Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Så nu tycker du det är alldeles för många?
Du har hela tiden innan påtalat att det inte går att ha elbil eftersom det finns för få snabbladdare. Det är köer överallt hela tiden.
En ganska logisk tolkning så den bjuder jag på!
Det var antalet laddare på ett område som jag antar med tanke på ditt resmål är mest under några veckor på vintern.
Om man räknar i procent så baserat på höstens siffror med antal tesla laddare och dina uppgifter så skulle det innebära drygt 18% av alla tesla laddstationer ligger längs med din fjällrese väg.

Du tycker alltså att det inte behövs fler laddstationer?
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Prova att läsa igen vad jag har skrivit tidigare i tråden så borde du inse att jag inte försvarar elbilen. Däremot värjer jag mig från påhopp och lögner som idiotförklarar mig och alla andra elbilsägare.

Jag har delget mina erfarenheter från 8 års elbilsägande. Och blir direkt bemött med den sedvanliga idiotförklaringen om hur dåligt det är att ha elbil. Det jag skriver är inte sant, för det är de som aldrig kört elbil som vet bättre hur det är genom selektiva och vinklade artiklar i media.

Om du tycker att mina erfarenheter är att försvara elbilen så är det upp till dig. Det är kanske dags att ta en funderare på varför du uppfattar det så.
Så ja nu lugnar vi ner oss lite.
Du ville veta och jag förklarade. Så börja inte hacka på mig. Men där finns vissa klassiska symptom på elbils religionen. Det är fortfarande din reaktion. Sen att förringa problem som finnns. Jag har inte läst alla inlägg i den här delen men min tolkning som kan vara fel med tanke på det jag slarvläst och vad som som sagts. Så finns det inga problem med köer till laddstationer under sportlovsveckan.

Du måste verkligen lugna ner dig!
 
Nicke Nyfiken
Bananskalare Bananskalare skrev:
En ganska logisk tolkning så den bjuder jag på!
Det var antalet laddare på ett område som jag antar med tanke på ditt resmål är mest under några veckor på vintern.
Om man räknar i procent så baserat på höstens siffror med antal tesla laddare och dina uppgifter så skulle det innebära drygt 18% av alla tesla laddstationer ligger längs med din fjällrese väg.

Du tycker alltså att det inte behövs fler laddstationer?
Det har byggts ganska många nya laddare sedan förra hösten, så bygger du dina uträkningar på det så blir det inte rätt.
Men statistiken får du stå för.

Börjar man längst ner i söder och kör 100 mil norrut varav 95% av körsträckan är på E6 och E45 så låter det inte helt orimligt att man skulle passera 18% av Teslas laddare. Tycker du det låter orimligt?

Hur kom du fram till ditt påstående om att jag inte tycker det behövs fler laddstationer?
Är det åter igen dina egna misstolkningar och fabrikationer som ligger till grund för den felaktiga slutsatsen?

Eftersom antalet elbilar ökar så kommer även behovet av snabbladdare att öka. Det trodde jag var en självklarhet för alla. Men tydligen inte. :thinking:
 
Nicke Nyfiken
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har inte läst alla inlägg i den här delen men min tolkning som kan vara fel med tanke på det jag slarvläst och vad som som sagts. Så finns det inga problem med köer till laddstationer under sportlovsveckan.
Har du kommit fram till det, så stämmer det säkert. För ingen annan kan tala om för dig hur det ser ut i din egen lilla värld. Där bestämmer du vad som är rätt och fel.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det har byggts ganska många nya laddare sedan förra hösten, så bygger du dina uträkningar på det så blir det inte rätt.
Men statistiken får du stå för.

Börjar man längst ner i söder och kör 100 mil norrut varav 95% av körsträckan är på E6 och E45 så låter det inte helt orimligt att man skulle passera 18% av Teslas laddare. Tycker du det låter orimligt?

Hur kom du fram till ditt påstående om att jag inte tycker det behövs fler laddstationer?
Är det åter igen dina egna misstolkningar och fabrikationer som ligger till grund för den felaktiga slutsatsen?

