1 918 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Fastighetsavgift/skatt lurad?
hej alla.
den 17 mars 2008 köpte jag och min sambo ett hus.
i kontraktet skrev mäklaren ungefär såhär...
" enligt köpekontrakt ska köparen betala säljaren för tiden 17 mars till 31 december 2008"
290/366-del x 5002 = 3963kr.
i veckan satt jag och slöläste lite på E24. där hittade jag följande...
" I år ska den som ägde fastigheten den 1 januari 2008 betala fastighetsskatten och fastighetsavgiften. Det är alltså ingen uppdelning av skatten om fastigheten bytt ägare under 2008."
är det så att jag blivit lurad på dessa pengar eller kan det vara så att mäklaren inte hade en aning om detta?
finns det möjlighet för mig att få tillbaka dessa från säljaren nu efter så lång tid?
tackar på förhand för svar...
mvh NoGood
den 17 mars 2008 köpte jag och min sambo ett hus.
i kontraktet skrev mäklaren ungefär såhär...
" enligt köpekontrakt ska köparen betala säljaren för tiden 17 mars till 31 december 2008"
290/366-del x 5002 = 3963kr.
i veckan satt jag och slöläste lite på E24. där hittade jag följande...
" I år ska den som ägde fastigheten den 1 januari 2008 betala fastighetsskatten och fastighetsavgiften. Det är alltså ingen uppdelning av skatten om fastigheten bytt ägare under 2008."
är det så att jag blivit lurad på dessa pengar eller kan det vara så att mäklaren inte hade en aning om detta?
finns det möjlighet för mig att få tillbaka dessa från säljaren nu efter så lång tid?
tackar på förhand för svar...
mvh NoGood
Säljaren betalar skatten för hela 2008 till SKV, men han/hon ville ha tillbaka den delen av året som ni äger huset. Det är väl inte ovanligt, man kan göra samma sak på bilar med.
Om ni har skrivit på kontraktet, så kan ni givetvis inte ångra er sedan.
Om ni har skrivit på kontraktet, så kan ni givetvis inte ångra er sedan.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det som förvirrar här är att fram till för 2 år sedan (om jag minns rätt) så räknade sttaen ut dte där åt dig. Om du köpte ett visst datum så blev säljaren debiterad fastighetsskatt fram till det datumet, köparen för resten av tiden.
Numera så är säljaren betalningsskyldig för hela året om han äger fastigheten en viss bestämd dag. Nu får alltså köpare och säljare göra upp om den här kostnaden själva.
Det är mycket vanligt i fastighetsaffärer att man periodiserar sådana här kostnader. Dvs att köpare eller säljare får stå för "sin andel" av en fast kostnad som debiteras ex. Årsvis.
Numera så är säljaren betalningsskyldig för hela året om han äger fastigheten en viss bestämd dag. Nu får alltså köpare och säljare göra upp om den här kostnaden själva.
Det är mycket vanligt i fastighetsaffärer att man periodiserar sådana här kostnader. Dvs att köpare eller säljare får stå för "sin andel" av en fast kostnad som debiteras ex. Årsvis.
Nej, du har inte blivit lurad. Man betalar fortfarande sin del.
Tycker det är rätt smidigt att säljare och köpare kommer överens vid köpet. Det är ju inga stora pengar och lätt att göra upp. Deklarera är väl inte heller så svårt men jag tycker det är smidigare att cleara vid köpet.
Tycker det är rätt smidigt att säljare och köpare kommer överens vid köpet. Det är ju inga stora pengar och lätt att göra upp. Deklarera är väl inte heller så svårt men jag tycker det är smidigare att cleara vid köpet.
Jag förstår inte riktigt vad du menar att man kan göra vid deklarationen. Det finns inga valmöjligheter vid deklarationen, säljaren betalar hela fastighetsskatten/avgiften. Den enda möjligheten att "rättvist" dela den kostnaden är vid köpet, så som skett för TS. De flesta säljare vill förmodligen göra detta, och som köpare har man inget bra motargument, tycker jag.imported_Anders_S skrev:
Det är nu precis som med fordonsskatten. Den som äger bilen ett visst datum betalar skatten för ett helt år i förskott. En billig rishög till bil ökar märkbart i värde när datumet är passerat (om ägaren betalat).
/Hasse
Tidigare deklarerade du väl hur stor del av året du ägde fastigheten?
Ok, jag missförstod dig. Jag trodde du menade att man nu kunde välja att dela upp skatten/avgiften vid köpet, eller senare vid deklarationen. Vi verkar vara överens om att man inte har något val. Tidigare delades skatten/avgiften upp vid deklarationen, och nu måste det göras vid försäljningen (struntar man i det får säljaren ta hela kostnaden).imported_Anders_S skrev:
/Hasse
Okej, nej jag menade förstås jämfört med tidigare som sagt. Smidigare som det är nu tycker jag.
hej igen.
tack för svaren.
tyckte det var lite dåligt av mäklaren bara. denna kände säljaren.
så därför fixade väl denna så det blev då detta viset.
jag är ju novis i dessa sammanhang så jag får väl skylla mig själv.
ha en trevlig vår nu alla!
tack för svaren.
tyckte det var lite dåligt av mäklaren bara. denna kände säljaren.
så därför fixade väl denna så det blev då detta viset.
jag är ju novis i dessa sammanhang så jag får väl skylla mig själv.
ha en trevlig vår nu alla!
Nej, det har ju gått till precis som det ska. Du betalar för din del, säljaren för sin. Precis som förut men nu justeras det vid husköpet. Säljaren betalar ju hela summan till skatteverket.
Klicka här för att svara