11 690 läst ·
17 svar
12k läst
17 svar
Fastighet utan vägservitut.
Välkommen till forumet, men får jag fråga vad du håller på med? Du har svarat med exakt samma inlägg i 4 gamla trådar om servitut. Svaret passar i inga av dessa trådarG Göran Wall skrev:Hej! "Enligt 8 kap. 8 § brottsbalken döms bl.a. den som utan tillgrepp genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes olovligen rubbar annans besittning för egenmäktigt förfarande. Straffskalan är böter eller fängelse i högst sex månader, eller, om brottet är grovt, fängelse i högst två år. I 8 kap. 11 § andra stycket anges vidare vad som är straffbelagt intrång i annans besittning av fastighet. Enligt den bestämmelsen ska vad som sägs i 8 § om egenmäktigt förfarande äga tillämpning om någon gör intrång i annans besittning av fastighet, såsom genom att olovligen anbringa eller bryta stängsel, bygga, gräva, plöja, upptaga väg eller låta kreatur beta eller om någon obehörigen skiljer annan från besittning av fastighet eller del därav.", se HOVRÄTTEN ÖVER SKÅNE OCH BLEKINGE Avdelning 2 Rotel 23 DOM 2012-10-22 Malmö Mål nr B 126-12
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Det handlar om besittningsrätt och egenmäktigt förfarande, dvs ingen har rätt att hindra någon att nyttja en befintlig väg till sin egen fastighet.
Vad hände under dessa tre år? får man använda vägen under tiden?KnockOnWood skrev:
En liten kommentar i lördagsnatten...
Ha inte för stora förhoppningar om en snabb och smidig handläggning från lantmäteriets sida.
Jag har ett rätt liknande ärende:
Lantmäteriet skapade två stora tomter, "hästgårdar" i närheten av var jag bor.
Men de "glömde" tillfartsväg. Hur man kan glömma det är "beyond me".
Så en långdragen process startades, som naturligtvis liksom i ditt fall även berörde en rättshaveristisk markägare.
Nåväl ärendet påbörjades 2012-02-14 och avslutades 2014-11-07.
Jag vet, för jag har hela diariet, "Dagboksblad", på papper, eftersom jag sitter ordfarande i den vägsamfällighet som de här två fastigheterna skulle anslutas till.
Och det var inga överklaganden eller något sådan, bara vanligt byråkratitrassel.
Alltså nästan tre år för att få rätten att använda en existerande liten grusväg
Så som sagt, vänta dig inga under av smidighet från Lantmäteriet!
Det är i mina ögon en riktig pajasmyndighet.
PS
Titta här:
[länk]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden