Hej

Jag vill ha en stickkontakt (som används till skarvsladdar) modell hane som har någon typ av fästplatta. Som möjliggör det att montera detta på en skiva.

Var finner jag detta och vad heter det?

Tack på förhand gör hjälpen!!!

Ett väggintag är det du ska ha. Finns hos välsorterade elbutiker eller kanske också hos Clas i sjön.

Det jag letar efter är att kunna ta HON-DELEN på en skarvsladd och plugga in den motdelen, HAN-DEL som är fastmonterad.

En fast monterad HAN-del kallas för väggINtag, till skillnad mot HON-delen som kallas väggUTtag.

CO har Väggintag 32-3395 men för CEE skarvuttag

Borde det inte vara tvärt om? HAN-delen sticker ju UT och HON-delen IN :)

Skämt å sido, skulle väl vara ganska livsfarligt att ha 230V på två metallpiggar som sticker ut. Är det inte krav på petskydd idag?

/Roger (Icke behörig men gillar spännande saker)

AoR skrev:

Skämt å sido, skulle väl vara ganska livsfarligt att ha 230V på två metallpiggar som sticker ut. Är det inte krav på petskydd idag?

Vi får väl hoppas att det inte är så han vill ha det, det är väl en mackapär han har uppfunnit som behöver 220V, då är det ju så man skall göra för att få spänning.

Jag skulle sätta ett vanligt uttag och byta hon-kontakten på skarvsladden till en han-kontakt.
/Roger

AoR skrev:
Jag skulle sätta ett vanligt uttag och byta hon-kontakten på skarvsladden till en han-kontakt.
/Roger
Hoppas du skojar nu..........

AoR skrev:
/Roger
Om inte så är den lösningen direkt livsfarlig och därmed också med största sannolikhet olaglig.

Ska du mata in ström så är det ett intag som gäller. Helst i CEE utförande

En variant om man nu inte hittar ett riktigt intag är att hänga en gummikabel ut från en dosa med dragavlastning och på denna sätta en hane. Detta borde vara rätt enligt regelverket men är inte säker.

AoR skrev:

golvslipar brukar ha väggintag...

De flesta husvagnar, husbilar, maskiner mm har just dessa intag, inget livsfarligt eller ovanligt med det.

Självklart har matande nät kontakter av "hontyp"

/Kent

EN45 skrev:
Biltema har ett CEE väggintag, är det ett sånt du menar kanske;
[länk]
EXAKT!!! Men att den passar för vanlig 230v skarvsladd.
Var får jag tag i denna? (EJ BILTEMA!!):D

För att lugna alla så kommer det INTE ligga någon ström på denna!
Jag håller på att bygga ett fräsbord, och för att göra detta mera mobilt så ansåg jag att detta var en fiffig lösning. Jag hade kunnat dra ut en sladd från min nödstoppsbrytare på 1-2 m, men då kan man ge sig på att den i alla fall är för kort eller ivägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.