Byggahus.se

Fastighetsskatt, nybyggnation

1. Nadjamai
    Medlem · 3 inlägg

Nadjamai

Medlem
    Nån som har koll?
    Vi köpte tomt i mars. Började bygga vårt hus i slutet av sommaren och hoppas på att vara klara i vår. Men vad gäller fastighetsskatten? När ska den betalas? Vi har fått en värdering på huset innan vi fick lånet på 3,5miljon.
    Hur mycket ska man betala???

2. S
    Medlem · Stockholms · 1 826 inlägg

sunqan

Medlem
    Ur skatteverkets broschyr:
    Om uppförandet av ett nytt hus pågår över ett årsskifte, taxeras byggnaden som under uppförande. Den får då ett byggnadsvärde som beräknas till hälften av nedlagda byggkostnader
    ...
    Under byggtiden tas statlig fastighetsskatt ut på både tomtmarken och bostadsbyggnaden under upp för-ande, om dessa har fått taxeringsvärden.

3. Nadjamai
    Medlem · 3 inlägg

Nadjamai

Medlem
    Tack för svar! Men ärligt begriper jag fortfarande inte hur mkt vi ska betala på ett ungefär

4. S

sunqan

Medlem
    0,75% av taxeringsvärdet på marken plus 0,75% av nedlagda byggkostnader. Mer exakt än då går inte att säga.
    Vet du inte vad taxeringsvärdet på tomten är får du ringa skatteverket.
    Om du inte vet hur mycket bygget kostat hittills är det värre :)

5. S

sunqan

Medlem
    Och det ska visst vara 1% istället för 0,75%

6. Nadjamai
    Medlem · 3 inlägg

Nadjamai

Medlem
    Hej hej.
    Jo det är vi åtminstone koll på. Tack!

7. S

sunqan

Medlem
    Beskattningen görs f.ö. i samband med vanliga deklarationen. Och samma villkor och datum gäller.
    Jag gissar att det hela är utformat så att man inte vill dra ut på byggandet för länge (om man bygger i Stockholm ocj har en tomt med 2,5 mille i taxvärde och har lagt ner 2 mille vid årsskiftet blir skatten 45000 om jag räknar rätt)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.