172 001 läst ·
618 svar
172k läst
618 svar
Fått nya fönster - är detta OK?
Om du betalar besiktningsmannen är ju du uppdragsgivare. Ta hem honom själv så du kan prata helt fritt, påtala att fönsterna är för små etc och försök få in din vilja i protokollet. Se till att protokollet blir så pass jobbigt för byggarna att det är enklast för dem att gå din vilja till mötes.H Hildor skrev:Ja det var rätt enkelt att se namnen stämde överens med de som vi hittade på företaget, den ena personen har vi själv haft här hemma.
Däremot några av de dåliga är det skrivna recensioner och det är exakt samma problem och upplevelse som vi haft.
Än har vi som tur var inte betalat något. Vi har framför åsikten att vi vill ha utbytta fönster till större storlek samt att hela jobbet görs om - av annan firma. Eftersom de inte verkar ha mätt rätt från start så har fönsterna kommit för små, detta har även medfört att det ser klumpigt ut i det stora hela med foder på foder (ibland gånger 3, för att dölja skavanker).
Så det är vårt önskemål. De ville istället ha att vi tog en besiktningsman igen, där alla vår fel står med, och att vi utgår från boken och att ett annat företag sen rättar. Då tror jag det blir att de kommer stå för felen som finns och skönhetsfel kanske vi får leva med.. det är min tolkning och inte nödvändigtvis rätt.
Vi ska prata med jurist, besiktningsman och andra personer innan vi sätter oss i möte med firman igen. Vi har inte fått sista besiktningsprotokollet än eftersom han varit sjuk.
OCh jag förstår din poäng med sista stycket, till fullo! Jag hade en tro på att byggfirmor kunde vara minst lika seriösa - och det vet jag att dom kan för det har jag sett, men vi råkade oturligt nog ut för en mindre bra firma![]()
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Bra att du orkar hålla i här Hildor. Bara detta att de - enligt vad du säger - har monterat i för små fönster jfr vad som går att montera är ju anmärkningsvärt minst sagt.
Detta är ju i sig självt oerhört betydelsefullt för ljusinsläpp. Vi hade en del diskussioner med Morups säljare om detta, landade i att vi valde att ha en rätt stor andel av fönstren icke öppningsbara just av anledningen att de har ett väsentligt större ljusinsläpp på så vis. Givetvis, där man behöver ha öppningsbara fönster så valde vi ju det.
I vårt fall maximerades verkligen fönsterstorleken mot vad som var möjligt att montera (visade sig vara en standardstorlek), och som sagt att välja icke öppningsbara fönster där så var praktiskt och möjligt för att få större ljusinsläpp.
Jag är imponerad över ditt tålamod med denna firma, och övertygad om att du kommer att få rätsida på detta till slut. Dock inte övertygad om att denna firma kan leverera vad du beställt, inte efter så många försök. Ett avbryt och ett omtag med annan firma är nog nödvändigt som jag ser det, och jag tycker du har mycket dokumentation som kan göra detta möjligt utan större processer.
Detta är ju i sig självt oerhört betydelsefullt för ljusinsläpp. Vi hade en del diskussioner med Morups säljare om detta, landade i att vi valde att ha en rätt stor andel av fönstren icke öppningsbara just av anledningen att de har ett väsentligt större ljusinsläpp på så vis. Givetvis, där man behöver ha öppningsbara fönster så valde vi ju det.
I vårt fall maximerades verkligen fönsterstorleken mot vad som var möjligt att montera (visade sig vara en standardstorlek), och som sagt att välja icke öppningsbara fönster där så var praktiskt och möjligt för att få större ljusinsläpp.
Jag är imponerad över ditt tålamod med denna firma, och övertygad om att du kommer att få rätsida på detta till slut. Dock inte övertygad om att denna firma kan leverera vad du beställt, inte efter så många försök. Ett avbryt och ett omtag med annan firma är nog nödvändigt som jag ser det, och jag tycker du har mycket dokumentation som kan göra detta möjligt utan större processer.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 653 inlägg
Det var någon tidigare i tråden som lyckats identifiera vilken firma det handlar och gissade att dom nog ville göra rätt för sig. Detta var i.o.f.s. innan företagets dåliga undanflykter och misslyckade försök att göra om & rätt. Nu har jag också lyckats identifiera skojarfirman.
