Ett mycket bra förslag, Flameboy.

Och sedan tror jag det är lättare att påverka detta förslag då det ännu inte är beslutat och gått igenom. Det blir svårare att ändra på det när det väl gått igenom exvis som Pinger nämner ang fastighetsskatten. Vi måste börja någonstans!

flameboy skrev:
Av erfarenhet vet jag att skriva direkt till ansvariga politiker är minst lika mycket värt som att skriva på namnlistor. Ett par email = folkstorm.

Om ni verkligen vill göra något åt saken innan det är försent så råder jag er att skicka ett email till var och en av ledamöterna i Egendomsskattekommittén och klaga på det huvudlösa i förslaget. Börja med ordf Jan Bergqvist.

Deras emailadresser finns via den här länken:

[länk]

Sedan kan ni fortsätta med att mejla till Finansdepartementet, som bestämmer i frågan.

registrator@finance.ministry.se
Nu förstår jag varför du kallar dig Flameboy... :)

Bra idé!

Jag fick också ett possitivt svar från Lennart Nilsson.
;D Hoppas det är sant.

Hej.

Du kan vara lugn. Bara för att en riksdagsman kommer med lögner blir det
ingen sanning.
Jag kommer inte att medverka till att unga människor som vill bygga nytt
skall få betala för att rika människor skall få sänkt skatt.

hälsningar
Lennart Nilsson(s)
riksdagsledamot
utredare

Då får vi hoppas att det stämmer... Vårt hus kommer att vara klart till sommaren :), men man kan inte sitta säkert för det. Man vet aldrig vad dem kan hitta på.. >:(

;DJag har mailat till samtliga adresser!
Mycket bra att man kan skicka direkt till makthavarna. Tro sjutton att de måste reagera om de får sisådär en 6000 protestmail om dagen!

Mail på så mycket Ni orkar!

De ska inte få lyckas med detta också.

Man kan fundera på hur mycket de lägger på en ytredning av fastighetskatten. Det är ju knappast de som sitter i riksdagen som gör det hästjobbet!

Detta svar har jag fått av B Schlaug:

"Uttalanden och pressuppgifter skall man nog ta ganska lätt på eftersom utredningen skall lägga sitt förslag först i mars. Tyvärr är det så att vi, med de direktiv som finns och med de regler som Bildtregeringen införde, inte kan ta bort fastighetskatten, som är på 13 miljarder kronor, utan att finansiera detta fullt ut med andra skatter. När utredningen lagt sitt förslag så är det sedan upp till riksdagen att ta ställning till det. Personligen tycker jag nog att man utan vidare kan minska vapenköpen till militären med 13 miljarder kronor, men det ligger utanför utrednignens möjligheter att föreslå.
Har du några funderingar på hur man skulle kunna få in 13 miljarder på andra skatter, så hör gärna av dig."

Ingen dum idé med mail, de är dessutom skyldiga att ta del av det som kommer in. Bara arbetsbelastningen att läsa allt kan ju faktistk leda till att de drar tillbaka förslaget ;-). Så kom igen och sluta vara så svenska nu.
UPP PÅ BARIKADERNA!

Nåja, jag har iaf dragit mitt strå till stacken nu med ett tämligen surt mail...........

Skön lucia!
/F

Jag fick också ett snabbt svar från Birger Schlaug. Där han på samma sätt dementerade det hela.

Men visst kommer det att bli reaktioner på den mail-bombardemang som de får utstå.

Tänk er bara att sortera sin mail bland tusentals ilskna mail från oss!

Har nu skickat till alla på listan oxå...så här skrev jag...
Hej
Har fått veta att egendomsskattekommittén diskuterar försämringar gällande fastighetsbeskattninge av nybyggda hus. Som boende i Stockholm kan jag inte förstå att ett sånt förslag ens kan komma upp till diskussion... Det är ont om bostäder i dag och varje hus som byggs innebär att någon annan får möjlighet att köpa någons begagnade hus, vilket innebär att någon byter till en större lägenhet osv och i förlängningen våra ungdomar kan komma in på bostadmarknaden eftersom en lägenhet till slut blir ledig.
Vi ska bygga vårt drömhus i vår, med de ändringar som antytts i pressen skulle vi inte ha ngn möjlighet att genomföra detta projekt. Vi kommer att ha en månadskostnad i det nya huset som är på ca 30% av våra inkomster och det för ett ordinärt men mycket bra hus. Våra marginaler är inte så stora men de räcker, om inte nya skatteregler kullkastar alla våra beräkningar! Jag hoppas verkligen att förslaget skrotas innan det ens närmar sig beslutande nivå och att ALLA inser att vi måste hjälpa människor att inte bara kunna bo i sina hus utan även stimulera även normalinkomstagare att bygga nytt så att inte nybyggandet blir förbehållet människor med MYCKET goda inkomster!!!
mvh osv...

Vi får se vad dom svarar...

Fick mitt första svar idag, lyder som följer:
Hej.
Något sådant förslag finns inte - och kommer om jag får råda- inte att finnas. Jag beklagar att ett lögnaktigt utspel från en kollega (KD) vållat dessa rubriker.

hälsningar
Lennart Nilsson

Samma svar som övriga från Lennart Nilsson mao, avvaktar besked från övriga...

Man kan inte lita på politiker det är en sak som är säker.
Så protestera så mycket ni bara kan, det har jag gjort!

