Läser vi inte lite väl mycket mellan raderna nu?

• Gilla
Newgolds och 9 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nix, men det vet vi inte om här. Har partnern t.ex varit otrogen så hade hon fått skylla sig själv, då är det ju hon som tagit beslutet att avsluta relationen.
Om du läst alla inlägg så hade du hängt med…

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 7 till
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du läst alla inlägg så hade du hängt med…
Nu har jag läst precis alla inlägg skrivna av TS och ingenstans står det något som psykisk/fysisk misshandel förrän efter förhållandet upphört. Du behöver inte låtsas att jag påstått att han varit en ängel efteråt för det vet vi båda två att han inte har baserat på TS beskrivning. Men TS har ju INTE beskrivit honom som psykiskt/fysiskt misshandlande under förhållandet. Eftersom du gillar att göra dina egna tolkningar så förtydligar jag här då. Jag säger INTE att han inte fysiskt/psykiskt misshandlat henne under förhållandet, jag säger att TS inte nämnt något om det.

Jag tycker att det är du som borde läsa TS inlägg så att du hänger med lite faktiskt.

• Gilla
  • Arg
gerva252 och 4 till
  • Laddar…
H
H hempularen skrev:
Det riktigt viktiga är att bestrida till kronofogden om han mot förmodan skickar fakturan den vägen. Missar man det så kan skulden fastställas och bli giltig.

Hon har bestridit fakturan en gång det skall räcka. Jag är inte helt säker (men nästan) att det gäller även om han ex. säljer fakturan till ett factoring bolag.
Viktigt att hon har något bevis på att fakturan är bestriden, mail och ett brev där det står att fakturan bestrides i sin helhet. Inget mer än det.
Går han till Kronofogden så kan hon bevisa att hon har bestridit fakturan.

H
K Kartoffelpotatis skrev:
Det är hela historien dessvärre, ett mindre takfix med gemensam arbetsinsats som sved som fan för att han blev lämnad.

Hans mål efter uppbrottet har varit att försöka hota och trycka ner henne och han har lyckats bra! Kvinnojour är inblandad och denna faktura är en bricka av hans spel att knäcka henne! Detta betyder såklart att hon måste vara 100% saklig i sin kommunikation och inte mata elden men känslor!
Polisanmäl honom.

S SueCia skrev:
Nu har jag läst precis alla inlägg skrivna av TS och ingenstans står det något som psykisk/fysisk misshandel förrän efter förhållandet upphört. Du behöver inte låtsas att jag påstått att han varit en ängel efteråt för det vet vi båda två att han inte har baserat på TS beskrivning. Men TS har ju INTE beskrivit honom som psykiskt/fysiskt misshandlande under förhållandet. Eftersom du gillar att göra dina egna tolkningar så förtydligar jag här då. Jag säger INTE att han inte fysiskt/psykiskt misshandlat henne under förhållandet, jag säger att TS inte nämnt något om det.

Jag tycker att det är du som borde läsa TS inlägg så att du hänger med lite faktiskt.
Bra, konstigt att vi tolkar det olika. Mycket tyder på stora konflikter och kanske hot, eller hot och våld inblandat. Konstigt av dig att ta motpartens sida som du gjorde, det var det jag reagerade på.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bra, konstigt att vi tolkar det olika. Mycket tyder på stora konflikter och kanske hot, eller hot och våld inblandat. Konstigt av dig att ta motpartens sida som du gjorde, det var det jag reagerade på.
Har inte tagit motpartens sida, så där gör du dina egna tolkningar igen.
Jag säger att jag förstår hans frustration men inte handlingar baserat på infon vi har fått i tråden.

Om vi hade fått information om att han psykiskt/fysiskt misshandlat henne så hade jag inte haft någon förståelse alls.

• Gilla
  • Arg
Appendix och 4 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Menar du att en privatperson utan företag kan överlåta en "fordran" till ett företag som personen själv startar senare?
Nej, som du beskriver går det inte att göra. Det går inte att överlåta en fordran till ett företag som inte existerar. Däremot går det bra för en privatperson att överlåta en fordran till ett företag, det är så alla dessa "frilansbolag" fungerar, tex Frilans Finans.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Skall man vara petig så får man även titta på om moms var specad på fakturan. Det är kriminellt att fakturera moms om man inte är momsredovisningsskyldig.

Dessutom hade han troligen inte F skatt när fakturan skrevs. Om han då fakturerar 20 000, så skall du som betalar dessutom betala in prel. skatt. 20000 är då en nettolön, så ytterligare ca 20000 i prel skatt. Och arbetsgivaravgift 30% på bruttolönen 40000.

Men det blir inte aktuellt om man vägrar betala fakturan.

• Gilla
magnuse74
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
100% rotavdrag medan relationen pågår och när han inte får rota längre söker han starta-egetbidrag.

Bestrid, bestrid och bestrid igen.
Var får du det ifrån att mannen ägt något boende som berättigar till ROT?

Farstatjej90
S SueCia skrev:
Sa jag det?
Hade jag haft en partner som ställt upp att bygga en altan en hel sommar tillsammans med mig med avsikten att vi ska "avnjuta" den tillsammans och jag väljer att göra slut direkt efter så hade jag moraliskt aldrig undvikit att kompensera henne, samvetet hade inte tillåtit det. Även om hon juridiskt inte har rätt till ersättning.

Att du tycker att kvinnor ska sköta hushållsarbetet säger betydligt mer om dig än om mig. 2024 nu och jag antar att du är född 1990? Hur har du såna värderingar då?
Jag tycker inte att kvinnor ska sköta hushållsarbetet och du har inget att lära mig om jämställdhet.

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker inte att kvinnor ska sköta hushållsarbetet och du har inget att lära mig om jämställdhet.
Varför kan vi inte dela, funkar bra hos oss🙂
Jag städar mestadels och lagar det mesta av käket, hon tvättar alltid då hon efter en liten (ofrivillig) incident jag ställde till med för väldigt länge sedan inte låter mig göra just det.
Delad glädje är dubbel glädje, delat arbete är inte dubbelt arbete.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
mikethebik mikethebik skrev:
Varför kan vi inte dela, funkar bra hos oss🙂
Jag städar mestadels och lagar det mesta av käket, hon tvättar alltid då hon efter en liten (ofrivillig) incident jag ställde till med för väldigt länge sedan inte låter mig göra just det.
Delad glädje är dubbel glädje, delat arbete är inte dubbelt arbete.
Jag tycker att alla par ska få göra hur dom vill och jag ser inte att vissa uppgifter ligger mer på en person beroende på deras kön. Verkligheten ser dock ut som den gör och det blir inte bättre av att förneka att fler män bygger verandor och fler kvinnor tvättar kläder. Det blir bättre hela tiden är väl trösten ....

• Gilla
g.kraft och 8 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Var får du det ifrån att mannen ägt något boende som berättigar till ROT?
Det var inte bokstavligt talat. Se det mer bildligt så blir det mer underhållande.

• Gilla
Tomas Selander
  • Laddar…
Jag var/är i en liknande situation som anhörig. För oss blev det bättre när en person som känner både min anhöriga och krångelgubben agerade medlare. Eller medlare är kanske fel ord, han sa åt honom vänligt men bestämt att han inget ska ha.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.