Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

780 Röster 75,9%
  • Nej

248 Röster 24,1%
  • Antal röster
    1 028
blackarrow blackarrow skrev:
Delningslänkar från sociala medier är rätt kassa.
Varför använder du dem då? 😉🤔

P
Alfredo Alfredo skrev:
Klicka på knappen "Ladda upp bild/video".
[bild]
URLen i inlägg #1 209 pekar inte på en videofil, utan på en HTML-fil. Hur krångliga inbäddningar i HTML klarar Bygghus uppladdningsfunktion av? (Den klarade uppenbarligen den här).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Den klarade uppenbarligen den här
Du frågade om "Hur gör man för att ladda upp filmen?", vilket jag besvarade.

Innan det är aktuellt bör du ha en film som du vill ladda upp. Är det en film som publicerats på någon av de vanliga "plattformarna" finns det mängder med "tjänster" som kan hämta filmen åt dig.

1. Det var faktiskt en rolig film

2. Postarens (@blackarrow) problem är sannolikt mer att få en lokal video-fil än att ladda upp densamma

3. Den som vill ha tag på videofilen bör testa googla eller motsvarande "download [site] video" (i detta fall instagram) och ett antal tjänster som laddar ner en hjälplig videofil dyker upp. De är dock lite halvmysko ibland, kanske skapa ett burner-konto om de kräver inloggning.

4. Ursäkta jag bröt mot forumreglerna iom. att "be folk googla". I detta fall tycker jag det passar som en förklaring på hur man får tag på video-filer rent allmänt.

5. Att kopiering i stället för ren länkning funkar så mycket bättre för användarna är djupt sorgligt, men så är det tyvärr idag.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
.Innan det är aktuellt bör du ha en film som du vill ladda upp.
Av sammanhanget borde man kunna inse vilken video jag ville kunna ladda upp.
Alfredo Alfredo skrev:
Är det en film som publicerats på någon av de vanliga "plattformarna" finns det mängder med "tjänster" som kan hämta filmen åt dig.
Vilket då en vänlig hjälpare skulle kunna hänvisa till. Speciellt om hjälparen har vana vid den sortens procedurer.

Länkar är en av grundstenarna i hypertext (vilket World Wide Web är en instans av) så det är rimligt att använda sig sådana i den här sortens sammanhang. Det går mycket fortare att lägga in en länk i ett inlägg än att leta fram något sätt ladda ner en video från en tjänst som försöker hindra användare av tjänsten från att ladda ner videon.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
det är rimligt att använda sig sådana i den här sortens sammanhang.
Inte alls. Det rimliga är att förse forumet med bestående innehåll och inte tillfälliga länkar till sitter som kräver konton med tvivelaktiga villkor.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Har du gjort testet som beskrivs i inlägg #1 116 ff?
[Tillägg]: Hm, det har du antagligen gjort (eller åtminstone läst).
Har du försökt tillkalla personal när du står vid en pantningsmaskin? Hur lång tid tog det innan någon kom?
I min lokala ICA ca 1 minut.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Men om man tappar flaskan så följer ju korken med i tappet!
Tänkte inte på det

L LaT skrev:
Och den som inte hanterar fastmonterad korkar lider antingen av intellektuell eller kroppslig dysfunktion.
Den som inte kan sätta tillbaka en lös kork eller låta bli att kasta den i naturen lider också av någon dysfunktion.

• Gilla
LaT och 4 till
  • Laddar…
Nu när det har gått en tid så kan man väll utvärdera att dom fastsatta korkarna var ett bra beslut.
Jag är mest förvånad att det inte skett tidigare.
När aluminiumburkarna ändrades en gång I tiden minns jag samma gnäll f.ö men idag är det en självklarhet

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
C
T TheGame skrev:
Nu när det har gått en tid så kan man väll utvärdera att dom fastsatta korkarna var ett bra beslut.
Var har du den utvärderingen?

Mitt problem med fastsatta korkar är den ofta värdelösa konstruktionen. Borde finnas en ISO-standard som alla måste följa. Vissa korkar flippar upp rejält och är ur vägen, samt att det är lätt att skruva på kapsylen igen, vissa korkar är i vägen när man skall hälla och de är svåra att skruva på igen.

• Gilla
roli och 3 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Inte alls. Det rimliga är att förse forumet med bestående innehåll och inte tillfälliga länkar till sitter som kräver konton med tvivelaktiga villkor.
När det handlar om sånt som har ett bestående värde, ja.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
T TheGame skrev:
Jag är mest förvånad att det inte skett tidigare.
När aluminiumburkarna ändrades en gång I tiden minns jag samma gnäll f.ö men idag är det en självklarhet
Aluminiumburkarnas "korkar" brukar inte hamna i ett läge där de petar öppnaren i ansiktet efter öppning. Eller hamna i ett läge där de riskerar att vara i vägen för flaskans innehåll när man häller ur den.

Det är mycket bra att burkflärpen sitter kvar på burken efter öppnande, och jag minns inget gnäll om det. Flasktillverkarna borde ha kunnat fundera ut något som är lika bra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
Mitt problem med fastsatta korkar är den ofta värdelösa konstruktionen.
Samt att det inte längre sitter en packning mellan flaska och kork.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.