Jag har tänkt hänga upp en 65" TV på en gipsvägg. Väggfästet måste vara ett sådant med arm så att jag kan dra ut TV en bra bit ifrån väggen och vrida den. Jag kommer inte att träffa regel med skruv för fästet.

Min fråga. Jag har tänkt sätta en plywood-skiva som skruvas fast i två, kanske tom tre, reglar. Egentligen så tjock som möjligt helst men jag vill samtidigt inte att den bygger för mycket. Jag funderar på om jag kan ta 12mm plywood, och sedan använda Mollyplugg för dubbelgips. Alltså:

Plywood monteras ovanpå gipset med 3 franska skruvar per regel. TV-armen monteras utanpå plywood med hjälp av Molly för dubbelgips.

Vad säger experterna?

P pagnlad skrev:
Plywood monteras ovanpå gipset med 3 franska skruvar per regel. TV-armen monteras utanpå plywood med hjälp av Molly för dubbelgips.
Franska skruvar är onödigt. Vanliga träskruvar, 5 eller max 6 mm, räcker. Skivan sätts över 2 reglar.
Du skriver inte hur många hål det är i fästet men max 2 Molly hade jag använt, resten vanliga träskruv.

Thomas59
Vanlig träskruv räcker för att fästa plywoodskivan i reglarna. Två reglar räcker gott. Mollyplugg ska till alla pris undvikas, i alla situationer. De är dj-ens påfund och inte bra till något. Använd istället ”Toggler Bolts”. Sök på Toggler så ska du finna.

IMG_9226.webp
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Tack för era svar.
Ska se om jag kan få hem sådana Toggler Bolts istället och kombinera med vanliga träskruv.
Vad tror ni om 12mm plywood, räcker det eller ska jag gå upp i tjocklek? 7mm till gör ju inget om jag inte behöver ta hänsyn till molly avsedda för dubbelgips 2x13.

Thomas59
Du kan ju fälla in playwoodskivan så att du kan skruvade den direkt mot reglarna. Då kan du använda en tjockare playwoodskiva utan att den bygger så mycket och du slipper toggler bolts. Spara om möjligt den delen av gipsskivan du då tagit bort så är det lätt att återställa väggen om du flyttar/vill flytta tv:n.

Vill du göra infästningen extra stark fäller du in playwoodskivan med kortlingar bakom, mellan reglarna, där skruvarna till tv-fästet hamnar. Du kan tom förskjuta kortlingarna en bit in på reglarna så playwoodskivan livar helt med väggen i övrigt.

Vill du göra installationen extra snygg lägger du alla anslutningar till tv:n bakom gipset ner till golvlisten och fäller in en kopplingsdosa där

Jag hade nog satt upp en plywood och dragit montageskruv rakt genom plywooden och gipsen och in i reglarna. Sen monterat väggfästet i plywooden med lämplig skruv, typ korta vagnsbult och mutter. Borde sitta som berget.

Tack för alla bra tips ni har kommit med. Precis innan jag skulle åka och köpa material så googlade jag en sista gång, det måste ju finnas färdiga lösningar för detta tänkte jag. Och det gör det. Jag hittade ett fäste från Vogel med tillhörande regel-adapter, kanon. Men dyrt. Så fick det bli iaf.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
En TV vill man väll ha så dikt mot väggen det går.

När jag monterade min projektor i biorummet så sågade jag bort en kvadrat av gipsen och satte dit reglar exakt där fästet till projektorn skulle vara. Sedan dit med en bit gips och spackla.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.