Jag lånar tråden lite också och hoppas det går bra.

Jag och min sambo var unga och dumma och köpte en ny stuga som inte var klar av en privatperson, vi skrev på när stommen stog uppe och de skulle färdigställa stugan innan midsommar 2005, midsommar närmade sig och vi ringde säljaren och det var bara att flytta in, när vi kommer dit med flyttlass(möbler och allt) så ser stugan ut som den, massa saker fattas bl a räcke till trappan och arbetet är allmänt dåligt. Vi kontaktade säljaren som sa att vi fick ta tag i det efter semestern och dumma som vi var frågade vi om vi kunde vara där under semstern vilket vi var. Efter semestern görs en besiktning och alla väggar och massor saker får göras om med tapsering och målning och trappa och lådor mm. I decemeber så efterbesiktas det och då är det nästan klart, det saknas lite grejer och räcket har inte kommit på plats, men vi betalar allt utom det sista som täcker det som saknas. I mars, april 2006 kommer det sista på plats och vi betalar de sista pengarna. Vi var ju där på sommaren men efter besiktningen i slutet på augusti så var stugan till för tillrättelse av hantverkarna.
Vi har skrivit värdeår 2005 inär vi fick den första blanketten för några år sen och nu kom förslaget för nästa år och jag undra om ni hade ändrat till värdeår 2006 eller haft kvar 2005, dessutom har jag angivit 10% för stor boyta som jag också skulle vilja ändra, men vad säger ni om värdeåret?

Mvh
Bambi

Redigerat:
D
Bambi skrev:
Jag och min sambo var unga och dumma och köpte en ny stuga som inte var klar av en privatperson
Förstår inte riktigt varför du uttrycker det så här? I början får man ju inttrycket att det skall komma en skräckhistoria men det verkar ju som om allt har ordnat sig och säljaren har skött sig? Värdeår 2005 låter det som, men spelar det jättestor roll?

Skräckhistorien hade väl inte med topicen att göra?

Detta handlade om taxeringen, vill du höra skräckhistorien via PM? Du verkar nyfiken :) som vanligt!

Dessutom verkar din syn på hantverkare vara gudomlig, vi kommer dit med flytlass och stugan ser ut som den och massor saknas, det tycker du är att sköta sig HAHA

För att svara på din fråga om det spelar jättestor roll, nja, det handlar ju om 6000. Sen glömde svara på frågan om boyta men och andra sidan la du till text du tyckte var viktigare :)

Redigerat:
Jag fick hem papper idag, var ärlig o fyllde i att jag har renoverat badrummet senare än 2003 samt att vi har en tvättstuga i huset, 2 saker som är svåra att snacka bort vid en kontroll:)

Iaf hoppade taxeringsvärdet upp över belåningen o det känns ju rätt tryggt...

Hemmakatten
Jag har en fundering om vad det kan betyda vid en försäljning om taxeringsvärdet är väldigt lågt i förhållande till marknadsvärdet. Finns det en risk för att blir lägre på grund av det stora gapet? Kan det vara taktiskt att begära omprövning och få ett högre taxeringsvärde som bättre speglar verkligheten?

Å andra sidan är det mycket som inte finns med i en fastighetsdeklaration. Gäststugor, bastu, förråd, bryggor, uthus, tomt/trädgård skall inte deklareras. Inte heller byggarea, utan endast boarea i bostadshuset. Inte heller har byggkostnad nån större påverkan på taxeringsvärdet.

Någon som vet hur vida ett öppet u-trapptorn upp genom huset är med i boyta eller ej?

D
Bambi skrev:
Skräckhistorien hade väl inte med topicen att göra?

Detta handlade om taxeringen, vill du höra skräckhistorien via PM? Du verkar nyfiken :) som vanligt!

Dessutom verkar din syn på hantverkare vara gudomlig, vi kommer dit med flytlass och stugan ser ut som den och massor saknas, det tycker du är att sköta sig HAHA

För att svara på din fråga om det spelar jättestor roll, nja, det handlar ju om 6000. Sen glömde svara på frågan om boyta men och andra sidan la du till text du tyckte var viktigare :)
För det första då glömde du nog ställa någon fråga om boyta som du tydligen avsåg. Du bara konstaterr att du angivit 10% för stor boyta och att du vill ändra den. Ser ingen fråga i dtta påstående.

