkter?
Usch nej det lät inte bra. och grannen sa att det inte fanns kommunalt här så var ingen idé att räkna på det heller.
Nämen det finns ju flertal filtertillverkare, tänkte ifall någon var mer känd eller så... Istället för bara köpa första bästa man hittat.
Nämen det finns ju flertal filtertillverkare, tänkte ifall någon var mer känd eller så... Istället för bara köpa första bästa man hittat.
AK lab var de vi använde ja..eller jag tror det, tycker jag känner igen deras formulär och så.
I alla fall så finns det ett flertal filtertillverkare ja, Callidus är väl bland de största eller åtminstone äldsta. Vi i villa (tidningen) brukar ju ha mer annonser än artiklar, håll ögonen öppna där.
I alla fall så finns det ett flertal filtertillverkare ja, Callidus är väl bland de största eller åtminstone äldsta. Vi i villa (tidningen) brukar ju ha mer annonser än artiklar, håll ögonen öppna där.
Det har visat sig att det stora trälocket inte dolde vattenbrunnen (det var istället nedkylningsplats för mjölk) däremot en annan vanlig cementrings historia som jag trott varit en av många avlopps-brunnar - var min vattenbrunn..
Öppnade locket, stack ner kameran och fotade, och detta att analysen hävdar att brunnen vore förorenad vet jag inte - ska inte alla brunnar se ut som en brun sörja och ha ödla i sig?
Men hur tolkar ni bilderna, ser cementringarna otäta ut? Kanske lite, men hur tusan lyckas man täta dem då utan lyfta ur allt?
-Anar att det vore värt pengarna att låta en sugbil göra ren brunnen..
slangen verkar gå ner i ett smalt rör, hur är brunnar konstruerade? är de bara för att hålla slangen lite centrerad och någolunda skyddad från skit?

Öppnade locket, stack ner kameran och fotade, och detta att analysen hävdar att brunnen vore förorenad vet jag inte - ska inte alla brunnar se ut som en brun sörja och ha ödla i sig?
Men hur tolkar ni bilderna, ser cementringarna otäta ut? Kanske lite, men hur tusan lyckas man täta dem då utan lyfta ur allt?
-Anar att det vore värt pengarna att låta en sugbil göra ren brunnen..
slangen verkar gå ner i ett smalt rör, hur är brunnar konstruerade? är de bara för att hålla slangen lite centrerad och någolunda skyddad från skit?

Redigerat:
Ödla, nja, det är nog en vattensalamander. http://sv.wikipedia.org/wiki/Mindre_vattensalamander
Den är fridlyst, så akta den om du tar dit slamsugaren
Den är fridlyst, så akta den om du tar dit slamsugaren
Yrrol, ta inte dit en slamsugare om du inte har för mycket pengar och måste spendera dom på något. Åk och hyr en vattenpump från skanska, den pumpar ut ditt vatten på 1 minut. Sen undrar jag om det va ovanligt tort när du tog bilden? Ser inte ut att vara hög grundvattens nivå.
Njae det har väl precis nyligen gåt och blivit lite sommar nu, lite oroväckande, samtidigt är den kände för att aldrig ha sinat trots massa törstiga djur så vet inte hur man ska tolka detta.
Ska få besök av en kunnig någon kväll framöver så får vi se vad han säger om detta. Kanske skulle sänka ner en lina och mätt eller nåt tills dess, mina ögon hade svårt för tolka hur djup den egentligen var.
Ska få besök av en kunnig någon kväll framöver så får vi se vad han säger om detta. Kanske skulle sänka ner en lina och mätt eller nåt tills dess, mina ögon hade svårt för tolka hur djup den egentligen var.
så som locket låg på bild har de nog legat i över ett år iaf. räcker det att det ligger så lite ocentrerat för att det sa börja läcka in alltså? (jag hoppas det för kanske bara därför den isf är förorenad då)
Edit: fast nu blir jag osäker, jag ser att jag trampat ner gräset, kanske testade att känna på locket också... hum...
Sen detta att den aldrig sinat trots djur så var det förvisso väldigt många år sedan och istället bara varit en vuxen som knappt drack vatten alls så den kan ju ha blivit lite bortskämd och behöver tömmas och fyllas några gånger för få lite fart på sig?
