Fungerar inte bankid utomlands?

Fairlane
A Andy78 skrev:
Fungerar inte bankid utomlands?
Jo, för personer med svenskt personnummer som har BankID. Det fungerar inte för den tyska familjen som vi köpa din sommarstuga och inte heller för den nederländska familjen som är på väg att flytta till Sverige. Befinner sig dessa nära mäklaren kan det kanske gå in på dennes kontor och lägga bud, men annars så blir det svårare.

K
Fairlane Fairlane skrev:
Klart de sparar budgivarnas identitet. Hur ska de annars kunna lämna över uppgifter till köparen om vilka denne budat emot?
PUL/GDPR klarar de genom att man accepterar att hamna i deras register. Däremot måste de snarast plocka bort informationen när den inte längre behövs om de ska följa GDPR (vilket de bör försöka göra, annars kan det bli dyrt). Jag gillar ändå inte tanken på att de hanterar personnummer till personer med sekretessmarkering (det som många kallar "skyddad identitet"). Även om det är under en begränsad tid, så finns det onödiga risker.

Om en kompis bad mig lägga lite bud på hans lägenhet/hus så skulle jag tacka nej (såvida jag inte var intresserad av att köpa såklart) Skulle jag dock kunna tänka mig att göra det så ser jag inte skillnaden mellan att ringa mäklaren och lägga ett bud och att göra det med BankID. I värsta fall kan jag väl ringa mäklaren och säga att jag saknar BankID och lägga mitt bud ändå...
Mäklaren ska då försöka kontrollera min identitet ändå, men jag kanske inte ens befinner mig i landet. Ska mäklaren då strunta i mitt bud?

Det skulle vara intressant att se om Fastighetsbyrån hade någon uppskattning på hur många tveksamma bud de får in idag och se hur det förändras med detta upplägg.
På något sätt är det väl ändå rimligt att budgivarna identifierar sig innan de tillåts vara med i en budgivning med mångmiljonbelopp? Detta oavsett om man använder BankID, legitimation, körkort, pass eller annat sätt att identifiera sig.

I artikeln står det " När budgivningen är över kommer man även att släppa en avidentifierad anbudsförteckning till säljare och involverade budgivare där det anges hur respektive budgivare identifierat sig." Som jag uppfattar det anbudsförteckningen med namn (och telefonnummer?) samt hur de är identifierade men inte budgivarnas identitet/personnummer. Oavsett om en budgivare identifierar sig via BankID eller kommer in och identifierar sig med legitimation finns det väl ingen anledning för Fastighetsbyrån att spara personnumret? Det räcker vad jag förstår med att budgivaren är identifierad.

/Krille

Fairlane
Jag är faktiskt inte övertygad om att det behövs någon form av autentisering av budgivare under budgivning. Jag har budat på flera objekt genom åren utan autentisering och det har fungerat bra. Alla mina bud har varit seriösa, men även om det varit oseriösa bud så hade jag lika gärna kunnat lägga dem med BankID eller annan autentisering.

Någonstans måste kopplingen finnas mellan budgivare och personnummer, troligen hos mäklaren. Har man ett ovanligt namn så kan det vara tillräckligt för att avslöja en. För den som är förföljd så kan det vara en katastrof om det kommer fram att man lagt anbud på en bostad eftersom man då visar förföljaren ungefär var man kan tänkas hitta personen.
Det kan låta som skräckscenarior,, men det händer och när man inte ens löser ett problem med metoden så känns det onödigt.

Det vore intressant om Fastighetsbyrån hade någon uppskattning på hur stort problemet är och hur de tror det kommer påverkas.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
sysmali
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skrev "Skulle jag vara intresserad ..." Det betyder inte att jag är intresserad av det. Jag har aldrig gjort det, har aldrig ens tänkt tanken på att göra det och kommer aldrig göra det, oavsett krav på BankID eller inte.

Exakt, de som vill fuska kommer inte hindras av detta förslag. Eller menar du att kravet på BankID är det som skulle hindra dig från att bjuda på din brors eller kompis bostad?

Ok, då löser vi problemet med personer som bjuder på sina egna bostäder: Hur vanligt kan de vara? Jag tror att det är synnerligen ovanligt: De måste lura mäklaren också då. Således har vi löst ett icke-problem och kanske skapat ett stort problem för personer med sekretessmarkeringar.
[/QUOTE]

Jag tycker att BankID är ett bra sätt att identifiera personer som budar. Tror att man undviker falskbudgivare som ej vill ange sitt korrekta namn, t.ex. släkt, kompisar osv. OM det nu händer att folk budar på sina egna bostäder med falska namn, så går inte det.

Om jag förstår dig rätt så menar du att det inte hindrar släkt och vänner att buda, för de kan alltid hävda att det var seriösa bud. BankID kommer inte att hindra dem.

Vi är helt överens om att de som verkligen vill fuska kommer att göra det. Men jag menar att det blir färre fuskare av mina angivna skäl ovan.

Vi ser helt enkelt olika på nyttan av BankID.

Fairlane

Jag tycker att BankID är ett bra sätt att identifiera personer som budar. Tror att man undviker falskbudgivare som ej vill ange sitt korrekta namn, t.ex. släkt, kompisar osv. OM det nu händer att folk budar på sina egna bostäder med falska namn, så går inte det.

Om jag förstår dig rätt så menar du att det inte hindrar släkt och vänner att buda, för de kan alltid hävda att det var seriösa bud. BankID kommer inte att hindra dem.

Vi är helt överens om att de som verkligen vill fuska kommer att göra det. Men jag menar att det blir färre fuskare av mina angivna skäl ovan.

Vi ser helt enkelt olika på nyttan av BankID.[/QUOTE]
Så är det. Jag är en väldigt liten vinst, om än någon, och en stor risk. En anledning kan vara att jag har en del erfarenhet av att arbete med frågor kring sekretessinställningar ("skyddad identitet") och dessutom har ett namn som jag är ensam om i Sverige. En av mina vänner var tidigare med på ett forum där man var tvungen att använda sitt riktiga namn. Hans namn är han troligen ensam om också eftersom efternamnet är taget. Han blev kontaktad utanför forumet av en annan forumdeltagare. Som tur var inte någon med onda avsikter. Det gör kanske att jag har en liten annan syn på detta med rätten att vara anonym.

Andersson säljer en lägenhet som jag vill köpa. När jag i efterhand ser vilka som busar så ser jag att det är jag, någon Johansson och någon Andersson. Vad gör jag med den informationen? Gissar att Andersson är släkt och Johansson en kamrat? Och sen?

sysmali
Fairlane Fairlane skrev:

Vi ser helt enkelt olika på nyttan av BankID.
Så är det. Jag är en väldigt liten vinst, om än någon, och en stor risk. En anledning kan vara att jag har en del erfarenhet av att arbete med frågor kring sekretessinställningar ("skyddad identitet") och dessutom har ett namn som jag är ensam om i Sverige. En av mina vänner var tidigare med på ett forum där man var tvungen att använda sitt riktiga namn. Hans namn är han troligen ensam om också eftersom efternamnet är taget. Han blev kontaktad utanför forumet av en annan forumdeltagare. Som tur var inte någon med onda avsikter. Det gör kanske att jag har en liten annan syn på detta med rätten att vara anonym.

Andersson säljer en lägenhet som jag vill köpa. När jag i efterhand ser vilka som busar så ser jag att det är jag, någon Johansson och någon Andersson. Vad gör jag med den informationen? Gissar att Andersson är släkt och Johansson en kamrat? Och sen?
========

Ja, det blir svårt att göra nått åt. Men om du ser att det är någon med samma ovanliga efternamn som säljaren så kanske du blir misstänksam.

Kanske kan man undvika vissa falska bud är min poäng.
http://fmf.se/hd-domde-kvinna-for-s-k-fejkad-budgivning/

Vi ser olika på detta.

Redigerat:
K
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är faktiskt inte övertygad om att det behövs någon form av autentisering av budgivare under budgivning. Jag har budat på flera objekt genom åren utan autentisering och det har fungerat bra. Alla mina bud har varit seriösa, men även om det varit oseriösa bud så hade jag lika gärna kunnat lägga dem med BankID eller annan autentisering.

Någonstans måste kopplingen finnas mellan budgivare och personnummer, troligen hos mäklaren. Har man ett ovanligt namn så kan det vara tillräckligt för att avslöja en. För den som är förföljd så kan det vara en katastrof om det kommer fram att man lagt anbud på en bostad eftersom man då visar förföljaren ungefär var man kan tänkas hitta personen.
Det kan låta som skräckscenarior,, men det händer och när man inte ens löser ett problem med metoden så känns det onödigt.

Det vore intressant om Fastighetsbyrån hade någon uppskattning på hur stort problemet är och hur de tror det kommer påverkas.
Det är Konsumentverket som identifierat detta som ett problem i sin rapport Konsumentrapporten 2017 och föreslår att mäklarna bl a ska kontrollera budgivarnas identitet t ex genom BankID

Det står t ex: "Misstankar, ofta obekräftade, om att det förekommer falska bud har funnits under många år. Det finns ibland en osäkerhet om budgivningen har gått rätt till, om alla bud tagits med och om de har varit seriösa. Att kontrollera misstankar om falska bud är i dag näst intill omöjligt då möjligheten att använda påhittade namn och kontaktuppgifter är obegränsad"

"Konsumentverket anser att blotta misstanken om att det förekommer falska bud är mycket allvarlig, framförallt ur ett köparperspektiv, men också för mäklarkåren som riskerar sitt goda rykte. Genom införande av identitetskontroll i samband med lämnande av bud bör risken för falska bud minska något. Det finns i dag fungerande system med bank-id som legitimation. I de fall en spekulant inte har bank-id bör det gå att lösa genom att mäklaren ”manuellt” kontrollerar id-uppgifter och sedan för in detta i budgivningslistan."

