Vet att detta har diskuterats mycket men jag måste få klarhet i vad som gäller.
Vi blir förhoppningsvis klara med bygget dec 2004 och slipper då fasighetsskatt de nästföljande 5 åren.
Men vad händer om det inte är klart förrens jan 2005 eller feb?

Får vi betla full fastighetsskatt i ett år då?,eller är det bara på tomten vi ska betala skatt?
Vi köpte tomten i mars 2004,så i januari 2004 ägde vi ingenting.

Jag känner mig förvirrad o ringde till Skattekontoret ..fick prata med tre olika personer och därmed också tre olika varianter!! :o
Vad säger ni?

När man pratar med skattekontoret ska man begära skriftligt svar. Då bemödar sig tjänstemannen mer om att ta reda på fakta ;).

Man deklarerar dem förhållanden som kommer att gälla vid årskiftet.
Är huset under byggnation man deklarerar kostnader fram till årskiftet, men det är inte fastghetsskatt man betalar, utan markskatt. Det blir mer än skatt på bara tom tomt men mindre än fastghetsskatt. Man drar av också för dem månader under året då ni inte ägde marken, men man tar inte hänsyn till när på året byggandet startade.
Är huset beboeligt vid årskiftet kan ni deklarera den som fastighet med byggnadsår 2004 även om ni inte bor där, men då måste ni ha tillträde till huset.

Det här är något förenklat, reglerna är många och ibland säger dem helt olika saker. Dem flesta av oss gör väl så gott vi kan när vi fyller i..... :)

Hej,

rätta mig gärna om jag har fel men jag har för mig att om man flyttar in in huset strax innan årskiftet har man redan "använt" sitt första skattefria år. Alltså att det är bättre att flytta in så tidigt som möjligt på det nya året.

Någon som vet?!

Stämmer i princip, stämmer absolut om det är en "nyckelfärdig": då räcker det att du har betalat och fått nycklarna och vips räknas det året som ditt första skattefria år även om du inte flyttar in direkt. :-/
På delad entreprenad och tillbyggnader finns en del kryphål i lagen man kan eventuellt dra nytta av... ;D

Sparre skrev:
Skulle man däremot flyttat in i januari ska man betala skatt hela det året, för både tomt och hus, och sen dra bort det i deklarationen...
Skatt betalas ju "i efterhand". Dvs år 2 betalar du för förhållande som gällde 31 dec år 1. Men det är inget du kan göra avdrag för ??? Har jag missat något?

Sparre har rätt - året efter du flyttat in räknas som det första skattefria året.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.