Ja, vad händer egentligen om man blir påkommen med att ange felaktiga uppgifter? Vad blir det för straff?
Det beror på. Har du uppenbart blåljugit, då kan det bli problem. Om du däremot gjort en rimlig tolkning, som sedan visat sig inte överensstämma med skattmasens, då kommer du undan.

Exempel:

Blåljuga: Uppge halva golvytan och att huset saknar värme, avlopp och rinnande vatten när det inte är sant.
Tolkning: När de frågar om man har spis med glashäll, så kollar man manualen till spisen och konstaterar där att den har keramisk häll. En ordagrann tolkning gör då att svaret är "Nej, jag har inte glashäll", trots att man vet att de egentligen bara formulerat frågan klantigt och att min keramiska häll egentligen borde räknas.

Rent skatterättsligt spelar det ingen roll om felet var avsiktligt eller ej.
Om det är en uppenbar felskrivning (krävs nog mer för att man ska se det så än att man har tolkat någonting alltför välvilligt) så kan man möjligen slippa skattetillägg. Det är dock sällsynt.

I normalfallet får man alltså betala "mellanskillnaden" i skatt + skattetillägg (40 % av det belopp som felaktigt undandragits i skatt). I grova fall kan man få böter eller fängelse för skattefusk (tvivlar på att det skulle bli aktuellt i ett fall som rör fastighetstaxering).

sblixten skrev:
Jag tror inte marknadsvärdet påverkas av taxeringsvärdet.
Jag tittar på taxeringsvärdet när jag tittar på hus. Inte för att det har så stor betydelse för mig, men ändå.

• Gilla
Poontus
  • Laddar…
Nyfiken,

Av ren nyfikenhet, hur ofta byter du hus? Sen förstod jag inte genom ditt svar ovan om det påverkar ditt beslut att köpa huset eller om du helt enkelt skulle avböja ett hus du gillar som du anser har felsatt taxeringsvärde?

Mvh
Bambi

Bambi skrev:
Av ren nyfikenhet, hur ofta byter du hus?
Aldrig. Däremot så tittar jag väldigt ofta på hus :D

Jag är en av de som inte skulle kunna köpa hus med hjärtat. Hus ser jag som något nödvändigt ont och därför skulle jag bara köpa ett hus under förutsättning att jag får ett (för tillfället) bra pris. Därför undviker jag (mer eller mindre medvetet) hus där annonspriset är satt relativt högt i förhållande till taxeringsvärdet.

Nyfniken skrev:
Aldrig. Däremot så tittar jag väldigt ofta på hus :D

Jag är en av de som inte skulle kunna köpa hus med hjärtat. Hus ser jag som något nödvändigt ont och därför skulle jag bara köpa ett hus under förutsättning att jag får ett (för tillfället) bra pris. Därför undviker jag (mer eller mindre medvetet) hus där annonspriset är satt relativt högt i förhållande till taxeringsvärdet.
I så fall så påverkar det givetvis, för då är det en spekulant mindre.

Och du använder fel metoder för att hitta ett bra pris, eftersom dessa hus med för låga taxeringsvärden borde ha färre spekulanter och därmed gå billigare än marknadsvärde och borde vara extra intressanta för dig ;)

Det är ganska lätt att titta på bilder på hemnet, samt fylla i datan på länken tidigare i tråden och få ut ett "korrekt" taxeringsvärde.

Jag såg ett hus som hade ett taxeringsvärde på 700.000:- och fyllde i uppgifterna från hemnet.....då blev taxeringsvärdet 2.000.000:-. Det huset såldes för 4.000.000:-

Men min slutsats får ändå bli att du har rätt i att taxeringsvärdet påverkar marknadsvärdet.
Och det gör det säkert åt andra hållet med, då det finns spekulanter som vill ha ett så lågt taxeringsvärde som möjligt ifall att fastighetsskatten skulle återinföras baserad på taxeringsvärde. Summa sumarum tror jag fortfarande blir noll.

Jag gjorde nyss min fastighetsdeklaration, och slogs av främst en sak.

Standarden på kök anses av Skatteverket ha en väldig betydelse för värdet.

Hög standard på kök kontra "normal" är värt mer än t ex separat tvättstuga eller mer än ett badrum. Eller garage, eller tvåbilscarport...

