86 463 läst ·
799 svar
86k läst
799 svar
Fastighetsägaren rycker min laddkabel.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Enligt samma sida så finns det 2475 snabbladdare i Sverige.
Det fanns drygt 3000 bensinmackar i Sverige 2022 (Wikipedia)
Vid årsskiftet 22/23 fanns det totalt 4% elbilar i Sverige, hybrider ej medräknade. (Scb)
Rätt gott om snabbladdare tycker jag väl ändå?
https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/tredubbling-av-elbilar-pa-tva-ar2/
Det fanns drygt 3000 bensinmackar i Sverige 2022 (Wikipedia)
Vid årsskiftet 22/23 fanns det totalt 4% elbilar i Sverige, hybrider ej medräknade. (Scb)
Rätt gott om snabbladdare tycker jag väl ändå?
https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/tredubbling-av-elbilar-pa-tva-ar2/
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Okej det är ett sätt att se på det hela det.[SKPG]Zamora skrev:
Man kan också utgå ifrån att feltolkningar och missar i läsandet helt enkelt är misstag. Här kommer det det viktigaste. Om man då håller sig lugn så behöver det inte bli någon större fara.!
Även om man själv är oskyldig ska man hålla sig lugn
... och ger likström. Allt du ser i diagrammet är laddboxarNissens skrev:
Det hade du förstått om du vetat skillnaden på laddbox och snabbladdare.
Men den diskussionen var du inte intresserad av.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Men tänk på att på varje bensinstation finns det flera pumpar. Jag gissar killgissning att snittet är tre pumpar per station. Det innebär att tre bilar kan tanka samtidigt. Det innebär att det finns 9000 pumpar. Men bara 2475st snabbladdare.[SKPG]Zamora skrev:
Tur att våra politiker tycker att infrastrukturen behöver byggas ut. Ofta har våra politiker fel. Men här har de rätt.
Det behövs fler laddare längs med se stora vägarna och flera laddare vid varje ställe. Man skulle ändra lite i pumplagen och kräva minst en snabbladdare per bensinstation. Då skulle det bli lite skillnad även hur de är uppdelade.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Förstod att den kommentaren skulle komma. Reflektera bara lite över den här siffran:Bananskalare skrev:
Men tänk på att på varje bensinstation finns det flera pumpar. Jag gissar killgissning att snittet är tre pumpar per station. Det innebär att tre bilar kan tanka samtidigt. Det innebär att det finns 9000 pumpar. Men bara 2475st snabbladdare.
Tur att våra politiker tycker att infrastrukturen behöver byggas ut. Ofta har våra politiker fel. Men här har de rätt.
Det behövs fler laddare längs med se stora vägarna och flera laddare vid varje ställe. Man skulle ändra lite i pumplagen och kräva minst en snabbladdare per bensinstation. Då skulle det bli lite skillnad även hur de är uppdelade.
Årsskiftet 22/23 var 4% av bilarna elbilar......
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Kanske förklarar du det hela väldigt bra genom din ton just nu? Att så hårt gå in och försvara en elbil.Nicke Nyfiken skrev:
Kanske är en reaktion på alla hatare som ständigt idiotförklarar alla elbilsägare med sjuka påståenden som t.ex. att det tar minst 3,5 timme varje gång man ska snabbladda på semestern, och att det är obligatorisk med kö. Har man inte stått i kö så ljuger man, för så står det i tidningen. Alla som säger något annat är konspirationsteoretiker.
Jag vet inte. Kanske kan det påverka litegrann. Vad tror du?
I elbilens försvar så förminskas även medias roll. Du behöver inte försvara elbilen så hårt den klarar sig. Du är inte en sämre människa för att du säger något negativt om elbilen. Så kanske om du själv tänker till? Nån måste börja och varför inte vi?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nån måste varit full när de gjorde den planteringen. 226 laddare upp till fjällen.Nicke Nyfiken skrev:
Om man ser på det laddnätverk jag använder (Tesla) så passerade jag 12 laddstationer med totalt 226 laddstolpar på min väg till fjällen i år. Teslas utbyggnadsplaner för det närmsta 1,5 år framåt, omfattar ytterligare 10 laddstationer på denna väg, medräknat små avstickare.
Och med tanke på att deras laddstationer tenderar att får fler och fler laddstolpar när de bygger nytt, så tror jag att kapaciteten kommer mer än fördubblas när dessa laddstationer har byggts. Jag är ganska säker på att antalet elbilar inte kommer att fördubblas under samma tid, så det ser ut som det blir bättre redan till nästa sportlov.
Och detta är bara ett laddnätverk. Det är många andra som också bygger ut i hög takt.
Tänk om man hade spridit ut det mer....
Men jag ställer samma fråga till dig tycker du att det räcker med laddare?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Prova att läsa igen vad jag har skrivit tidigare i tråden så borde du inse att jag inte försvarar elbilen. Däremot värjer jag mig från påhopp och lögner som idiotförklarar mig och alla andra elbilsägare.Bananskalare skrev:
Kanske förklarar du det hela väldigt bra genom din ton just nu? Att så hårt gå in och försvara en elbil.
I elbilens försvar så förminskas även medias roll. Du behöver inte försvara elbilen så hårt den klarar sig. Du är inte en sämre människa för att du säger något negativt om elbilen. Så kanske om du själv tänker till? Nån måste börja och varför inte vi?
Jag har delget mina erfarenheter från 8 års elbilsägande. Och blir direkt bemött med den sedvanliga idiotförklaringen om hur dåligt det är att ha elbil. Det jag skriver är inte sant, för det är de som aldrig kört elbil som vet bättre hur det är genom selektiva och vinklade artiklar i media.
Om du tycker att mina erfarenheter är att försvara elbilen så är det upp till dig. Det är kanske dags att ta en funderare på varför du uppfattar det så.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Fun fact: Pumplagen exkluderar medvetet elbilsladdare då elbilar sågs som en återvändsgränd och man inte ville ge mackägarna en enkel väg ut från att installera pumpar för framtidens drivmedel, E85 och gas.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tja ett bra exempel på hur man väljer att tolka saker och ting. Men om du vill få det till att jag inte läser, så visst gärna för mig![SKPG]Zamora skrev:
Men om man sitter och berättar minsann hur många laddstationer det finns och detta på bara 4% elbilar.
Fun fact antalet elbil tredubblades mellan 2020-2022 Totala antalet elbilar som registrerades under 2022 var 32%
siffran för januari höll inte i sig.
Att lägga fram en siffra så som du gjorde och i en del inlägg kan tolkas som att du håller med om det inte finns några problem med infrastrukturen och antal laddstationer. Men du kanske aldrig kör några längre sträckor än att du kan ladda hemma. Då är det förstås inget problem med laddstationer.
Men jag tolkar dig fel?! Det glädjer mig!
Du håller med om att det behövs fler laddstationer?