Jag köpte en tomt med ett rivningsfärdigt obeboeligt hus 2014. Nu vill skatteverket att jag ska betala full avgift 7412kr. (Småhus/ägarlägenhet hel avgift 0,75%) Taxeringsvärdet är 1 257 000kr varav avgiften baseras på 988 267kr. Jag minns inte exakt vad husets del av taxeringsvärdet beräknas vara, men runt 250 000kr om jag minns rätt.

Finns det någon "paragraf" eller så man kan åberopa för att få ner fastighetsavgiften? Noteras bör att jag ringde skatteverket och stod i kö 30 min för att sedan kopplas bort en halvminut in i samtalet med en handläggare. Fantastiskt irriterande. Därav min fråga här istället... Kanske finns här nån som varit i en liknande situation?

Begär en omtaxering av fastigheten så får du förhoppningsvis ett lägre taxeringsvärde på huset. Dock är det ju svårt att komma ner väsentligt under 988 000 om bara tomten 'är värd' 1 miljon. Tomtens värde påverkas ju inte av att huset går att bo i eller inte.

harry73
Eftersom det finns ett hus på tomten betalar du fastighetsavgift. För obebyggda tomter betalar man statlig fastighetsskatt.

för fastighetsavgift finns det ett max. värde du behöver betala som i 2016 var 7412kr (dvs taxeringsvärde=988267)
Du tror att husets del av taxeringsvärdet är ca 250tkr, så då hamnar du fortfarande något över max värdet när du drar av husets värdet.

Men om huset nu inte skulle finnas och tomten är obebyggd (med taxeringsvärde 1 000 700 kr) Då betalar du statlig fastighetsskatt som är 1% av taxeringsvärdet (=10 007kr). Så mitt förslag är att inte göra något eftersom det inte blir billigare för dig.

• Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Precis som Harry73 säger, var glad att det står ett gammalt ruckel där, det blir billigare så!

Å fan, är det så! Då ska jag inte säga något! Får lida lite när kontot töms...

Tack för svaren förrästen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.