I mitt fall skulle hög standard på kök istället för "normal" innebära över 300' högre taxeringsvärde, vilket i teorin då skulle betyda att huset skulle ha över 400' högre marknadsvärde om köksstandarden var HÖG istället för "normal". Jag ställer mig väldigt tveksam till det. Nog måste köksstandarden vara grovt överskattad i bedömningen av taxeringsvärde?

Det verkar onekligen som att Skatteverket har hakat på trenden med köksrenoveringar...

Annars måste jag säga att taxeringsvärdet i mitt fall verkar ligga ganska bra. Ska motsvara ett marknadsvärde på 6,3, och värderingen som gjordes i somras när det inte börjat skaka på marknaden sa 7,25, så om nåt år eller så är den nog ganska mitt i prick ;)

sblixten skrev:
Summa sumarum tror jag fortfarande blir noll.
Så är det säkert. Världen går knappast under för att man har ett par tusenlappar högre taxeringsvärde.

P
Konspirationsteorier är alltid skoj.

Först tar man bort fastighetsskatten (sätter tak på den, men i all fall) men behåller fastighetstaxeringen.

Sen inför man ROT så att alla tokrenoverar kök, badrum.

När alla tokrenoverat tillräckligt inför man fastighetsskatten igen och alla som fixat till får betala rejält för sina standardhöjningar de gjort. Och de kan inte fuska med taxeringen heller eftersom de så snällt skickat in bevis på vad som renoverats till pappa staten för att få sina ROT-avdrag så det blir enkelt för skatteverket att kontrollera.

Häpp så tokigt det skulle kunna bli om man är lite konspiratoriskt lagd :P

bra-byggare, tack för bränslet till mina mardrömmar! :D

P
Efter att bytt tillbaka från Chrome till Firefox så börjad Skatteverkets sida funka så jag provade lite olika nivåer av ärlighet och om jag är helt ärlig och säger att husets bostadsyta har växt från 100 till 155 (Förra ägaren hade redan gjort 30 av dessa...) + nytt kök, bad, el, vvs så blev det bara 500' mer. (drog ner köket från hög till normal). Har dock kostat klart mer................... för skatteverket tittar inte på vad värmekostnaden var och är...... Det hade nog bidragit till högre taxeringen. Konstigt att inte energåtgången bidrar till taxerigen.. Bara vilka "kakelplattor" man har... Vi har ju minskat åtgången ett antal %!!!

Kan man säga något om hur mycket taxeringsvärdet går upp baserat på antal fler poäng man lyckas kryssa sig fram till? Det verkar som jag kommer öka med 6 poäng, går det att säga något om hur mycket det kommer göra på taxeringsvärdet?

/Martin

PS. Tur att Julholt sitter kvar så man slipper oroa sig för eventuell beskattning framöver :-)

MartinS skrev:
Kan man säga något om hur mycket taxeringsvärdet går upp baserat på antal fler poäng man lyckas kryssa sig fram till? Det verkar som jag kommer öka med 6 poäng, går det att säga något om hur mycket det kommer göra på taxeringsvärdet?

/Martin

PS. Tur att Julholt sitter kvar så man slipper oroa sig för eventuell beskattning framöver :-)
Du får ju en beräkning, som visar hur det slår.

Men grunden för värdet är ju inte poängen, utan är lägesbaserat. Möjligt att det är någon andelsberäkning inblandad men den modellen ser nog ganska avancerad ut om jag får gissa...

timmelstad skrev:
Du får ju en beräkning, som visar hur det slår.

Men grunden för värdet är ju inte poängen, utan är lägesbaserat. Möjligt att det är någon andelsberäkning inblandad men den modellen ser nog ganska avancerad ut om jag får gissa...
Mja, taxeringsvärdet är ju uppdelad i tomtvärde och byggnadsvärde, där tomtvärdet baseras på vad fastigheterna i området har sålts för ("läget"), medan byggnadsvärdet påverkas av byggnadens storlek, ålder och skick (dvs de "poäng" man får för att t.ex. ha många badrum eller ett lyxigt kök).

b8q skrev:
Mja, taxeringsvärdet är ju uppdelad i tomtvärde och byggnadsvärde, där tomtvärdet baseras på vad fastigheterna i området har sålts för ("läget"), medan byggnadsvärdet påverkas av byggnadens storlek, ålder och skick (dvs de "poäng" man får för att t.ex. ha många badrum eller ett lyxigt kök).
Jag gjorde lite olika beräkningar på vår fastighet på skatteverkets hemsida (genom att endast ändra poängen) och det gjorde rätt stor skillnad på taxeringsvärdet (30-50% upp och ner)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.