F fsn skrev:
Låter tramsigt. Hur stor arbetsinsats snckar vi om här, hur många timmar? Skicka en motfaktura på nåt hon har gjort i relationen som han gladeligen tagit emot. Som lagad mat á 120kr x rätt många dagar, tvättaervice och sånt trams, det går att hitta på mycket olika mer eller mindre fantasifulls saker. Det är precis lika utsiktslöst och löjligt som fakturan han skickade så kanske han fattar sen.
Hennes spontan tanke var faktiskt att skicka faktura men… Då det finns en risk för hot och våld fick vi henne att backa!

Hon är spontant minst sagt och det är väl därför hon är i denna situation nu! -”Du, nu tar vi tag i det och fixar ditt tak!” -”Ja, det gör vi” och sedan var bygget igång och denna soppa ett faktum!

Fakturan avser ca 40 timmar så det är inte ett stort projekt.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P
BeaumontX BeaumontX skrev:
Missade faktiskt den biten i TS inlägg. Däremot finns det inget som hindrar en som har en (laglig) fordran att överlåta den till tredje part, om detta inte är avtalat innan. Det är så fakturafinansiering/factoring fungerar. Det finns inget krav på att denna tredje part ska ha funnits när fordran uppstod.

Detta är så klart mer generellt. I TS fall finns inget fog för att skicka faktura och/eller kräva betalning.
Menar du att en privatperson utan företag kan överlåta en "fordran" till ett företag som personen själv startar senare?

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
N
Om han är en väldigt kontrollerande man som det låter på beskrivningarna här så är det väldigt viktigt att aldrig ge efter för hans vilja bara för att vara snäll eller tro att han försvinner om man bara gör den här ena saken för honom. Då kommer han bara hitta på nya saker för att bråka med henne och hålla sig kvar i hennes liv och försöka kontrollera henne.

• Gilla
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 18 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tycker också att det låter som att vi inte får hela historien. Men rådet att bestrida och låta det gå vidare är väl korrekt. Däremot kanske lite mer information inte skadar. Risken att hamna i tingsrätten för några tusenlappar skrämmer kanske inte, men om det är hundratusentals kronor och riskerar dra iväg i rättegångskostnader så kanske råd på ett forum kan dels bli lite mer specifika och dels gå mer i riktning åt att söka juridisk rådgivning...

Hur stora är inte superstora? Pratar vi arbete för 10 000, 100 000 eller 1 000 000? Pratar vi om att karlen har tapetserat några rum tillsammans med vännen eller pratar vi om att de varit tillsammans i ett halvår och renoverat konstant tills huset var klart och mannen avpolleterades?
Det är hela historien dessvärre, ett mindre takfix med gemensam arbetsinsats som sved som fan för att han blev lämnad.

Hans mål efter uppbrottet har varit att försöka hota och trycka ner henne och han har lyckats bra! Kvinnojour är inblandad och denna faktura är en bricka av hans spel att knäcka henne! Detta betyder såklart att hon måste vara 100% saklig i sin kommunikation och inte mata elden men känslor!

• Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Om han är en väldigt kontrollerande man som det låter på beskrivningarna här så är det väldigt viktigt att aldrig ge efter för hans vilja bara för att vara snäll eller tro att han försvinner om man bara gör den här ena saken för honom. Då kommer han bara hitta på nya saker för att bråka med henne och hålla sig kvar i hennes liv och försöka kontrollera henne.
Precis som kvinnojouren säger! Han kommer hitta nya vägar varje gång…

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S
K Kartoffelpotatis skrev:
De har tillsammans genomfört arbete med lika stor insats när det gäller timmar. Även andra vänner och bekanta på hennes sida har varit inblandade (vattenläcka i taket som delvis lagts om på ett mindre hus). Projektet är långt ifrån klart och hennes kåk är numera en arbetsplats med byggställningar och en förstörd trädgård! Alla kostnader som material, maskinvara o.s.v. har hon betalt men om så inte hade varit fallet hade hon ersatt honom för det.

Jag personlig ser inte detta som ett ”arbete”som har utförts som man sedan, efter att man blivit lämnad, kan fakturera!

Till saken hör att de även gjort projekt i hans hus under denna period där hon har lagt timmar men inte fakturerar hon för detta såklart.
Ok, ja då förstår jag att det är irriterande för honom och han känner sig garanterat utnyttjad. Men om det verkligen bara rör sig om 40 timmar så är det garanterat mest för att jävlas snarare än att det handlar om pengarna.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Ok, ja då förstår jag att det är irriterande för honom och han känner sig garanterat utnyttjad. Men om det verkligen bara rör sig om 40 timmar så är det garanterat mest för att jävlas snarare än att det handlar om pengarna.
Japp, fakturan avser 40 timmar så pengar är inte det som spelar roll (och det skriver han i ett separat mail) utan han vill bli ersatt för den tid han lagt ner i onödan på ett jä#la @kr%# ( tänkte försöka uttrycka mig lite finare än honom)

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
F
Det är hela historien dessvärre, ett mindre takfix med gemensam arbetsinsats som sved som fan för att han blev lämnad.

