172 001 läst ·
618 svar
172k läst
618 svar
Fått nya fönster - är detta OK?
Jag vet inte vad som är värst i den här tråden, det undermåliga utförandet på installationen eller upprepade infantila kommentarerna?
Ryggdunkningarna i kommentarerna vill aldrig ta slut och ingen skriver det uppenbara trots att de flesta, till skillnad från hantverkarna, har genomgått 9 års grundskola.
Det här är inga snickare.
Det är taxichaufförer, vaktmästare, grovjobbare mm som söker sig ett bättre liv för sig själva och sina familjer i ett rikt land som Sverige.
Jo, offerten är definitivt i underkant så som den beskrivs av TS.
Den är vald efter lägsta pris, det sätter jag min högra hand på och det är också det enda sättet den här typen av firmor kan få jobb.
Egenföretagare, dvs en svensk snickare kan knappast lägga sig på den här timpengen, ännu mindre en firma med personal.
Troligtvis har de som utfört arbetet max 150 kr i timmen och är mer än nöjda med det.
Resten tar den s k chefen, dvs ägaren hand om. Det här är en form av ”Trafficking”, ett utnyttjande av fattiga människor som absolut inte kan snickra.
Jag blir lite lätt illamående av den här tråden och det är inte p g a det fullständigt undermåliga utförandet.
Ryggdunkningarna i kommentarerna vill aldrig ta slut och ingen skriver det uppenbara trots att de flesta, till skillnad från hantverkarna, har genomgått 9 års grundskola.
Det här är inga snickare.
Det är taxichaufförer, vaktmästare, grovjobbare mm som söker sig ett bättre liv för sig själva och sina familjer i ett rikt land som Sverige.
Jo, offerten är definitivt i underkant så som den beskrivs av TS.
Den är vald efter lägsta pris, det sätter jag min högra hand på och det är också det enda sättet den här typen av firmor kan få jobb.
Egenföretagare, dvs en svensk snickare kan knappast lägga sig på den här timpengen, ännu mindre en firma med personal.
Troligtvis har de som utfört arbetet max 150 kr i timmen och är mer än nöjda med det.
Resten tar den s k chefen, dvs ägaren hand om. Det här är en form av ”Trafficking”, ett utnyttjande av fattiga människor som absolut inte kan snickra.
Jag blir lite lätt illamående av den här tråden och det är inte p g a det fullständigt undermåliga utförandet.
I inlägg 361 kommer nu alltså sanningen: De är inga riktiga snickare. Intressant att ingen i denna långa tråd skrivit det tidigare. Tack för att du äntligen kom och sa oss sanningen.
Eller vänta lite…
Eller vänta lite…
B Boende45 skrev:Jag vet inte vad som är värst i den här tråden, det undermåliga utförandet på installationen eller upprepade infantila kommentarerna?
Ryggdunkningarna i kommentarerna vill aldrig ta slut och ingen skriver det uppenbara trots att de flesta, till skillnad från hantverkarna, har genomgått 9 års grundskola.
Det här är inga snickare.
Det är taxichaufförer, vaktmästare, grovjobbare mm som söker sig ett bättre liv för sig själva och sina familjer i ett rikt land som Sverige.
Jo, offerten är definitivt i underkant så som den beskrivs av TS.
Den är vald efter lägsta pris, det sätter jag min högra hand på och det är också det enda sättet den här typen av firmor kan få jobb.
Egenföretagare, dvs en svensk snickare kan knappast lägga sig på den här timpengen, ännu mindre en firma med personal.
Troligtvis har de som utfört arbetet max 150 kr i timmen och är mer än nöjda med det.
Resten tar den s k chefen, dvs ägaren hand om. Det här är en form av ”Trafficking”, ett utnyttjande av fattiga människor som absolut inte kan snickra.
Jag blir lite lätt illamående av den här tråden och det är inte p g a det fullständigt undermåliga utförandet.
Hep skrev:
Jag vet inte riktigt vart du vill komma med detta inlägget, vad meningen är med det och vad det tillför tråden för att hjälpa oss vidare?B Boende45 skrev:Jag vet inte vad som är värst i den här tråden, det undermåliga utförandet på installationen eller upprepade infantila kommentarerna?
Ryggdunkningarna i kommentarerna vill aldrig ta slut och ingen skriver det uppenbara trots att de flesta, till skillnad från hantverkarna, har genomgått 9 års grundskola.
