6 767 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Fästa vattenmätaren i väggen?
Det ser ut som konsolen har suttit en del år
Då har dom oxiderat fast och är mycket svåra att få loss , att värma dom hastigt med gasol/svets bra varmt är en väg,
Kan gå med att knacka på så många plana ytor som möjligt ( hammare - dorn ) och inge smekningar då , det gäller att få bitarna att skaka i gängorna
Då har dom oxiderat fast och är mycket svåra att få loss , att värma dom hastigt med gasol/svets bra varmt är en väg,
Kan gå med att knacka på så många plana ytor som möjligt ( hammare - dorn ) och inge smekningar då , det gäller att få bitarna att skaka i gängorna
Finns det någon risk med att konsolen inte är fixerad? Vill inte röra mer då huvudkranens ventil började droppa vatten i några timmar tills det sedan stannade. Tänker att det kan få vänta till kommunen byter mätaren nästa gång. Min svärfar sa att de haft samma i 40 år utan att bytas så det kanske inte ens är aktuellt på mkt lång tid.H Hjulbent skrev:Det ser ut som konsolen har suttit en del år
Låt det vara som det är, det fungera nu , och att då hälla på att vrida konsolen är lite överkurs, vänta tills kommunen kommer och vill byta den, då ev nya ventiler ( kulventiler ) sättas tillsammans med en röris, det är ingen ko på isen för att ändra nu
Tack för input till dig och alla andra. Måste vara Sveriges bästa forum.H Hjulbent skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Väcker denna gamla tråd till liv efter att jag av en slump på nätet att vattenmätaren KAN fixeras med konsol MEN att det finns andra alternativ, dock nämner de inte vilka eller hur. Någon som vet vad för typ av lösning det kan vara? I dagsläget har den ingen fästpunkt alls, se bild.
Innan jag målade så monterade jag en bräda på gipsväggen bakom som fäster i träreglarna bakom gipset så att man vid exv. nästa vattenmätarbyte kan fixera den mot väggen. Däremot noterade jag att det knappt är något utrymme mellan vattenmätaren och brädan så vid vändning av konsolen så kommer rören tryckas ut från väggen, men antar att det finns konsoler med lägre profil eller annan eventuell lösning.
Innan jag målade så monterade jag en bräda på gipsväggen bakom som fäster i träreglarna bakom gipset så att man vid exv. nästa vattenmätarbyte kan fixera den mot väggen. Däremot noterade jag att det knappt är något utrymme mellan vattenmätaren och brädan så vid vändning av konsolen så kommer rören tryckas ut från väggen, men antar att det finns konsoler med lägre profil eller annan eventuell lösning.
Alternativet är att klamra rören direkt mot väggen, men hör med VA-huvudmannen om de godkänner en sådan lösning, många ställer krav på konsol.M Cameltoe skrev:Väcker denna gamla tråd till liv efter att jag av en slump på nätet att vattenmätaren KAN fixeras med konsol MEN att det finns andra alternativ, dock nämner de inte vilka eller hur. Någon som vet vad för typ av lösning det kan vara? I dagsläget har den ingen fästpunkt alls, se bild.
En annan lösning är att montera flexibel stålomspunnen slang på den sidan där du idag har kopparrör, pem-slangen går nog att flytta ut den biten som krävs utan problem då den är lite flexibel.
Tror du får svårt att hitta konsoler med så mycket mindre profil då de måste rymma mätaren.
Man kunde väl skruva fast en kraftig regel i väggen under mätaren,och vrida ner konsolen och skruva den i regelnM Cameltoe skrev:Väcker denna gamla tråd till liv efter att jag av en slump på nätet att vattenmätaren KAN fixeras med konsol MEN att det finns andra alternativ, dock nämner de inte vilka eller hur. Någon som vet vad för typ av lösning det kan vara? I dagsläget har den ingen fästpunkt alls, se bild.
Fick bli en skitful lösning... Byggt ut med 69 reglar... Ska till Bauhaus och köpa en 14-15 cm bräda och lägga ännnuuuu en till på utbyggnaden jag gjort haha, och sedan fixera konsolen med nån skruv och mutter... Sitter som ett berg såhär långt i alla fall. Om godkänt eller inte vet jag däremot inte men tror knappast det är fackmannamässigt, dock bättre än ofixerat och så bra det går att göra. Tror ni man kommer åt för att byta mätaren sen utan problem?
Det kommunala vattenbolaget där jag bor skulle INTE godkänna denna installation. Det ska vara lättåtkomling att byta.....ingenting i vägen för att skruva upp muttrarna å byta.. men för den delen behöver du inte göra mer nu utan den diskussionen får väl tas när dom kommer och ska byta vattenmätaren
Problemet är att konsolen inte kan vändas mot väggen då mätaren är för nära väggen. Tidigare ägare flyttade ju ut huvudkranarna till vattnet från duschrummet och har väl inte tänkt mycket mer sen. Tänker att muttrarna kommer man ju åt uppifrån, dock med mindre svängrum för att jobba loss dem. Som du säger, får se vad de anser när de kommer. Tänkte eventuellt köra med två hålplattor nu när jag tänkt lite i efterhand, skruva de i regeln och fästa i konsolen, istället för ytterligare en regel på utbyggnaden. Lite mer slimmat... Det allra bästa givet hur det ser ut nu vore väl att vända konsolen nedåt mot golvet och bygga ut med en regel och fästa den underifrån, hade gett mer utrymme för att arbeta vid byte av mätare.V Vector skrev:
Produkter som diskuteras: "hålplattor"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Varför inte vrida konsolen 90 grader och sätta regeln under?M Cameltoe skrev:Problemet är att konsolen inte kan vändas då mätaren är för nära väggen. Tidigare ägare flyttade ju ut huvudkranarna till vattnet från duschrummetoch och har väl inte tänkt mycket mer sen. Tänker att muttrarna kommer man ju åt uppifrån, dock med mindre svängrum för att jobba loss dem. Som du säger, får se vad de anser när de kommer. Tänkte eventuellt köra med två hålplattor nu när jag tänkt lite i efterhand, skruva de i regeln och fästa i konsolen, istället för ytterligare en regel på utbyggnaden. Lite mer slimmat... Det allra bästa givet hur det ser ut nu vore väl att vända konsolen nedåt mot golvet och bygga ut med en regel och fästa den underifrån, hade gett mer utrymme för att arbeta vid byte av mätare.
Jag hade heller aldrig godkänt en sådan installation som den ser ut nu.
Det var så jag menade, alltså vrida den 90 grader så den är riktad mot golvet och med en regel under. Tänker dock att jag kör på detta tills de kommer och ger nedslag, kanske de byter ändå som det ser ut, även om det är mindre sannolikt. Om inte, så fixar jag det enligt denna lösning då, om det är en lösning de anser är OK dessutom.N NoOne2k skrev: