Hej,

Jag och min flickvän har nyligen köpt ett hus. Vid tillträdesdagen möts vi och säljaren på banken för att formellt avsluta affären. I köpebrevet ingick nu att vi skulle betala säljaren en motsvarande del av fastighetsskatten (från okt till dec 2011) som denne betalade in vid början av året.

Jag och min flickvän förstod detta som att så är alltid fallet och reglerat av lagen. Men jag fick veta av några bekanta att detta är något som säljare och köpare själva bestämmer, dvs. om köpare ska betala fastighetsskatten för resterande del av året.

Min fråga är: Borde mäklaren ha informerat oss om att detta var mer ett normalt förfarande än att det lagligt ska göras på det viset?

Frågan är väl lite hur dte är foermulerat i ert köpekontrakt.

Tidigare så skötte skattemyndigheten periodiseringen, man anmälde att man blivit ägare ex. 1e Okt. Och fick så betala fastighetsskatt räknat från det datumet.

Ändringen kom ganska plötsligt, så att nu är man skattskyldig för hela året om man äger fastigheten ett visst datum. Det har varit standard att kostnader som kan periodiceras läggs in likvidräkningen vid tillträdet, det kan gälla samfällighetsavgifter, Olja i oljetanlken om man har oljeeldning osv.

Fastighetsavgiften brukar numera hanteras som periodicerad, dvs säljaren är skyldig gentemot staten för hela året, men man delar upp den så som skett i ert fall. Frågan är då om det finns någon avtalsmässig grund för den uppdelningen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.