drakhenke skrev:
"snablar " den var ny, för den vetgiriget kallas det knärör d^_^b
Jaså, trodde det var ett vedertaget uttryck. Det kanske bara här i söder som det kallas så. :)

lordi skrev:
Jaså, trodde det var ett vedertaget uttryck. Det kanske bara här i söder som det kallas så. :)
Snabel, knärör, bananrör... kärt barn...

Varför ska du ha termostater går det inte reglera radiatorerna i dag.

Går gör det ju, Men det blir ojämn värme. Det är stora utrymmen där man bara vill ha grundvärme i en del. Inneboende som vill ha stabilt 20 grader i en del. Normalt står elementen max öppna där det är folk och så eldar jag efter väder. Men då går det inte att köra varmvattnet på ved eftersom det blir för varmt i huset innan varmvattnet är lagom.

Verkar som det finns lite mer jobb med värmesystemet en shunt vore bra så att du inte behöver köra ut så hett vatten på systemet då funkar det att elda för vv har du inga acktankar till pannan.

Har tre acctankar och ett shuntsystem som säkert var jättesofistikerat för sin tid men tänkt för oljeeldning och inga acctankar.

Jag tycker du ska börja med att köpa en shunt automatik sen om du tycker det behövs komplettera med termostater men jag tror du kan klara dej utan.

Pojen skrev:
Därför du ska gå till en fackman, se om du verkligen behöver byta ventilen. I mitt fall fanns det adapter så att ny termostat passade på den gamla ventilen.

Lufta element är busenkelt :)
Man bör alltid byta ventilen, adapter är konstgjord andning, det är inte termostaten som går sönder först utan ventilhusen...

Har pratat med en annan röris idag och han räknade en dag för ventilerna. En halv dag för varmvattenberedaren och runt 27 000 för alltihop.Verkar mera rimligt. Gjorde upp med honom på stående fot. Hoppas att han står till det.

Då vi bytte termostater så tillkom kostnaden för knärör ca 125kr/radiator om jag inte minns fel.

35000 i FAST pris låter som ett högst normalt pris med tanke på att det trots allt lätt går mer tid än man tror.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.