Fått offert på montering av termostater på gamla element. Två byggnader och totalt 35 element. Samt även montering av en 35 liters varmvattenberedare exklusive elarbeten.
Summa 35 000 inklusive moms och före rotavdrag. Någon kommentar? Känns väl inte direkt avskäckande men har ingen aning om vad sånt ska kosta.

Endast termostat byte eller byter de även radiatorventil?
Bra att veta är vad de ska montera för termostat/ventil?

Tycker såhär direkt att det låter lite väl dyrt, men dina förutsättningar kan ju vara dåliga.

Redigerat:
Ventilerna ska också bytas för det lär inte finnas några termostater som passar direkt på mina gamla ventiler. I offerten står det "byte till MMA ventilhus och termostater".

Jag köpte 20 ventiler med termostat för nåt år sedan och det kostade runt 4000 kr. Men det är inte svårt att byta såna själv om man bara har en stor skiftnyckel .

Min röris tog 7500:- att byta 10 termostater med ventiler samt plugga två ellement (inkl material)

• Gilla
österby92
  • Laddar…
Räkna med runt 600kr per radiator. vvb nån tusenlapp....

Nej det ser ju inte ut att vara raketforskning direkt, Det tråkiga är ju om de skulle läcka efteråt med värsta vattenskadan och en försäkringsman som säger " hempul aja baja"

det går säkert att pruta lite !

byta termostater + ventiler 35st ink montering a 600 - 700 = 21 000 - 24 500
el vvb nibe eminent rostfri ca 3500
elektriker och material 1500
div kopplingar 500

mellan 26 500 - 30 000 kr
så enl mig så ligger priset inte helt fel
han har väll "säjfatt" lite för div återbesök och ev injustering

Krilleman
Jag tycker inte 35,000:- låter helt fel, jag skulle antagligen ligga i dom krokarna med!

Är du osäker kan du ju alltid ta in fler offerter!

Jag har gamla element, men jag köpte termostater och adaptrar till elementen. Det tar dig mindre än 5 minuter att byta termostaten på ett element själv. Gå till en lokala firma med en bild på din gamla termostat så tar han fram vad du behöver för att byta själv.

Vore det bara vredet så ginge det på fem minuter men inklusive ventilen så tar det nog minst en kvart. Man lär ju ha lin eller gängtejp att täta med och så där. Sen är det ju det där med om det verkligen är tätt. Så ska det luftas och donas.

Därför du ska gå till en fackman, se om du verkligen behöver byta ventilen. I mitt fall fanns det adapter så att ny termostat passade på den gamla ventilen.

Lufta element är busenkelt :)

Hur gammalt är värmesystemet? Om det är väldigt gammalt med grova rör till radiatorerna, så kanske de måste byta snablar och montera någon förminskning + eventuellt anpassa måttet så de nya termostaten passar. Då kan det springa iväg en hel del tid. Kanske ska de byta luftnippel också?

Systemet är sen 1960 cirka. Rören är inte så tokgrova som man kan se på riktigt gamla system. Någon förminskning behövs inte men det är inte så beviljat så att termostater passar på de gamla ventilerna. Syetemet är stort men jag har tömt och fyllt alltihop nån gång förut. Jag ska höra med nägon mer röris för att kunna jämföra. Tror säkert att jag skulle kunna fixa det själv i värsta fall men mitt liv är fullt av påbörjade och planerade projekt.

lordi skrev:
Hur gammalt är värmesystemet? Om det är väldigt gammalt med grova rör till radiatorerna, så kanske de måste byta snablar och montera någon förminskning + eventuellt anpassa måttet så de nya termostaten passar. Då kan det springa iväg en hel del tid. Kanske ska de byta luftnippel också?

"snablar " den var ny, för den vetgiriget kallas det knärör d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.