Så det är inte Fastighetsbyrån som själva har "hittat på" att detta är ett problem och hur man kan försöka åtgärda problemet.

/Krille

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nej det är inte Fastighetsbyrån som kommit på detta. Problemet är att folk misstänker att budgivningarna inte sker ärligt. Om misstankarna är befogade eller inte vet man inte, men bara misstanken är ett problem, det är jag med på. Lösningen är således att lura folk att man ökat säkerheten.
Samma som när man skapade meningslösa kontroller på flyget. Dvs säkerhetsmässigt meningslösa, men psykologiskt kanske bra. Det ska man inte förakta, det kan vara värt mycket att folk känner sig trygga, men om det sker till priset av sämre säkerhet för vissa är det inte så lyckat.

Det är väl egentligen bara när säljare har ett ovanligt namn och en budgivare har samma namn som man kan fundera, att något är lurt. Inte ens då kan man vara säker. Jag kan lägga legitima bud på mina föräldrars landstället som de vill sälja. Dvs kunskap om vem jag är säger inget om ifall min bud är seriöst eller inte.

Jag är tveksam om Konsumentverket har tänkt på säkerhetsaspekter.

K Krille4 skrev:
Ja - normalt sett är nog vi människor mer benägna att göra omoraliska och olagliga saker när vi är anonyma än när vi inte är det.

/Krille
Är det ens straffbart att lägga oseriösa bud idag?

Man kan ju alltid köra med att "-Jag har ändrat sig:poop:"

Jag har en bra historia på detta tema.

När vi köpte vårt hus vart det en tok-kärring som hade vunnit budgivningen en gång och dragit sig ur i sista stunden. Vilket ledde till att han som hon budat emot ansåg att han i det läget kunde sänka sitt anbud till samma nivå som sitt först utgångsbud. Det förstår jag att han gjorde.

I detta läge kom jag och min fru in som sena treor och la ett bud som säljaren accepterade. När vi och säljaren satt inne på banken och just skulle skriva på kontraktet så ringade hon till mäklaren och bjöd över oss.

Detta orsakade mycket oro hos oss...Vi hörde dock säljaren, som för övrigt var trött på henne sedan tidigare, säga till mäklaren att han inte ville sälja till henne.

Vad jag vill säga är att om man inte har någon skam i kroppen så kan man orsak mycket lidande med gällande lagstiftning. Och jag tror inte att en person av den digniteten som tok-kärringen i min historia skulle hindras att jävlas även om han fått identifierat sig mig BankID.

K
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det är inte Fastighetsbyrån som kommit på detta. Problemet är att folk misstänker att budgivningarna inte sker ärligt. Om misstankarna är befogade eller inte vet man inte, men bara misstanken är ett problem, det är jag med på. Lösningen är således att lura folk att man ökat säkerheten.
Samma som när man skapade meningslösa kontroller på flyget. Dvs säkerhetsmässigt meningslösa, men psykologiskt kanske bra. Det ska man inte förakta, det kan vara värt mycket att folk känner sig trygga, men om det sker till priset av sämre säkerhet för vissa är det inte så lyckat.

Det är väl egentligen bara när säljare har ett ovanligt namn och en budgivare har samma namn som man kan fundera, att något är lurt. Inte ens då kan man vara säker. Jag kan lägga legitima bud på mina föräldrars landstället som de vill sälja. Dvs kunskap om vem jag är säger inget om ifall min bud är seriöst eller inte.

Jag är tveksam om Konsumentverket har tänkt på säkerhetsaspekter.
I och med att ingen vet omfattningen av "oärliga budgivningar" har jag svårt att se hur man kan se det som att man med indentifiering/bankID "lurar folk att man ökat säkerheten"?

Med bankID (eller annan identifiering) finns det ju i alla fall en liten större chans att se om detta är ett problem och hitta de oärliga budgivarna. Något som idag är i stort sett omöjligt då man kan ljuga om sitt namn, använda ett oregistrerat telefonnummer och bjuda miljoner helt anonymt.

Att lägg bud på sina föräldrars fastighet är nog inte heller helt riskfritt då det var det kvinnan som blev dömd i HD gjorde: http://fmf.se/hd-domde-kvinna-for-s-k-fejkad-budgivning/

/Krille

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.