Det här är inga snickare.
Det är taxichaufförer, vaktmästare, grovjobbare mm som söker sig ett bättre liv för sig själva och sina familjer i ett rikt land som Sverige.
Jo, offerten är definitivt i underkant så som den beskrivs av TS.
Den är vald efter lägsta pris, det sätter jag min högra hand på och det är också det enda sättet den här typen av firmor kan få jobb.
Egenföretagare, dvs en svensk snickare kan knappast lägga sig på den här timpengen, ännu mindre en firma med personal.
Troligtvis har de som utfört arbetet max 150 kr i timmen och är mer än nöjda med det.
Resten tar den s k chefen, dvs ägaren hand om. Det här är en form av ”Trafficking”, ett utnyttjande av fattiga människor som absolut inte kan snickra.
Jag blir lite lätt illamående av den här tråden och det är inte p g a det fullständigt undermåliga utförandet.
Är det att du blir illamående av alla ryggdunkningar kan du väl bara scrolla vidare. För vår del har det varit oerhört skönt att få stöd och mer kunskap i detta. Från start fattade vi faktiskt inte hur illa det faktiskt var..men det har vi fått lära oss bl.a. genom detta forumet. Tycker det är toppen att man kan få ventilera både det ena och det andra här.
Sen om du hade läst hela tråden så ser du att vi inte valt den billigaste, vi har kollat upp företagen så gott vi kunnat och 2 låg på samma pris och 1 var dyrare. Från alla 3 företag kom det ut svenska killar och kollade och gav offert - sen hur deras bemanning ser ut, ja så långt grävde vi inte utan vi utgick från att det skulle vara lika bra företag alla 3. Nu råkade vi ut för en nit och det är ju beklagligt för oss och nu fick vi en jobbigare resa än vi trott.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 653 inlägg
Förutom att alla nog är överens om att dom inte kan snickra så .......är det där bara dumheter. Visst, jag vet inte hur mycket dom anställda får i lön men denna firma är inte speciellt blyga med vilka dom är, personalen figurerar på bild på sociala medier, firman har tvåsiffrigt antal anställda etc.B Boende45 skrev:
Om du tänker att sådant är signifikativt för folk som pysslar med trafficking så .......
Huruvida dom anställda är utnyttjade eller ej vet varken du eller jag men det är i sammanhanget ointressant då både dom anställda och ägaren är klåpare, punkt!
Vad det gäller företagets krav på egen besiktningsman så tror jag att de har rätt till det, i det fall era besiktningsmän inte är överens tas en tredje besiktningsman in som väljs gemensamt av de två besiktningsmännen, denne har då utslagsrätt i de punkter där era respektive inte är överens. Reserverar mig för att detta kanske enbart gäller vid nybyggnation eller liknande.
Jag tror inte dom krävt egen besiktningsmanT TypRätt skrev:Vad det gäller företagets krav på egen besiktningsman så tror jag att de har rätt till det, i det fall era besiktningsmän inte är överens tas en tredje besiktningsman in som väljs gemensamt av de två besiktningsmännen, denne har då utslagsrätt i de punkter där era respektive inte är överens. Reserverar mig för att detta kanske enbart gäller vid nybyggnation eller liknande.
Sen gjorde han en slutbesiktning senare där det inte blev godkänt den gången heller. De har nämnt att vi kan ha samma eller anlita en annan, men tror att de är tillfreds med den vi har.
Jag har jobbat med fönsterbyten i 15 år och har aldrig sett något med så dålig slutresultat, men det dyker upp nya fönsterfirmor hela tiden och tyvärr rätt många oseriösa sista åren, allt från dåliga hantverkare som inte har någon erfarenhet till säljare som kan säga vad som helst för att sälja
jag skulle nog säga att det var när pvc fönsterna kom som det vart många oseriösa firmor och tillverkare komF fönsterpåven skrev:
Sen sista meddelandet har vi haft SMS-kontakt med firman ang. att vi skulle boka in möte med dom. Vi, och firman, fick ju besiktningsutlåtandet som återigen underkände arbetet. När firman läst det så skrev dom att de ville komma hit själv igen...!!
