Byggahus.se

Fastighetsdeklaration

1. N
    Medlem · 219 inlägg
    Hej. Håller fortfarande på och bygger mitt hus. Nu vill SKV ha uppgifter på hur mycket jag lagt ut i kostnader.
    Har ju väldigt svårt att ge en exakt siffra på det, byggde friggebod först sen stort garage och lite andra inlösta lån ihopbakat med detta och själva köpet av "fastigheten"
    Hur gör man detta smartast ? Ange hela beloppet man är skyldig banken eller är det smartare att bara försöka beräkna materialkostnaden = har ju gjort det mesta jobbet själv.
    Hur bör man tänka här och varför ???

2. Hemmakatten
    Medlem · 11 624 inlägg
    Det är de kostnader du haft t.o.m. 31/12 2019 du ska redovisa. Det behöver inte vara exakt på kronan.

3. KnockOnWood
    Husägare · 27 176 inlägg
    Är det för att beräkna någon typ av flyttskatt?
    Då får du nog bara ta med kostnader från 1/1 2019.
    Eller 2018, om fastigheten förvärvades 2019?
    Men alla utgifter räknas. Dock inte eget arbete.

• Laddar…
  4. N
    Medlem · 219 inlägg
    Menar, är det smart att ange så högt belopp som möjligt eller så lågt som möjligt ?
    Vet inte vad de är ute efter men antar att det ska användas för att uppdatera taxeringsvärdet. Det är inte flyttskatt och jag har haft stället i många år innan jag började bygga där.

5. H
    Medlem · 227 inlägg
    Du ska deklarera din fastighet, taxeringsvärdet kommer sedan ligga som underlag för fastighetsskatt. Eftersom du har byggt på ditt hus över ett årsskifte kommer huset räknas som "byggnad under uppförande". Hälften av de kostnader du har haft för uppförandet av byggnaden fram till 1 januari 2020 kommer bli byggnadsvärdet. Taxeringsvärdet för marken tillsammans med byggnadsvärdet beskattas med 1 % fram tills dess att byggnaden kan tas i bruk. Ett litet incitament att bli färdig under 2020 alltså. Sen är svaret utan att man vet dina specifika förhållanden.

Mitt bästa tips - slå en signal till skatteverket! De brukar vara väldigt bra och hjälpsamma.

• Laddar…