Edit 2: Slog mig nu att när jag stod och spola i alla kranar i en kanske 10-20min eller något för cirkulera i avloppen osv, så tog antingen vattnet slut eller storapumpen överhettad för fick gå ut och slåpå igen så fylldes tanken snabbt(kan dessutom saknas luft i tanken så pumpen direktmata hela tiden i slutet). Så den är nog inte lika bra som förr när allt brukades flitigt. Men hoppas att det inte innebär det att den är slut för det utan att vara räddbar för det?
Har inte fått kläm på det där, är det meningen eller inte, att man bör ha ventilerat lock?
Andra brunnen har någon primitiv ventilering, samt defekt handpump också för den delen..
Edit: fast nu blir jag osäker, jag ser att jag trampat ner gräset, kanske testade att känna på locket också... hum...
Sen detta att den aldrig sinat trots djur så var det förvisso väldigt många år sedan och istället bara varit en vuxen som knappt drack vatten alls så den kan ju ha blivit lite bortskämd och behöver tömmas och fyllas några gånger för få lite fart på sig?
Edit 2: Slog mig nu att när jag stod och spola i alla kranar i en kanske 10-20min eller något för cirkulera i avloppen osv, så tog antingen vattnet slut eller storapumpen överhettad för fick gå ut och slåpå igen så fylldes tanken snabbt(kan dessutom saknas luft i tanken så pumpen direktmata hela tiden i slutet). Så den är nog inte lika bra som förr när allt brukades flitigt. Men hoppas att det inte innebär det att den är slut för det utan att vara räddbar för det?
Har inte fått kläm på det där, är det meningen eller inte, att man bör ha ventilerat lock?
Andra brunnen har någon primitiv ventilering, samt defekt handpump också för den delen..
Redigerat:
Tänkte att någon kanske var nyfiken på hur det gick med min vattenbrunn som hade ett gäng noteringar på sin första vattenalays.
Vad som gjordes efter det var att dra upp slangen ur brunnen. Ta in spolbil och spolade ren både hålet och slangarna. Torkade/skrapade ur all svart klegg ur hydroforen.
Då vi upptäckte att metallröret i borrhålet var ursågat för slangen skulle kunna böjas ner så kapades metallröret av en bit för plan yta och ståltrådsnätet ersattes av modern gummi-hatt där alla slangar osv nöps fast med slangklämmor.
Såg även till att brunnen fick luft också, är ju inte bra om den är helt sluten...
Sedan hällde jag i en massa klorin i brunnen och lät det stå över natten, sen började jag spola ur klorinblandningen via alla kranarna i huset - kanske tog mer än en dag dock.
Sen visste jag att man fick ju låta det gå några veckor, sista veckan lät jag en kran stå och rinna hela tiden bara för förbruka vatten så brunnen var aktiv.
HAr aldrig upplevt vattnet missfärgat men någon dag efter spolningen blev det helt rostigt, så det var väl någon liten klump som spolbilen inte fått med sig som slang in i hydroforen... Försvann efter 1 dags kranspolning....
Och tja... Jag snålade och körde bara standard analysen denna gången så kan inte jämföra alla värden utan var ju mer nyfiken på de mest vesäntliga då övriga var skapligt okej från början.
Tjocka värden är de gamla, till höger om dem står de nya värdena...
Jag ska vidarebefoga resultatet till filterförsäljaren och höra vad de anser numera, spontant känns det ju inte som om jag behöver två filter längre...
Vad som gjordes efter det var att dra upp slangen ur brunnen. Ta in spolbil och spolade ren både hålet och slangarna. Torkade/skrapade ur all svart klegg ur hydroforen.
Då vi upptäckte att metallröret i borrhålet var ursågat för slangen skulle kunna böjas ner så kapades metallröret av en bit för plan yta och ståltrådsnätet ersattes av modern gummi-hatt där alla slangar osv nöps fast med slangklämmor.
Såg även till att brunnen fick luft också, är ju inte bra om den är helt sluten...
Sedan hällde jag i en massa klorin i brunnen och lät det stå över natten, sen började jag spola ur klorinblandningen via alla kranarna i huset - kanske tog mer än en dag dock.
Sen visste jag att man fick ju låta det gå några veckor, sista veckan lät jag en kran stå och rinna hela tiden bara för förbruka vatten så brunnen var aktiv.