"vi avser att åtgärda samtliga punkter på protokollet inom rimlig tid och därmed fullfölja kontraktet utan avvikelser" samt "vi har vart mer än tillmötesgående och samarbetsvilliga under den här processen"
Vi svarade bl.a. på det att vi inte såg någon mening med att de kom ut en 4'e gång för att försöka "åtgärda felen" - viljan och kompetensen verkar inte finnas för att slutföra jobbet på ett fackmannamässigt korrekt sätt, endast viljan att att komma undan billigt och låta oss leva med slarvfelen. Skrev även att vi inte tyckte det var rimligt att vi skulle behöva betala 190 lax o leva i 50 år med för små fönster pga deras misstag/inkompetens att mäta rätt.
Min sambo blev rejält irriterad på dom och såg ingen mening med att ha ytterligare ett möte, dom verkar ha bestämt sig nu..så vi skrev att vi skulle återkomma med ett mail där vi skriver ner vad vi tycker, tänker o kräver..
Så det sysslade vi med hela dagen igår och ett 11 sidor långt mail åkte iväg till firman. Kort o gott kräver vi att en annan firma kommer in o fixar nya fönster o gör om jobbet från grunden - för det behövs. Samt kräver vi att de ska betala besiktningsmannen och lite annat, samt sanering av vår trädgård - för där kan vare sig vuxna, barn eller djur vistas utan risk för allvarliga skador.. med tanke på allt skräp som ligger där, träflisor, gammal avskuren fog, vita pluppar till fönsterna, otroligt mycket metallskrot som är avklippta bitar från bleckplåten.
Så vi får väl se vad dom svarar och hur dom vill gå vidare med detta. Vi har även berättat för dom om denna forumtråden samt att vi sett deras nya Google-recensioner. Upplyst dom om att vi givetvis kommer gå in och recensera vi med och publicera deras namn här, när vi löst detta - sen är det upp till dom hur de vill förknippas med vårt jobb och efterföljande konflikt.
Just det, kom även på att vi haft ute en annan fönsterkille/fackman för bedömning av deras jobb, han kom efter besiktningsmannen och då hittade vi ytterligare fel som bl.a. karmnyckel saknas på ett fönster vi kollade, på ett annat fönster är karmnyckeln felaktigt monterad.
"vi avser att åtgärda samtliga punkter på protokollet inom rimlig tid och därmed fullfölja kontraktet utan avvikelser" samt "vi har vart mer än tillmötesgående och samarbetsvilliga under den här processen"
Vi svarade bl.a. på det att vi inte såg någon mening med att de kom ut en 4'e gång för att försöka "åtgärda felen" - viljan och kompetensen verkar inte finnas för att slutföra jobbet på ett fackmannamässigt korrekt sätt, endast viljan att att komma undan billigt och låta oss leva med slarvfelen. Skrev även att vi inte tyckte det var rimligt att vi skulle behöva betala 190 lax o leva i 50 år med för små fönster pga deras misstag/inkompetens att mäta rätt.
Min sambo blev rejält irriterad på dom och såg ingen mening med att ha ytterligare ett möte, dom verkar ha bestämt sig nu..så vi skrev att vi skulle återkomma med ett mail där vi skriver ner vad vi tycker, tänker o kräver..
Så det sysslade vi med hela dagen igår och ett 11 sidor långt mail åkte iväg till firman. Kort o gott kräver vi att en annan firma kommer in o fixar nya fönster o gör om jobbet från grunden - för det behövs. Samt kräver vi att de ska betala besiktningsmannen och lite annat, samt sanering av vår trädgård - för där kan vare sig vuxna, barn eller djur vistas utan risk för allvarliga skador.. med tanke på allt skräp som ligger där, träflisor, gammal avskuren fog, vita pluppar till fönsterna, otroligt mycket metallskrot som är avklippta bitar från bleckplåten.
Så vi får väl se vad dom svarar och hur dom vill gå vidare med detta. Vi har även berättat för dom om denna forumtråden samt att vi sett deras nya Google-recensioner. Upplyst dom om att vi givetvis kommer gå in och recensera vi med och publicera deras namn här, när vi löst detta - sen är det upp till dom hur de vill förknippas med vårt jobb och efterföljande konflikt.
Just det, kom även på att vi haft ute en annan fönsterkille/fackman för bedömning av deras jobb, han kom efter besiktningsmannen och då hittade vi ytterligare fel som bl.a. karmnyckel saknas på ett fönster vi kollade, på ett annat fönster är karmnyckeln felaktigt monterad.
Kan kanske lämna en utväg att de inte hamnar med namn och recension på jobbet.
