dubbelbeskattning är väl en etablerad variant i Sverige sedan länge så det är väl eg inte konstigare men lika dumt som andra dubbelskatter....

Bob_the_builder
Bil, TV(!!!), Bensin (punktskatt+moms), el (dito)... Listan kan göras lång.
TV-licensen är nästan det som upprör mig mest. Det är skatt på att äga en teknisk pryl, inte att se programmen!

Fastihetsskatten är inte en skatt på ägande, det tar förmögenhetsskatten hand om. Det är en skatt på "boendetjänsten". Förmånen att bo bra ska man skatta för. Dessutom kan man konstatera att fastighetsskatt finns i alla västländer (tror jag åtminstonde) så det är knappast ett unikt svenskt fenomen. Unikt vore däremot att plocka bort den.

Frågan som jag ställer mig är: Vill vi ha en utveckling liknande Reagans USA eller Thatchers Storbrittanien? Det är svårt att inte bli politisk när det handlar om fastighetsskatt...

Frågan som jag ställer mig är: Vill vi ha en utveckling liknande Reagans USA eller Thatchers Storbrittanien? Det är svårt att inte bli politisk när det handlar om fastighetsskatt...
Snälla, kom igen.  ;) Såna där argument har jag hört till leda från min gråsosse till farsa sen barnsben. Lite som: "Röstar du inte på Socialdemokraterna kommer digerdöden."
Hur menar du? På vilket sätt styr Maggan i Storbrittannien idag? Är det inte liberala Labour som sitter vid rodret?
Jag är inte säker men jag tror att det varit ett par byten av presidenter i USA sen Ronalds tid också.  ;) Både republikaner och en demokrat.
Frågan skulle lika gärna kunna ställas: Vill vi ha en utveckling liknande Castros Cuba. Känns den relevant? Skulle inte tro det.  ;D
Men visst är frågan politisk, det är väl alla större frågor.
Vill med detta inte påstå att det inte borde finnas någon typ av utjämningsskatt. Om den skatten ska vara fastighetsskatt, förmögenhetsskatt eller skatt på arbete vet jag inte. Det borde dock vara en skatt som upplevs rättvis och som hämmar tillväxten så lite som bara går. Vet inte om fastighetsskatten faller under denna kategori.

mvh
David

David: Med sänkta skatter följer större klasskillnader (bla bla, det här har du säkert redan hört från din farsa :) ). Nu är ju fastighetsskatten bara en av alla, så man kan väl diskutera den utan att för den delen vara emot en generell sänkning av alla skatter. Tyvärr ser det ut som att välfärdssystemet ändå håller på att rämna, så varför inte ta bort alla skatter som riktas mot "rika" med en gång... Jag vet, alla som bygger är inte väldigt rika, men rent generellt har husbyggare i storstadsområden rejält mycket fetare plånböcker än folk som bor hos allmännyttan i medelstora svenska städer/landsbygd. Menmen, det här är en trådfis, ursäkta. Hör ju egentligen inte till ämnet.

Har rent själviskt inget emot skatter riktat mot rika då jag själv är ganska fattig.
Jag bor sällan mer än 3 år på samma ställe så fastighetsskatten kommer inte heller slå speciellt hårt mot mig. ;)
Annars riktas skatterna i Sverige mycket mot konsumtion, vilket bara hämmar tillväxten. Det finns ett stort mått av avundsjuka bakom dessa skatter. Lite: Har man råd med bil/hus/stereo/bo i Stockholm/helkakla badrummet etc. så har man också råd att betala extra skatt för det. Att sedan skatterna inte ger den effekt den avser spelar en underordnad roll.
Påminner lite om den gamla Hasse&Tage-sketchen: Har man råd att köpa bil så har man råd att köpa bensin.
Min uppfattning är att vi förtvivlat försöker hålla fast i vårt vittrande fuskbygge till folkhem, kosta vad det kosta vill. Folkhemmet tillhör en svunnen tid där befolkningen var homogen, kronan var fast och Jante rulade tillsammans med Luther. ;)

mvh
David

eternit skrev:
Vad är det för utveckling du talar om? Vad är det du tror att du får för dina skattekronor som inte Engelsmännen får för sina skattepund?

Berit

David: Helt ok att du säger rakt ut var du står. Alla gör tyvärr inte det. Jag tycker ju att vi ska försöka försvara det som finns kvar av folkhemmet med allt vad det innebär med gemensamma sjukförsäkringar etc.

Berit: I USA finns de största klyftorna mellan fattig/rik i modern tid, även i Storbrittanien växte gapet på 80-talet. Sköt dig själv skit i andra är dagens melodi.

Beror på hur man ser på det.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=216625&previousRenderType=1

Ang Storbritanien: Under Blair har skillnaderna definitivt minskat. Och det gäller det senaste decenniet. Trots ca 20% lägre skattetryck för en normal arbetare.

Det är underligt hur politiker i alla länder lyckas dupera sina egna väljare att dom har det mycket bättre än folk i andra länder. Svensk sjukvård är världsledande, sverige är sååå rättvist. I England fryser pensionärer ihjäl i drivor varje vinter, för det säger SVT.

/Berit

David: Helt ok att du säger rakt ut var du står. Alla gör tyvärr inte det. Jag tycker ju att vi ska försöka försvara det som finns kvar av folkhemmet med allt vad det innebär med gemensamma sjukförsäkringar etc.  
Försvara är just ordet. Det blir svårt för att inte säga omöjligt att behålla folkhemmet i sin nuvarande tolkning. Ansedda The Economist hade Norden som tema i ett nummer sommaren 2003, där de påpekade det paradoxala med folkhemsmodellen som förutsätter ett homogent samhälle samtidigt som vi har ett kraftigt behov av arbetskraftsinvandring pga vår uppochnervända befolkningspyramid.

Vi kommer nog att få ändra en hel del i modellen i framtiden. Frågan är om vi ska vara proaktiva eller reaktiva i förändringen. Det finns ett antal länder i öst-/centraleuropa med en växande medelklass som inom 20-30 år har stora chanser att springa om länder som ägnar sig åt navelskådning och tillbakablickande på "fornstora dagar".

mvh
David

Berit: Artikeln visar helt korrekt att skillnaderna mellan fattig och rik är större i USA. Det finns massor att säga om detta men det hör inte hemma i den här tråden.

eternit skrev:
Berit: Artikeln visar helt korrekt att skillnaderna mellan fattig och rik är större i USA. Det finns massor att säga om detta men det hör inte hemma i den här tråden.
Det var du som tog upp ämnet.

/Berit

Som sagt Eternit, det är du som tar upp ämnet. Själv håller jag helt med de som vill sänka skatterna och tycker att det är dags att skrota den svenska modellen där alla utgår från att någon annan bär ansvaret. Och sluta som sagt med den ruggigt trista jämförelsen med USA och England. Lär dig i så fall hur verkligheten ser ut innan du gör det.

Flit skall löna sig inte straffas. Om man nu vill bygga hus med sina egna pengar som man betalat skatt på så skall väl ingen annan ha del av detta bara för de inte kan göra det! För om det skall vara så, Vem vill då vara flitig.

Jörgenb

Pinger!

Ritningen är köpt i US på internet. Jag håller på att göra om den för Svenska förhållanden. Huset kommer att byggas i Ytong och jag skall lämna in bygglovet om 2 månader ungefär. Sedan blir det bygga av! :)

/Jörgen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.