Efter en snabb koll på deras webbsida så delar jag INTE den uppfattningen, tycker inte webbsidan känns jätteseriös. Kollade även omdömena på google och nästan en tredjedel (samtliga femstjärniga) är gjorda av deras personal eller närstående. Ett av omdömena är gjort av "byggchefen", ett av omdömena är gjort av deras "admin" och ett omdöme är gjort av en av bolagets styrelsemedlemmar. Ytterligare ett femstjärnigt omdöme kommer från skojargeneralens sambo. Sen är det y
Herr "byggchef" förekommer förövrigt i belastningsregistret men för exakt vad ......... tänker jag inte betala lexbase för att få veta.
Vid detta laget råder det ju ändå ingen tvekan om att firman är förstaklassens skojare men min känsla är att ägarn/vd'n inte riktigt vuxit upp, gillar fåniga titlar och att lajva "direktör".
Tror att TS bör överväga en betydligt hårdare linje fortsättningsvis.
Efter en snabb koll på deras webbsida så delar jag INTE den uppfattningen, tycker inte webbsidan känns jätteseriös. Kollade även omdömena på google och nästan en tredjedel (samtliga femstjärniga) är gjorda av deras personal eller närstående. Ett av omdömena är gjort av "byggchefen", ett av omdömena är gjort av deras "admin" och ett omdöme är gjort av en av bolagets styrelsemedlemmar. Ytterligare ett femstjärnigt omdöme kommer från skojargeneralens sambo. Sen är det y
Herr "byggchef" förekommer förövrigt i belastningsregistret men för exakt vad ......... tänker jag inte betala lexbase för att få veta.
Vid detta laget råder det ju ändå ingen tvekan om att firman är förstaklassens skojare men min känsla är att ägarn/vd'n inte riktigt vuxit upp, gillar fåniga titlar och att lajva "direktör".
Tror att TS bör överväga en betydligt hårdare linje fortsättningsvis.
Ja, det var en rätt enkel googling för att identifiera dem. Intressant företag som antingen har fått en eller fem stjärnor i betyg.B Bästerortarn skrev:Det var någon tidigare i tråden som lyckats identifiera vilken firma det handlar och gissade att dom nog ville göra rätt för sig. Detta var i.o.f.s. innan företagets dåliga undanflykter och misslyckade försök att göra om & rätt. Nu har jag också lyckats identifiera skojarfirman.
Efter en snabb koll på deras webbsida så delar jag INTE den uppfattningen, tycker inte webbsidan känns jätteseriös. Kollade även omdömena på google och nästan en tredjedel (samtliga femstjärniga) är gjorda av deras personal eller närstående. Ett av omdömena är gjort av "byggchefen", ett av omdömena är gjort av deras "admin" och ett omdöme är gjort av en av bolagets styrelsemedlemmar. Ytterligare ett femstjärnigt omdöme kommer från skojargeneralens sambo. Sen är det y
Herr "byggchef" förekommer förövrigt i belastningsregistret men för exakt vad ......... tänker jag inte betala lexbase för att få veta.
Vid detta laget råder det ju ändå ingen tvekan om att firman är förstaklassens skojare men min känsla är att ägarn/vd'n inte riktigt vuxit upp, gillar fåniga titlar och att lajva "direktör".
Tror att TS bör överväga en betydligt hårdare linje fortsättningsvis.
Kollade även upp dem på allabolag. De verkar inte ha varit aktiva alla de år som de påstår, och deras kostnad per anställd är misstänkt låg. Ungefär hälften så hög jämfört med firmor som jag haft god erfarenhet av (i en stad av jämförbar storlek).
Ja jag såg direkt att de nya var väldigt mycket mindre än våra gamla från -67..och vårt hus är just ett väldigt ljust hus så det ser betydligt mindre ut vid fönsterna och givetvis blir ljusinsläppet mycket mindre. Även foderna ser ju extremt klumpiga ut, ena fönsterfirman räknade snabbt att ca 40 cm går bort bara på bredden på vår ena 3-parti del just nu.H Harald Blåtumme skrev:Bra att du orkar hålla i här Hildor. Bara detta att de - enligt vad du säger - har monterat i för små fönster jfr vad som går att montera är ju anmärkningsvärt minst sagt.