För det andra så är det ju du sombeskriver en lång historia (som du själv tycker inte har med tråden att göra) för att sedan fråga om du skall ha värdeår 2005 eller 2006. Dn frågan har jag besvarat. Om huset till övervägande del tagits eller kunnat tas i bruk den 060101 så är värdeåret 2005. I ditt fall är det väl solklart? Du hade både flyttat in och det återstod bara smärre detaljer efter slutbesiktning vid det datumet. Då torde alltså värdeår vara 2005. Sedan kan du väl inte bara gå och ändra värdeår så där i efterhand eftersom du skall betala full fastighetsavgift/skatt innan huset är färdigställt (i taxeringshänseende). Så om du ändrar lär du ju få betala i andra ändan.

Betala i andra ändan?

Huset var inte klart som de sa(enligt kontrakt) när vi brukade det några veckor i Juli 2005, inte heller besiktat då vi trodde som helt gröna att sådant inte behövdes, vi tog för givet att det skulle vara klart och prickfritt när de sa det var klart(sjukt blåögt, och tro mig efter även ett nytt bostadshus, jag tror inte så längre). Pga alla brister besiktades huset efter sommaren 2005 och hade då knappt hundra punkter i protokollet som åtgärdades till mitten på december då bara ett fåtal brister kvarstod vid efterbesiktning. Vi hade alltså inte flyttat in i vårat sommarhus, utan brukat det ca tre veckor på sommaren(pga att de sa det var inflyttningsklart) utan att ha slutbetalt, helt klart med alla brister var det första halvan 2006 och sommaren 2006 var det då vi flyttade in våra saker permanent. Med facit i hand skulle vi givetvis inte brukat stugan förrän allt var uträtt och klart, kunde blivit struligt i slutändan, men felen var så uppenbara och inte vi kunde åstadkommit under några veckor och vi var helt nya med detta och längtade så efter stugan.

Så återigen tycker jag att värdeår skulle kunna vara 2006 men hoppades det fanns någon som visste här.

Redigerat:
D
Som jag skrev. Det spelar ingen roll om ni flyttade in eller inte och det spelar ingen roll om det återstod några fel vid besiktningen i december 2005. Om huset till övervägande del tagits eller kunnat tas i bruk 060101 så är värdeåret 2005. Vill du påstå att det till övervägande del inte hade kunnat tas i bruk 060101.

Vidare så har ju fastigheten redan åsatts värdeår 2005 och alltså varit befriat från skatt från 2006. Om du nu hävdar att huset till övervägande del inte hade kunnat tas i bruk 060101 och att värdeåret skall vara 2006 då undrar väl skatteverket var fastighetsskatten för år 2006 är? Det är det jag menar med att du får betala i andra ändan. Nu koMmer jsg inteihåg när det var fsdtighetsskatten sänktes, men det skulle ju kunna vara ganska dumt att betala fastighetsskatt för år 2006 istället för att betala en lägre fastighetsavgift nu....;)

Trapphuset skall räknas mef i boyta om det inte är ett gemensamt trapphus mellan två olika lägenheter.

Redigerat av moderator:
Tack för svaret,

Där löste vi två flugor i en smäll :), kunnat tas i bruk var viktigt, vi kör på värdeår 2005, de skulle dragit ut på åtgärderna till Januari när de ändå höll på ;)

Jag vet några som fick bygglov 2003 men som fortfarande småfixar och inte ordnat slutbevis osv, hur går det med sådant bygge, måste de söka bygglov igen för att kunna få slutbevis eller behövs inte slutbevis i dag? Blir ett sådant bygge helt skattebefriat tills någon upptäcker det, troligen aldrig?

D
Jag tror du missar att man betalar fastighetsskatt (som ofta är HÖGRE än fastighetsavgiften) på tomter och på fastigheten under byggtiden (om inget har ändrats nyligen). Så det finns ingen vits i det upplägget du beskriver.

Bambi skrev:
Någon som vet hur vida ett öppet u-trapptorn upp genom huset är med i boyta eller ej?
Trappan räknas med i boytan på bägge planen.

Värt att notera är att fastighetsavgiften år 6-10 ska vara halverad. Du ska alltså inte betala 6000 kr utan 3000 kr i fastighetsavgift de kommande fem åren.

Frågan är om man skall maxa eller minimera taxeringsväret?

Beror på om man skall sälja... eller om det blir ny fastighetsskatt efter valet...
Finns det några teorier om vad som hända skall?

Ugglan skrev:
Frågan är om man skall maxa eller minimera taxeringsväret?

Beror på om man skall sälja... eller om det blir ny fastighetsskatt efter valet...
Finns det några teorier om vad som hända skall?
Jag tror inte marknadsvärdet påverkas av taxeringsvärdet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.