HAr aldrig upplevt vattnet missfärgat men någon dag efter spolningen blev det helt rostigt, så det var väl någon liten klump som spolbilen inte fått med sig som slang in i hydroforen... Försvann efter 1 dags kranspolning....
Och tja... Jag snålade och körde bara standard analysen denna gången så kan inte jämföra alla värden utan var ju mer nyfiken på de mest vesäntliga då övriga var skapligt okej från början.
Tjocka värden är de gamla, till höger om dem står de nya värdena...
Jag upplever att det blir "sotig" hinna i toan fortfarande, även om det inte går lika fort. Men som min granne sa så kanske det var rester inne i toans sistärn - något jag fasar för att öppna och ta itu med. haha.Yrrol skrev:Analysresultat 2009-06-01 / Analysresultat 2009-10-01
Ant mikroorganismer 22°c 3d = 10 cfu/ml
E coli 44°c = <1 cfu/100ml
Koliforma bakterier 35°c = 38 cfu/100ml
* Turbiditet FNU = 7.8 FNU / 0.70 (vill minnas detta var något de hänvisa till att brunnen tog in ytvatten - så gummihatten gjorde nog nytta...)
Lukt = ingen / ingen
färg vid 405 nm = <5 mg/I Pt / 5 (inget < tecken... inte bra - tror jag)
Konduktivitet 25°c = 75.1 mS/m / 64.9 (buu, kunde allt varit mer skillnad)
pH 25°c = 8.1 / 8.4
Alkalinitet, HCO3 = 170 mg/l
kemisk syreförbrukning. COD-Mn = <1.0 mg/l / <1.0
ammoniumkväve, nh4-n = 0.27 mg/l / 0.27
ammonium, nh4 = 0.35 mg/l / 0.35
nitratkväve, no3-n = <0.1 mg/l / <0.1
nitrat, no3 = <0.5 mg/l / <0.5
nitratkväve, no2-n = <0.001 mg/l / <0.001
nitrit, no2 = <0.003 mg/l / <0.003
fosfatfosfor, po4-p = 0.045 mg/l / - (steck - borde ju vara bra resultat då)
fosfat, po4 = 0.14 mg/l / - (streck - borde ju vara bra resultat då)
fluorid, f = 0.38 mg/l 1.3 (ökat drastiskt.. Minns jag slapp fluor i skolan pga brunnen)
klorid, Cl = 89 mg/l / 54 (hyffsad skillnad)
* sulfat, so4 = 110 mg/l / 90 (aja, rörde ju på sig lite iaf...)
* järn, Fe = 1.0 mg/l / 0.10 (så ska det seut!)
kalcium, ca = 96 mg/l / 49 (nästan halverad)
* kalium, k = 13 mg/l / 11
koppar, cu = <0.01 mg/l / 0.01
magnesium, mg = 20 mg/l / 11 (nästan halverad)
* mangan, mn = 0.39 mg/l / 0.19
natrium, na = 24 mg/l / 58 (också ökat drastiskt, inte bra...)
* beräknad hårdhet tyska grader = 18°dH / 9.3 (nästan halverad)
radon = 8.9 bq/l
aluminium, al = <1.0 = μh/l
antimon, sb = <0.10 = μh/l
arsenik, as = 0.12 = μh/l
bly, pb = 0.053 μh/l
kadmium, cd = <0.010 μh/l
krom, cr = 0.089 μh/l
nickel, ni = 0.36 μh/l
selen, se = <3.0 μh/l
uran, u = 0.039 μh/l
Noteringar 2009-06-01
Turbiditet: Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde 3 FNU)
Sulfat: Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde 100mg/l)
Järn: Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde 0.50mg/l)
Kalium: Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde12mb/l)
Mangan: Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde 0.30mg/l)
Hårdhet: Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde 14 dh)
Radonhalten understiger gällande riktvärde, gränsen går vid >1000bq/l
Noteringar: 2009-10-01
Fluorid Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde 1.3-5.9mg/l)
Jag ska vidarebefoga resultatet till filterförsäljaren och höra vad de anser numera, spontant känns det ju inte som om jag behöver två filter längre...
Redigerat:
"vaddå, lyfter inte alla på cisternlocket och bajsar där?"ridax skrev:
jag har reparerat flertal toaletter och man har många gånger blivit förvånad vad med klegg det är i dem, och då kan jag föreställa mig hur bedrövligt det serut i mina.. Men nej, jag vet; handen lär väl inte fräta loss för det..
Redigerat: