98 319 läst ·
93 svar
98k läst
93 svar
Fått offert på fönsterbyte, dyrt som tusan?
Okej, ocker kanske är att ta i. Men att de är så mycket dyrare än alla andra är inte rimligt.OveRa skrev:Jag vill med bestämdhet påstå att Mockfjärdsfönster inte ockrar, det är ett fräckt påstående som du borde be om ursäkt för.
Däremot så är det ju alldeles utmärkt att du gör som du beskriver, det är ju det jag själv uppmuntrar till, min undran blir ju då direkt om ditt fönsterbyte och det som TS beskriver är direkt jämförbara?
Så har jag gjort, köpt snygga något begagnade över hela Sverige, ägnade en kul semestervecka åt att hämta dem och montera med lite hjälp av ännu kunnigare folk. Finns en hel del yrkesfolk som beställer fel så kolla på nätet.datpsu skrev:
Till Fjolnir vill jag tillägga att min uppfattning är att Mockfjärdsfönster har en problemfri och heltäckande lösning vilket kan vara prisvärt, som jag skrev, al inclusive med en bra garanti fast nu tror väl alla att jag är mutad vilket inte är sant, jag fixar mitt alldeles själv.
Det är mycket möjligt att Mockfjärds har en bra och heltäckande lösning, det säger jag inget om. Det var du som började jämföra med reseannonser och kakätande och dra in samhällsnyttan i det hela på ett märkligt vis. Jag anser fortfarande att Mockfjärds är orlimligt dyra, nog om det.
Min erfarenhet, och flera andras i den här tråden, är att fönsterbyte hår ganska fort för snickarna som fönsterföretagen skickar ut. Det innebär att timpriset i offerter som de som diskuterats här i tråden hamnar över 1000 kr, ibland över 2000 kr.OveRa skrev:Jag vill med bestämdhet påstå att Mockfjärdsfönster inte ockrar, det är ett fräckt påstående som du borde be om ursäkt för.
Däremot så är det ju alldeles utmärkt att du gör som du beskriver, det är ju det jag själv uppmuntrar till, min undran blir ju då direkt om ditt fönsterbyte och det som TS beskriver är direkt jämförbara?
Naturligtvis är det värdet av tjänsten som är det väsentliga att ta ställning till som konsument, men om samma tjänst kan köpas för 50% eller tom 25% av offererat pris kan man undra över prissättningen. Jag ser detta som ännu ett fall där företagen tar ut större delen av vinsten på arbetet aftersom det är ROT avdrag där. Nu är väl inte mockfjärds fönster billiga heller jämfört med exakt samma i bygghandeln.
Mitt eget fönsterbyte är jämförbart med TS, och jag betalade också ett fast pris som var alltför väl tilltaget. Med facit i hand vet jag tidsåtgången, och skulle inte betala så mycket igen.
När tycker du själv något är ocker? Om inte dubbelt så dyrt eller fyra gånger så dyrt som exemplen ovan i tråden, var går gränsen för dig?
Jag har respekt för din egen uppfattning, men några medlemmar i den här tråden har postat egna uppleveler om att det inte alls varit problemfritt. Det är säkert beroende på vilken säljare och vilka snickare man har att göra med, men så ska det inte vara i ett stort företag med processer och kvalitetskontroll.OveRa skrev:Så har jag gjort, köpt snygga något begagnade över hela Sverige, ägnade en kul semestervecka åt att hämta dem och montera med lite hjälp av ännu kunnigare folk. Finns en hel del yrkesfolk som beställer fel så kolla på nätet.
Till Fjolnir vill jag tillägga att min uppfattning är att Mockfjärdsfönster har en problemfri och heltäckande lösning vilket kan vara prisvärt, som jag skrev, al inclusive med en bra garanti fast nu tror väl alla att jag är mutad vilket inte är sant, jag fixar mitt alldeles själv.
Okej, kan svara på några frågor som tagits upp.
Anledningen till varför vi vill byta ut fönstrena är dels pga att 2 av de öppningsbara kärvar, altandörren känns som om den ska kollapsa vilken dag som helst. Att ha ett fönster som har över 3m² glasyta utan säkerhetsglas och dessutom tunna rutor känns inte heller bra, framförallt inte nu när vi har en småtting där hemma som snart kommer härja omkring.
Sen är det som sagt "bara" 6 fönster, så kostnaden lär inte bli så hög även om vi byter alla. Dessutom är vissa lister ruttna på dem och då är det inte bara ett glasbyte som behöver utföras utan det är även viss renovering av bågarna som måste göras.
Och den andra anledningen är värmereflekteringen, det blir varmt som bara den i rummen och väldigt mycket av värmen kommer in just genom fönstrena. Dessutom bor vi vid en någorlunda trafikerad väg (med massa EPA med raka rör) och hade velat få ner ljudvolymen.
Så bytet är för att få bättre boendekomfort och fräschare utseende. Att vi inte kommer kunna räkna hem bytet rent energimässigt är jag redan införstådd med och det har vi redan räknat med. Dock ökar värdet något vid försäljning så där hade man kunnat få igen det igen.
Anledningen till varför vi vill byta ut fönstrena är dels pga att 2 av de öppningsbara kärvar, altandörren känns som om den ska kollapsa vilken dag som helst. Att ha ett fönster som har över 3m² glasyta utan säkerhetsglas och dessutom tunna rutor känns inte heller bra, framförallt inte nu när vi har en småtting där hemma som snart kommer härja omkring.