Om de ersätter för besiktningarna och fixar trädgården. Och att ni tar in en annan firma som börjar om från början. När de kommer för att montera nya fönster, så plockar de ut de som sitter där.
Firman har då en vecka på sig att hämta dessa om de vill ha dem.
Om de ersätter för besiktningarna och fixar trädgården. Och att ni tar in en annan firma som börjar om från början. När de kommer för att montera nya fönster, så plockar de ut de som sitter där.
Firman har då en vecka på sig att hämta dessa om de vill ha dem.
Aldrig i livet att de ska få komma ut en fjärde gång! De har på tre försök bevisat väldigt övertygande att de inte kan göra jobbet fackmannamässigt, de har förbrukat sina chanser.H Hildor skrev:Sen sista meddelandet har vi haft SMS-kontakt med firman ang. att vi skulle boka in möte med dom. Vi, och firman, fick ju besiktningsutlåtandet som återigen underkände arbetet. När firman läst det så skrev dom att de ville komma hit själv igen...!!
"vi avser att åtgärda samtliga punkter på protokollet inom rimlig tid och därmed fullfölja kontraktet utan avvikelser" samt "vi har vart mer än tillmötesgående och samarbetsvilliga under den här processen"
Vi svarade bl.a. på det att vi inte såg någon mening med att de kom ut en 4'e gång för att försöka "åtgärda felen" - viljan och kompetensen verkar inte finnas för att slutföra jobbet på ett fackmannamässigt korrekt sätt, endast viljan att att komma undan billigt och låta oss leva med slarvfelen. Skrev även att vi inte tyckte det var rimligt att vi skulle behöva betala 190 lax o leva i 50 år med för små fönster pga deras misstag/inkompetens att mäta rätt.
Min sambo blev rejält irriterad på dom och såg ingen mening med att ha ytterligare ett möte, dom verkar ha bestämt sig nu..så vi skrev att vi skulle återkomma med ett mail där vi skriver ner vad vi tycker, tänker o kräver..
Så det sysslade vi med hela dagen igår och ett 11 sidor långt mail åkte iväg till firman. Kort o gott kräver vi att en annan firma kommer in o fixar nya fönster o gör om jobbet från grunden - för det behövs. Samt kräver vi att de ska betala besiktningsmannen och lite annat, samt sanering av vår trädgård - för där kan vare sig vuxna, barn eller djur vistas utan risk för allvarliga skador.. med tanke på allt skräp som ligger där, träflisor, gammal avskuren fog, vita pluppar till fönsterna, otroligt mycket metallskrot som är avklippta bitar från bleckplåten.
Så vi får väl se vad dom svarar och hur dom vill gå vidare med detta. Vi har även berättat för dom om denna forumtråden samt att vi sett deras nya Google-recensioner. Upplyst dom om att vi givetvis kommer gå in och recensera vi med och publicera deras namn här, när vi löst detta - sen är det upp till dom hur de vill förknippas med vårt jobb och efterföljande konflikt.
Just det, kom även på att vi haft ute en annan fönsterkille/fackman för bedömning av deras jobb, han kom efter besiktningsmannen och då hittade vi ytterligare fel som bl.a. karmnyckel saknas på ett fönster vi kollade, på ett annat fönster är karmnyckeln felaktigt monterad.
Det hade varit en deal som är väl värd att taM Mortsken skrev:Kan kanske lämna en utväg att de inte hamnar med namn och recension på jobbet.
Om de ersätter för besiktningarna och fixar trädgården. Och att ni tar in en annan firma som börjar om från början. När de kommer för att montera nya fönster, så plockar de ut de som sitter där.
Firman har då en vecka på sig att hämta dessa om de vill ha dem.
Vi håller med! Med tanke på att så många olika personer varit ute under så många försök och det fortfarande är underkänt, säger en hel del om folket som varit här.J JennieLarsdotter skrev:
Firman har dock sagt till oss åtskilliga ggr att de avser att komma ut o rätta felen för de har laglig rätt att göra det, inom rimlig tid.
Men vi vet vad vi har för rättigheter och enligt de jurister vi pratat med så har de försuttit sin chans att komma ut och försöka nån mer gång, med tanke på att det inte kommer bli ett bättre resultat. Så jag tror bara de försöker skrämma upp oss att ge upp eller nått..men det kommer vi aldrig göra.