Eftersom antalet elbilar ökar så kommer även behovet av snabbladdare att öka. Det trodde jag var en självklarhet för alla. Men tydligen inte. :thinking:
Förlåt ena källan är du den andra en tidning så då stämmer den inte ...
Tja jag skrev när uppgiften var ifrån så...
jag står för den statistiken. Jag är medveten om att det har dykt upp några till sedan i höstas. Ett halvår kan man hinna med några.
Det var inte jag som förnekade det.

Placering av laddstationer följer inte den logiska utan oftare där flest passerar
 
ARJU ARJU skrev:
För klarhet hyr vi hela fastigheten, all el betalas av min arbetsplats och jag har informerat våran beslutsfattare om att jag avsåg koppla in och ladda bilen innan jag gjorde det och vi har kommit överens.

Eftersom det rör sig om små summor och jag har en ren elbil med mindre batteri och åker relativt långt till jobbet så kan det bli tight om räckvidd i de fall jag t.ex akut behöver vända hem eller någon annanstans.

För inte så länge sedan kollapsade ett av barnen i skolan t.ex.

Jag frågade kollegan idag vad mer fastighetsägaren sagt och han var rädd för varmgång i centralen.

Vilken bara spär på min frustration, en korrekt och underhållen installation ska inte ha några problem med att leverera 1800w, speciellt inte när inga andra uttag används.

Det går sannolikt en kabel till varje stolpe med 4 uttag, att jag ensam skulle orsaka en varmgång i centralen är antingen löjligt eller en direkt brandfara i december när det mycket möjligt går igång 4 motorvärmare på samma ledning....

Jag bli riktigt frustrerad av den här typen av korkade kommentarer, mer än att jag inte skulle få ladda vilket kan vara helt ok med mig om det finns en faktisk risk.

Ska jag gå ut och dränera tanken på bensinbilar för att de innehåller livsfarlig lättantändlig vätska?
Bortsett från vem som har rätt eller fel, men under rådande omständigheter, har du verkligen valt rätt fordon? Säg att du precis kommit fram och får ett samtal om att ett barn kollapsat på skolan? Är det inte ett problem att du skaffat en bil som du i princip måste få ladda på jobbet om det skall funka utan att du först har kollat vad som faktiskt gäller?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Är det inte ett problem att du skaffat en bil som du i princip måste få ladda på jobbet om det skall funka utan att du först har kollat vad som faktiskt gäller?
TS har frågat arbetsgivaren om TS får ladda bilen via motorvärmaruttagen!
TS har fått klartecken från arbetsgivaren att TS får ladda bilen via motorvärmaruttagen!

Det är fastighetsägaren som företaget hyr fastigheten utav som är rädd att gruppcentralen som matar motorvärmaruttagen kan ta skada, inte att själva motorvärmaruttaget tar skada.

Men en gruppcentral som är rätt dimensionerad/avsäkrad samt rätt underhållen ska inte kunna ta skada av att motorvärmaruttag belastas kontinuerligt med 10(-16)A.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
TS har frågat arbetsgivaren om TS får ladda bilen via motorvärmaruttagen!
TS har fått klartecken från arbetsgivaren att TS får ladda bilen via motorvärmaruttagen!

Det är fastighetsägaren som företaget hyr fastigheten utav som är rädd att gruppcentralen som matar motorvärmaruttagen kan ta skada, inte att själva motorvärmaruttaget tar skada.

Men en gruppcentral som är rätt dimensionerad/avsäkrad samt rätt underhållen ska inte kunna ta skada av att motorvärmaruttag belastas kontinuerligt med 10(-16)A.
Missade att det fanns klartecken!
Men då är det ju arbetsgivaren som får ta det med fastighetsägaren.
Att det inte finns någon problem med belastningen är jag med på, men faktum gällande vald bil kvarstår. Om man måste kunna komma i väg utan varsel, är det då rimligt att välja ett fordon som inte når till jobb och hem igen utan laddning?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Är det akut så får ju barnet åka ambulans, annars kan man ju ladda batteriet lite på vägen eller ta en taxi.
Kör folk med ICE-bilar alltid runt med full tank?
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det akut så får ju barnet åka ambulans, annars kan man ju ladda batteriet lite på vägen eller ta en taxi.
Kör folk med ICE-bilar alltid runt med full tank?
Om man nu har barn med sådana behov så gör man det ja. Jag har valt bort för gamla och begagnade bilar för att alltid kunna vara beredd. Nu skulle jag mycket väl kunna ha en elbil ändå eftersom jag inte har så långt till jobbet, så det har inte med själva drivmedlet att göra.
 