Sen är det som sagt "bara" 6 fönster, så kostnaden lär inte bli så hög även om vi byter alla. Dessutom är vissa lister ruttna på dem och då är det inte bara ett glasbyte som behöver utföras utan det är även viss renovering av bågarna som måste göras.
Och den andra anledningen är värmereflekteringen, det blir varmt som bara den i rummen och väldigt mycket av värmen kommer in just genom fönstrena. Dessutom bor vi vid en någorlunda trafikerad väg (med massa EPA med raka rör) och hade velat få ner ljudvolymen.
Så bytet är för att få bättre boendekomfort och fräschare utseende. Att vi inte kommer kunna räkna hem bytet rent energimässigt är jag redan införstådd med och det har vi redan räknat med. Dock ökar värdet något vid försäljning så där hade man kunnat få igen det igen.
Jo just det, det kan jag också svara på.
När det gäller att montera själv så har jag varit inne på det men eftersom våran förstfödda är 6 mån så känner jag att jag vill spendera så mycket tid som möjligt med honom och detta känns som ett tidskrävande jobb. Att göra små jobb runtomkring hade jag kunnat då det är kanske en dags arbete men mer än så vill jag helst inte lägga. Har andra saker utöver fönster som behövs göras 😁 så därför tänkte jag leja bort det (ett av få jobb som jag faktiskt är beredd att leja bort) till förmån för mer fritid 😊
När det gäller att montera själv så har jag varit inne på det men eftersom våran förstfödda är 6 mån så känner jag att jag vill spendera så mycket tid som möjligt med honom och detta känns som ett tidskrävande jobb. Att göra små jobb runtomkring hade jag kunnat då det är kanske en dags arbete men mer än så vill jag helst inte lägga. Har andra saker utöver fönster som behövs göras 😁 så därför tänkte jag leja bort det (ett av få jobb som jag faktiskt är beredd att leja bort) till förmån för mer fritid 😊
Hej
Det låter helt sjukt. Köp fönstren på bygghemma, dom är säkert billigare där och sen tar du och installerar själv el kontaktar en kunnig vän till det.
Ja det är helt sjukt vad dom ska klämma ut pengar på kunder
Med vänlig hälsning / Fredrik
Det låter helt sjukt. Köp fönstren på bygghemma, dom är säkert billigare där och sen tar du och installerar själv el kontaktar en kunnig vän till det.
Ja det är helt sjukt vad dom ska klämma ut pengar på kunder
Med vänlig hälsning / Fredrik
Vi åkte förbi Mockfjärd i helgen. Det jag inte tänkte på, men som vi fru påpekade, var att 98% av alla hus längs vägen hade deras fönster.
Undrar vad de har fått för rabatt..
Iom att vi har en ladugård ut mot riksvägen där många åker ville de sätta upp en stor banner. Jag fick dock inget pris på vad jag skulle få i rabatt. Varför ska allt vara så hemligt?
Undrar vad de har fått för rabatt..
Iom att vi har en ladugård ut mot riksvägen där många åker ville de sätta upp en stor banner. Jag fick dock inget pris på vad jag skulle få i rabatt. Varför ska allt vara så hemligt?
Gick ett år på fönsterbyte på ackord på jobbet. Vi var nere på under en timme per fönster. Så snabbt går det nog inte när man inte har förberett allt som vi hade gjort, men två timmar tycker jag låter rimligt. Tre om det krånglar lite.
Har nu haft den första av två lokala firmor här idag. Så förhoppningsvis kommer deras offert innan veckans slut 
Till en annan fråga kring fönster, hur tar man måtten? För går jag efter de måtten han på mockfjärd sa så hade de "små" fönstrena haft ett karmyttermått på 1380*1170 mm. När jag själv mäter så får jag måtten 1405*1190 invändigt men mäter jag på utsidan blir det istället så får jag ut måttet 1430*1210.
Kan jag då anta att smygen på insidan är mindre än den på utsidan för att slippa salsningar? Enklast vore ju såklart att ta bort listerna på utsidan och verkligen mäta fönstret nu i vidare eftertanke... Men rent generellt, mäter man invändigt eller utvändigt?
Tar och slänger upp en bild på fönsterbrädan, har ni någon lösning på hur man kan fästa de i ett pvc fönster så snälla skriv och posta gärna bilder om ni själva gjort det!
Till en annan fråga kring fönster, hur tar man måtten? För går jag efter de måtten han på mockfjärd sa så hade de "små" fönstrena haft ett karmyttermått på 1380*1170 mm. När jag själv mäter så får jag måtten 1405*1190 invändigt men mäter jag på utsidan blir det istället så får jag ut måttet 1430*1210.
Kan jag då anta att smygen på insidan är mindre än den på utsidan för att slippa salsningar? Enklast vore ju såklart att ta bort listerna på utsidan och verkligen mäta fönstret nu i vidare eftertanke... Men rent generellt, mäter man invändigt eller utvändigt?
Tar och slänger upp en bild på fönsterbrädan, har ni någon lösning på hur man kan fästa de i ett pvc fönster så snälla skriv och posta gärna bilder om ni själva gjort det!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder