Bananskalare Bananskalare skrev:
Vad tror du att jag vill ha en källa på?
Ditt påstående om att det inte kan bli varmare. Vad har du för källa? Din källa måste alltså visa att uttaget låg på 45 gr
Testspecifikationen specificerar i det här fallet en testtid och vilken temperatur som är acceptabel efter den tiden. Om man testar något lite mer generellt så mäter man temperaturen och slutar när den är stabil. I schucko fallet har man satt en fix tid. Men det är för att man vet att det är stabil temperatur efter den tiden.

Jag begriper inte riktigt vad det är du efterfrågar. Är det det faktum att man uppnår en jämnviktstemperstur du inte tror på?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Anläggningen ska skyddas av säkringen.
Sant, men efter en jävla massa år i branschen inser jag att inte ens 5% av alla elektriker jag mött under åren kan beräkna utlösningsvilkor, spänningsfall etc.

De allra flesta elektriker man stött på genom åren kör enligt:
1,5mm2 = kan alltid säkras 13A
2,5mm2 = kan alltid säkras 16A

Jag har enormt svårt att tro att det skulle se annorlunda ut någon annanstans om jag ska vara ärlig :).
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Testspecifikationen specificerar i det här fallet en testtid och vilken temperatur som är acceptabel efter den tiden. Om man testar något lite mer generellt så mäter man temperaturen och slutar när den är stabil. I schucko fallet har man satt en fix tid. Men det är för att man vet att det är stabil temperatur efter den tiden.

Jag begriper inte riktigt vad det är du efterfrågar. Är det det faktum att man uppnår en jämnviktstemperstur du inte tror på?
Du har yrat en massa om att uttaget inte kan bli varmare än 45gr. Det känns som att du försöker slingra dig.
 
S SueCia skrev:
Sant, men efter en jävla massa år i branschen inser jag att inte ens 5% av alla elektriker jag mött under åren kan beräkna utlösningsvilkor, spänningsfall etc.

De allra flesta elektriker man stött på genom åren kör enligt:
1,5mm2 = kan alltid säkras 13A
2,5mm2 = kan alltid säkras 16A

Jag har enormt svårt att tro att det skulle se annorlunda ut någon annanstans om jag ska vara ärlig :).
Jag har lärt mig här på forumet att 13A säkring inte alls är säker på 1,5kvcm
 
D Daniel 109 skrev:
Det här är den första jag hittade när jag sökte.
[länk]
Tack så mycket!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har lärt mig här på forumet att 13A säkring inte alls är säker på 1,5kvcm
Allt handlar om förutsättningarna. 16A är inte heller alltid säkert på 2,5mm2
 
S SueCia skrev:
Sant, men efter en jävla massa år i branschen inser jag att inte ens 5% av alla elektriker jag mött under åren kan beräkna utlösningsvilkor, spänningsfall etc.

De allra flesta elektriker man stött på genom åren kör enligt:
1,5mm2 = kan alltid säkras 13A
2,5mm2 = kan alltid säkras 16A

Jag har enormt svårt att tro att det skulle se annorlunda ut någon annanstans om jag ska vara ärlig :).
Det är ju andra aspekter. Men om man enbart ser ur värmeperspektivet vid överbelastning så fungerar ju de tumreglerna.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du har yrat en massa om att uttaget inte kan bli varmare än 45gr. Det känns som att du försöker slingra dig.
Nej, det gör jag inte. Jag har överhuvudtaget inte nämnt den temperaturen. Försök läsa vad jag skriver.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
U
Men måste det visas källor på allt?
Tror du på allvar att man tillverkar den vanligast förekommande elapparaten (uttag) så att de inte kan belasta längre än en timme för de dem är avsäkrade för? Räknas sunt förnuft som bra källa?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör jag inte. Jag har överhuvudtaget inte nämnt den temperaturen. Försök läsa vad jag skriver.
I inlägg 117 &119 & 122 samt 130.
Där uppger du att man inte testar längre för att de inte behövs, för att stagnationstemperaruren är upp nådd. Då vill jag veta om du har någon källa på dessa uppgifter? Ett test har ofta en stipulerad tid som det ska pågå. i det här.testet 1 timme Jag kan inte hitta någonstans att allt är godtyckligt att mam inte testade längre för att det inte behövdes längre
Du påstår att man uppnått stagnations temperaturen. Då vill jag veta hur du kommit fram till det
Du kanske har rätt. Men jag behöver någon källa.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du har yrat en massa om att uttaget inte kan bli varmare än 45gr. Det känns som att du försöker slingra dig.
Om du t ex tänder en lampa så blir den varm. Men efter ett tag blir den inte varmare. Eller om solen lyser på husväggen så blir den varm. Men efter ett tag blir den inte varmare.
I alla fall funkar det så hemma hos mig. Behöver du någon källa på det så hänvisar jag till fysiken i grundskolan.
 
  • Gilla
MickeRavioli och 5 till
  • Laddar…
Vad betalar du till fastighetsägaren för att få ladda bilen på jobbet?

ARJU ARJU skrev:
Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.

Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.

Idag tittade
ARJU ARJU skrev:
Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.

Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.

Idag tittade fastighetsägaren förbi och informerade en kollega att hen ryckt kabeln då hen är rädd för varmgång.

Det rör sig om en metallstolpe med mark-kabel och min reseladdare på 8A.

Initialt ryckte jag på axlarna, men när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna än vad min lilla laddare med temperatursensor för att skydda mot varmgång kan orsaka.

Blir lite irriterad över att man överdriver riskerna med att ladda med reseladdare och via inkompetens orsakar skador.

Tänker jag rätt här eller är det jag som är idioten?
 
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
X
kisumisu kisumisu skrev:
Blir mer och mer förbud göra det här.
Var inget problem för 2-3 år sedan.
Var heller inget problem för 10-20år sedsn med kupevärmare på 2000W+motorvärmare.

Men mer och mer bilar har inte kupevärmare om ens motorvärmare och har dem båda ligger det i en leksaksvärmare på 800w...

Om dessutom medvetet sänkee till 8A ska det ju inte vara en brandfara.
Brandfara uppstår när man laddar med 10A+ i dåliga uttag, använder dåliga skarvsladdar, taskigt elsystem mm.

Sen kan det ju givetvis bli överbelastning om alla står laddar samtidigt.

Men för det mesta handlar det här om avund och våra höga elpriser! Men är elpriser sånt problem borde inte folk få ha motorvärmare heller.....

Men fler och fler har laddhybrider och sticker än mer ut både avundsjuka men även brandfarorna när folk inte lär sänka effekt och ladda i rätt uttag.

Sedan byggs det snabbladdare som bara fungerar med riktiga ev och finns få reseladdarplatser och även där sura miner från dem som har "riktiga elbilar" när man slöladdar hybrid.

En av anledningarna varför min nästa bil blir 100%EV...så kan man ladda hemma utan tjafs men ändå komma billigt.
En kupévärmare på 2 kW förbrukar inte 2 kW särskilt länge. Ibland bara några sekunder till och med.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
För klarhet hyr vi hela fastigheten, all el betalas av min arbetsplats och jag har informerat våran beslutsfattare om att jag avsåg koppla in och ladda bilen innan jag gjorde det och vi har kommit överens.

Eftersom det rör sig om små summor och jag har en ren elbil med mindre batteri och åker relativt långt till jobbet så kan det bli tight om räckvidd i de fall jag t.ex akut behöver vända hem eller någon annanstans.

För inte så länge sedan kollapsade ett av barnen i skolan t.ex.

Jag frågade kollegan idag vad mer fastighetsägaren sagt och han var rädd för varmgång i centralen.

Vilken bara spär på min frustration, en korrekt och underhållen installation ska inte ha några problem med att leverera 1800w, speciellt inte när inga andra uttag används.

Det går sannolikt en kabel till varje stolpe med 4 uttag, att jag ensam skulle orsaka en varmgång i centralen är antingen löjligt eller en direkt brandfara i december när det mycket möjligt går igång 4 motorvärmare på samma ledning....

Jag bli riktigt frustrerad av den här typen av korkade kommentarer, mer än att jag inte skulle få ladda vilket kan vara helt ok med mig om det finns en faktisk risk.

Ska jag gå ut och dränera tanken på bensinbilar för att de innehåller livsfarlig lättantändlig vätska?
Låter som om fastighetsägaren inte riktigt har kläm på exakt vilka risker som föreligger med laddning av elbilar. Varmgång förhindras av säkringar men dessa skyddar INTE mot strömspikar IFRÅN elbilarna. Det är ett ovanligt MEN ett fel som förekommit och som när det uppstår riskerar att slå ut elsystemet ifall elbilen är uppkopplad mot elnätet utan att ha en för uppgiften konstruerad laddbox inkopplad emellan.
Där ligger själva risken och OM det felet uppstår så kostar det DYRT.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.