J j-o75 skrev:
Om man nu har barn med sådana behov så gör man det ja. Jag har valt bort för gamla och begagnade bilar för att alltid kunna vara beredd. Nu skulle jag mycket väl kunna ha en elbil ändå eftersom jag inte har så långt till jobbet, så det har inte med själva drivmedlet att göra.
Insåg inte att det var TS som använde det som argument, då får jag säga att det beror på om man förankrat laddningen med arbetsgivaren före man köpte bilen, har man inte gjort det så är det kanske inte ett så lämpligt val.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Insåg inte att det var TS som använde det som argument, då får jag säga att det beror på om man förankrat laddningen med arbetsgivaren före man köpte bilen, har man inte gjort det så är det kanske inte ett så lämpligt val.
Jag uppfattade det som att bilen måste laddas på jobbet för att det inte ska bli för tajt hem och att han fått åka för för sitt barns skull.
Men det kan vara en misstolkning
I vilket fall som helst när det gäller den första frågan då borde den lösas mellan fastighetsägaren och arbetsgivaren som lovar laddning. Att alla anställda ska ge sig ut och diskutera när dom är upprörda lär ju inte göra något bättre.
 
Det har blivit en övertolkad anekdot.
Precis som att jag gillar att tanka innan jag är nere på rött vill jag hålla elbilen med låt säga mer än 7 mil i batteriet.(då klarar jag en resa hem, till akuten samt till närmaste snabbladdare t.ex)

Ibland gör omständigheterna att jag kört extra långt eller glömt ladda, och har bara nog i batteriet för att ta mig hem, "shit happens".

Då är det tryggt att ladda i uttaget på jobbet utifall Murphy är framme.

Jag reflekterade mest över hur jag skulle reagerat om jag kommer ut till bilen vid ett tillfälle där skolan ringde och berättade att ett av barnen kollapsat i skolan och funnit att någon ryckt ur kabeln med motiveringen att det kan ske en överbelastning i centralen.

(Det var en engångshändelse och efter att allt uteslutits gissar man att det var lågt blodsocker)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Det har blivit en övertolkad anekdot.
Precis som att jag gillar att tanka innan jag är nere på rött vill jag hålla elbilen med låt säga mer än 7 mil i batteriet.(då klarar jag en resa hem, till akuten samt till närmaste snabbladdare t.ex)

Ibland gör omständigheterna att jag kört extra långt eller glömt ladda, och har bara nog i batteriet för att ta mig hem, "shit happens".

Då är det tryggt att ladda i uttaget på jobbet utifall Murphy är framme.

Jag reflekterade mest över hur jag skulle reagerat om jag kommer ut till bilen vid ett tillfälle där skolan ringde och berättade att ett av barnen kollapsat i skolan och funnit att någon ryckt ur kabeln med motiveringen att det kan ske en överbelastning i centralen.

(Det var en engångshändelse och efter att allt uteslutits gissar man att det var lågt blodsocker)
Kan tipsa om att finns en "reserv" på minst 1-2 mil på många el bilar om det verkligen skulle bli akut.
 
MultiMan
En hel mil! Med det kommer jag från ingenstans till ingenstans. Två mil från ingenstans till en större väg. Sen då?

Väldigt underhållande att läsa om alla som vet bäst i sina bubblor. Finns inga andra verkligheter.

Min nuvarande bil kommer ungefär 15 mil på reserven. Då kommer jag till ett sjukhus. Det är den marginalen jag vill ha.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.