Detta är ju i sig självt oerhört betydelsefullt för ljusinsläpp. Vi hade en del diskussioner med Morups säljare om detta, landade i att vi valde att ha en rätt stor andel av fönstren icke öppningsbara just av anledningen att de har ett väsentligt större ljusinsläpp på så vis. Givetvis, där man behöver ha öppningsbara fönster så valde vi ju det.
I vårt fall maximerades verkligen fönsterstorleken mot vad som var möjligt att montera (visade sig vara en standardstorlek), och som sagt att välja icke öppningsbara fönster där så var praktiskt och möjligt för att få större ljusinsläpp.
Jag är imponerad över ditt tålamod med denna firma, och övertygad om att du kommer att få rätsida på detta till slut. Dock inte övertygad om att denna firma kan leverera vad du beställt, inte efter så många försök. Ett avbryt och ett omtag med annan firma är nog nödvändigt som jag ser det, och jag tycker du har mycket dokumentation som kan göra detta möjligt utan större processer.
Jag tror nog som du, att hade vi fått välja om så kommer vi ta det i beaktning oxå, hellre ha stängningsbart vid altandörrar etc (där har vi ibland 1 öppet), det är så stor skillnad med karmar med öppet/stängt. Firman lyckades ju beställa 2 fönster fel med, vi visste inte att vi kunde ändra oss och ingen info utgick från dom heller om "hur gör vi nu när det blivit fel". Likaså när vi bemötte dom nu på senaste mötet så bemötte dom heller inte den infon, det pratades om nått annat.
Mitt tålamod är slut med firman och det tror jag dom förstått, däremot kommer mitt tålamod aldrig ta slut med att gå vidare med detta, vi kommer kämpa till sista blodsdroppen för detta spektakel.
Som du säger så verkar de inte kunna leverera det vi vill ha, inte när dom haft ute mer än halva firman (7 pers) och ingen fortfarande lyckats..så lär inte de andra vara bättre. Man skulle ju anta att försök 2 då de hade chans att sätta om alla fönster och fixa snyggt, skulle skicka sina bästa killar..
Det här kommer vi absolut att driva vidare!
Ja dom har velat göra rätt för sig och korrigera så det är ju en eloge till dom, dock verkar de inte besitta kompetensen att utföra det på ett snyggt och fackmannamässigt sätt.B Bästerortarn skrev:Det var någon tidigare i tråden som lyckats identifiera vilken firma det handlar och gissade att dom nog ville göra rätt för sig. Detta var i.o.f.s. innan företagets dåliga undanflykter och misslyckade försök att göra om & rätt. Nu har jag också lyckats identifiera skojarfirman.
Efter en snabb koll på deras webbsida så delar jag INTE den uppfattningen, tycker inte webbsidan känns jätteseriös. Kollade även omdömena på google och nästan en tredjedel (samtliga femstjärniga) är gjorda av deras personal eller närstående. Ett av omdömena är gjort av "byggchefen", ett av omdömena är gjort av deras "admin" och ett omdöme är gjort av en av bolagets styrelsemedlemmar. Ytterligare ett femstjärnigt omdöme kommer från skojargeneralens sambo. Sen är det y
Herr "byggchef" förekommer förövrigt i belastningsregistret men för exakt vad ......... tänker jag inte betala lexbase för att få veta.
Vid detta laget råder det ju ändå ingen tvekan om att firman är förstaklassens skojare men min känsla är att ägarn/vd'n inte riktigt vuxit upp, gillar fåniga titlar och att lajva "direktör".
Tror att TS bör överväga en betydligt hårdare linje fortsättningsvis.
Vi kommer oxå att betygsätta dom på bl.a. Google senare, så blir det inte så att vi kan komma överens och att de är professionella o går vår vilja till mötes så kommer det inte bli några roliga recensioner.