Hans mål efter uppbrottet har varit att försöka hota och trycka ner henne och han har lyckats bra! Kvinnojour är inblandad och denna faktura är en bricka av hans spel att knäcka henne! Detta betyder såklart att hon måste vara 100% saklig i sin kommunikation och inte mata elden men känslor!
Men då skall fakturan användas som en del i en polisanmälan för att få ett kontaktförbud eller nåt sånt. Det får man inte utan vidare men har man anmält och försökt få det tidigt och det sen händer mer saker så kan en tidigare anmälan hjälpa till.

• Gilla
ergunomic och 5 till
  • Laddar…
F
Hennes spontan tanke var faktiskt att skicka faktura men… Då det finns en risk för hot och våld fick vi henne att backa!

Hon är spontant minst sagt och det är väl därför hon är i denna situation nu! -”Du, nu tar vi tag i det och fixar ditt tak!” -”Ja, det gör vi” och sedan var bygget igång och denna soppa ett faktum!

Fakturan avser ca 40 timmar så det är inte ett stort projekt.
Det är olika investeringar i förhållande både i tid och annat. Alltid förenat med vissa risker och ibland går det och andra gånger inte, det är en del av livet. Det hade varit en annan sak om han slantat upp en halv miljon för att sen bli utsparkad. De där 40 timmarna för man liksom ta som en kalkylerad risk. Man kan bli besviken, arg och ledsen over att själva förhållandet går åt skogen men ingen normal människa skulle bry sig om några timmars fix av ett tak.

• Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Farstatjej90
S SueCia skrev:
Vem av dom? Mannen som försöker fakturera ej beställt arbete eller kvinnan som lät en man jobba hos henne för deras gemensamma framtid och sedan gör slut och behåller allt utfört arbete själv?

Det är varken Scam eller bedrägeri att skicka en faktura för faktiskt utfört arbete, däremot har han tveksamt läge att faktiskt kunna ta betalt för arbetet, men scam är det knappast.

Skulle aldrig någonsin hjälpa en sambo med åtgärder i hennes hus utan att få något tillbaks, gillar inte upplägget att man är två i en relation, båda lägger ner lika mycket arbete men bara den ena får ut något av det. Jag förstår defintivit mannens frustration, men inte handlingar.
Bygg en veranda sen är hon skyldig att vara med honom? Om det nu är så att hon skött tvätten, ska hon skicka en faktura för det också sen? Eller det är bara mäns arbete som räknas och ska faktureras? Herregud vilken otrolig självgodhet.

• Gilla
Roger Fundin och 32 till
  • Laddar…
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Bygg en veranda sen är hon skyldig att vara med honom? Om det nu är så att hon skött tvätten, ska hon skicka en faktura för det också sen? Eller det är bara mäns arbete som räknas och ska faktureras? Herregud vilken otrolig självgodhet.
Sa jag det?
Hade jag haft en partner som ställt upp att bygga en altan en hel sommar tillsammans med mig med avsikten att vi ska "avnjuta" den tillsammans och jag väljer att göra slut direkt efter så hade jag moraliskt aldrig undvikit att kompensera henne, samvetet hade inte tillåtit det. Även om hon juridiskt inte har rätt till ersättning.

Att du tycker att kvinnor ska sköta hushållsarbetet säger betydligt mer om dig än om mig. 2024 nu och jag antar att du är född 1990? Hur har du såna värderingar då?

• Wow
  • Älska
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
SueCia har en något extrem åsikt om hur man ska separera och interndebitera ekonomin i en parrelation. Men åsikter om man man ska vara fast om man har en skuld till partnern har inte framförts.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
100% rotavdrag medan relationen pågår och när han inte får rota längre söker han starta-egetbidrag.

Bestrid, bestrid och bestrid igen.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Sa jag det?
Hade jag haft en partner som ställt upp att bygga en altan en hel sommar tillsammans med mig med avsikten att vi ska "avnjuta" den tillsammans och jag väljer att göra slut direkt efter så hade jag moraliskt aldrig undvikit att kompensera henne, samvetet hade inte tillåtit det. Även om hon juridiskt inte har rätt till ersättning.

Att du tycker att kvinnor ska sköta hushållsarbetet säger betydligt mer om dig än om mig. 2024 nu och jag antar att du är född 1990? Hur har du såna värderingar då?
Även om din partner utsatt dig psykisk eller fysisk misshandel?

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Även om din partner utsatt dig psykisk eller fysisk misshandel?
Nix, men det vet vi inte om här. Har partnern t.ex varit otrogen så hade hon fått skylla sig själv, då är det ju hon som tagit beslutet att avsluta relationen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.