Det är pinsamt hur dom i regeringen reagerar och skyller på varandra, som man såg i mail som dom svarat med.
Ut med Ringbom, G Schyman och Göran och gänget och in med några vettiga människor.

Skattefusk håller dom på med själva och dom ska vara en förebild.
Fastighetsskatten straffar bara dom gamla och dom som har inte är så hög avlönade.
Förmögenhetskatten kan finnas i viss mån, men om man kämpar och spar hela livet varför ska man skatta 150 ggr på samma pengar.

Hade inte socialdemokraterna lånat och höjt statsskulden och sätt över lanstinget mm(som inte fungerar utan mest kostar pengar), så hade man kunna spart mycket pengar, men det finns fler ställen man kan spara, men inte på boendet.
En upprörd som vill påverka! >:(

Tack för en kanon forum! :)

Hej!

Jag skickade också min protest i form av ett långt brev. Har fått svar från två av de sex jag skickade till. En förnekar alltihop (Nilsson, se tidigare inlägg) och den andra Schlaug undrar vad jag tycker de ska göra istället (det handlar ju om 15 miljarder). Kan bara tolkas som att de är helt desperata och maktlösa imför ekonomerna...Sorgligt!

För den som orkar läsa mitt långa "bidrag":

Med avseende på nytt förslag om fastighetsskatt å nybyggnation

OM jag säljer mitt hus med avkastning får jag skatt för den "vinst" jag HAR fått av huset. Och så har vi fastighetsskatten då som bara kan förklaras med att jag ska betala skatt för den vinst jag senare vid en ev. försäljning "kan" tänkas FÅ av huset... Det är ju rent befängt! Om jag köper en glass betalar jag för att få äta upp den och sedan ska jag betala den en gång till för att jag HAR ätit upp den! Ni hör ju själva hur dumt det låter!

Här har vi ett byggande som stagnerat sedan länge och som utan småhusbyggarnas framtidstro skulle ha avstannat helt. En MYCKET viktig orsak till att småhusbyggandet ökat har varit fastighetsskattefristen. Den har starkt bidragit till att människor som annars låg strax under den ekonomiska gränsen fått råd att bygga. De flesta av oss bygger inte för att göra ekonomiska vinster! De flesta av oss bygger för att: 1. Har man ingen stans att bo har man ingen möjlighet att säkra arbete! Bostadskön ringlar lååång! 2. Vi behöver bra boendemiljö och bra närmiljö som vi trivs med för att må bra och fungera i vardagen! 3. Många av oss har barn och vill ge dem den bästa tänkbara uppväxten (det har de rätt till enligt barnkonventionen) för de flesta av oss innebär det att kunna flytta till områden där takten är lite rimligare, där segregation och liknande inte är så tydlig. Där det finns miljöresurser som skog och mark... 4. Familjesituationer ser olika ut från tid till annan. För många finns inte annan möjlighet vid ex. arbetsflytt, separationer och nybildande av familj än att bygga eget. Samtidigt frigörs lägenheter till förmån för den lååånga bostadskön!

I själva verket är det vi nybyggare som genom att tro på framtiden hjälpt Sverige att hålla finanserna och inte omigen drabbas av total stagnation på bomarknaden, i byggmarknaden osv. Och nu tänker ni STRAFFA oss för detta genom att införa fastighetsskatt på nybyggen?!! Helgalet! I ett längre perspektiv KAN DET INTE gynna statens finanser, men väl det motsatta!

Jag motsätter mig å det bestämdaste och protesterar mot det nya förslaget om att införa fastighetsskatten på nybyggen.

Hälsningar X.

Ps. Jag kan garantera att det finns andra källor att inhämta skattepengar ifrån och som inte heller behöver drabba de med svagast ekonomi. Ds.

[flash=200,200][/flash]
Goda nyheter!!!!
En mig närstående person har idag talat med bostadsminister Löwde´n o riksdagskvinnan Marie Granlund som båda säger att något sådant förslag kommer inte att gå igenom i riksdagen

divine skrev:
Goda nyheter!!!!
En mig närstående person har idag talat med bostadsminister Löwde´n o riksdagskvinnan Marie Granlund som båda säger att något sådant förslag kommer inte att gå igenom i riksdagen
Inte förrän komittéen går ut med en offentlig dementi av att skatteförslaget inte innehåller detta förslag på fastighetsskatt, tror jag på dem. Och det hjälper ju inte att de säger det inte är beslutat. Bara att de har det som förslag är oroande - det måste stoppas så det inte finns med ö h t.

Ett förslag till att spara pengar istället och samtidigt gynna vården är att lägga ner lanstinget.
Känner en konsult som gjort uppdrag till dem och det är inte logiskt uppbyggt, det kostar mer än det smakar.

För mycket adminstrativt som inte är uppbyggt på bästa sätt + att höjdarna slösar med skattebetalarnas pengar.

Bjuder dyra konsulter på dyra happenings istället för
vice versa.
Lägger man ner lanstinget och satsar på sjukhus och annat, så gynnar det alla!
Sjukvården kan bli bättre + att man får över pengar till annat.
Skulle lanstinget vara ett vanligt företag så skulle dom gått i konkurs för länge sedan och då fattar man verkligen inte varför höjdarna inom lanstinget slösar med skattebetalarnas pengar, ändå har vi jätte långa köer för dom som verkligen behöver vård.

Vi borde dra lärdom i dom bra sakerna ifrån länder som har bättre sjukvård som Luxenburg, Frankrike mm.
Ändå skattar dom inte lika mycket, så vad händer med alla pengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.