Med tanke på allt skit som varit kan man tycka att det billigaste och smidigaste för dom är att bara släppa det och ta sina fönster o gå.
Som du säger (efter allt nytt och mer saker som uppkommit) så kommer vi gå en hårdare linje fortsättningsvis.
Det allra bästa och smidigaste vore väl om det gick att komma överens om att gå skilda vägar nu, dvs att firman lämnar det som det är men inte heller skickar någon faktura alls. Då skulle ni har möjlighet att börja om från början med en annan firma.
Alla andra lösningar känns bara jobbiga och komplicerade.
Alla andra lösningar känns bara jobbiga och komplicerade.
Håller med till 100%!D Dublin skrev:Det allra bästa och smidigaste vore väl om det gick att komma överens om att gå skilda vägar nu, dvs att firman lämnar det som det är men inte heller skickar någon faktura alls. Då skulle ni har möjlighet att börja om från början med en annan firma.
Alla andra lösningar känns bara jobbiga och komplicerade.
Problemet är väl att då står firman med fönster som de förstört och inte kan sälja vidare.D Dublin skrev:Det allra bästa och smidigaste vore väl om det gick att komma överens om att gå skilda vägar nu, dvs att firman lämnar det som det är men inte heller skickar någon faktura alls. Då skulle ni har möjlighet att börja om från början med en annan firma.
Alla andra lösningar känns bara jobbiga och komplicerade.
Så klart deras problem, men de kommer säkert vilja kämpa för att inte behöva hamna där.
Precis, vi sa det oxå att vi skulle kunna gå med på en deal att behålla fönsterna och ta arbetet gratis men det går ju inte o sälja skadade fönster (för det finns mer eller mindre skador på alla, vissa smått bara o vissa andra behöver man ta smältvax o fixa till på).M Mortsken skrev:
Nej. Jag menar att de ska lämna ALLT som det är, dvs fönstrena också där de är monterade. Om firman ska ta med sig fönstrena blir ju TS kvar i en relation med den firman och deras hämtning av fönstrena de monterade.M Mortsken skrev:
Som du föreslår. Den enda lösningen är attD Dublin skrev:Det allra bästa och smidigaste vore väl om det gick att komma överens om att gå skilda vägar nu, dvs att firman lämnar det som det är men inte heller skickar någon faktura alls. Då skulle ni har möjlighet att börja om från början med en annan firma.
Alla andra lösningar känns bara jobbiga och komplicerade.
avbryta detta nu och anlita ny installatör.
Om levererade fönster och dörrar blir kvar hos TS och i så fall ingår som en del i den ekonomiska uppgörelsen blir nästa "nöt" att knäcka.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 158 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 158 inlägg
Rent praktiskt så tar den nya firman ut fönstren när de nya monteras
därefter får fuskfirman x antal dagar på sig att hämta dessa
Sker inte detta säljer Ni dessa
Låt inte fuskfirman demontera något, det riskerar mer skador
därefter får fuskfirman x antal dagar på sig att hämta dessa
Sker inte detta säljer Ni dessa
Låt inte fuskfirman demontera något, det riskerar mer skador
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 610 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 610 inlägg
Den typen av snickare stötte man på då och då när jag jobbade i branschen, stöddiga arroganta typer som inte kunde ett skit utom att snacka skitH Hildor skrev:
Det här var bland det jävligaste jag sett, hur fan kan man lämna ett jobb så här.
Dom här klåparna, för det är precis det rätta ordet för dom, har TOTAL AVSAKNAD av yrkesstolthet, dom är en katastrof för byggbranschen. I och med deras beteende drar dom ner andra duktiga hantverkare i skiten, eftersom folk i gemen ser det här som ett bevis för att typ alla hantverkare beter sig så här
Jag lider verkligen med alla er som råkar ut för dom här idioterna (finnas många trådar här på Bygga Hus i ämnet) och att ni har svårt att säga ifrån pga att ni inte har den yrkeskunskapen som krävs för att såga idioterna längs fotknölarna.
Har sagt det förr, tål att sägas igen:
INNAN ni låter hantverkare göra jobb hemma hos er, KRÄV REFERENSER, flera referenser för att se vad dom går för
Redigerat: