1 027 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Fastighetsskatt
Hej!
Frågan kanske redan är besvarad, men hittade inget svar. Så frågar igen. Tacksam för svar.
1, Jag skall betala fastighetskatt nu när vi tillträder tomten, 1% av taxeringsvärdet. Är det korrekt att när jag sedan byggt mitt nya hus då slipper denna avgift i 15 år?
2, låt säga att huset är på plats i 1/8 och jag redan betalt in fastighetsskatten. Kan jag då få tillbaka en del av denna summa på skatten för resterande månader som är kvar, alltså 1/8-31/12?
Frågan kanske redan är besvarad, men hittade inget svar. Så frågar igen. Tacksam för svar.
1, Jag skall betala fastighetskatt nu när vi tillträder tomten, 1% av taxeringsvärdet. Är det korrekt att när jag sedan byggt mitt nya hus då slipper denna avgift i 15 år?
2, låt säga att huset är på plats i 1/8 och jag redan betalt in fastighetsskatten. Kan jag då få tillbaka en del av denna summa på skatten för resterande månader som är kvar, alltså 1/8-31/12?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 285 inlägg
Vad jag förstått så gäller det per år men man kan skatta det som färdigbyggt innan slutbesiktning
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 140 inlägg
Du taxeras antingen för fastighetsskatt eller kommunal fastighetsavgift för hela kalenderåret. Om skatten redan är betald eller inte spelar ingen roll, det är preliminärskatt som slutligen fastställs efter att du deklarerat året efter inkomståret.
Jag tror inte att man normalt ändrar från obebyggd tomt till bostadsfastighet annat än vid årsskifte, men det har jag egentligen inte koll på. Men som sagt, vilket det än blir så är det samma hela kalenderåret.
Jag tror inte att man normalt ändrar från obebyggd tomt till bostadsfastighet annat än vid årsskifte, men det har jag egentligen inte koll på. Men som sagt, vilket det än blir så är det samma hela kalenderåret.
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Jag tror att det är förhållandet ne given bestämd dag som styr ifall tomten anses bebyggd eller ej. Så är det ju ex. med vilken person som blir beskattad. Det är den person som äger fastigheten en bestämd dag, kommer inte ihåg vilket datum som räknas.
Klicka här för att svara