Hej!

Jag har byggt en liten 2 stegs trappa till mitt garage då steget upp till dörren började bli lite väl stort. På bilden ser det brantare ut än vad det är så inga fler steg behövs.
Bakdelen av trappan har jag tänkt fästa med U järn, antingen en sådan man gängar ned i marken eller en med pinne som jag bankar ned. Tänker att en sån där liten trappa känns det overkill att börja gjuta och ha sig.

Problemet är hur jag fäster den i garaget, jag har lite olika idéer, men vilken kan fungera bäst? Aluminium profilen till dörren skjuter ut lite i underkant från den så där skulle jag kunna fästa den. Även dra in ett par skruvar i dörr fodret skulle kanske fungera? Plattans kantelement är däremot i frigolit så jag tror inte det blir något vidare fäste där sedan spricker nog den tunna betongen. Det man kanske kan göra är att limma dit en planka som man fäster trappan i?

Så vilka idéer har ni? kanske något ni gjort själva för att lösa liknande problem?

Om tråden är felplacerad så är det bara flytta den, kändes som den passade bäst här.

Vrd3LpY.jpg

Mvh: Adam

borra upp ett större hål i kantelementet och sätt dit en hylsa som sticker ut någon mm utanför kantelementet, dra sedan i en betongskruv av modell längre genom en bräda och i hylsan, har gjort så tidigare, håller med +10 år.
kanske blir lite kallras och risk för fukt men fyll i en skvätt fog i hylsan innan du drar in skruven så ska det hålla fint. på din sträcka hade jag kör 3 infästningar för att den ska klara en person på trappan, går ju även att sätta stöd så skruven inte får för stort moment.

Bästa hade varit att huggt bort lite cellplast innan gjutningen, men det är ju självklart inte möjligt nu. :)

Jag tycker inte du ska fästa trappan i garaget alls. Låt den vara fristående eller slå ner spett i marken

pjapen pjapen skrev:
borra upp ett större hål i kantelementet och sätt dit en hylsa som sticker ut någon mm utanför kantelementet, dra sedan i en betongskruv av modell längre genom en bräda och i hylsan, har gjort så tidigare, håller med +10 år.
kanske blir lite kallras och risk för fukt men fyll i en skvätt fog i hylsan innan du drar in skruven så ska det hålla fint. på din sträcka hade jag kör 3 infästningar för att den ska klara en person på trappan, går ju även att sätta stöd så skruven inte får för stort moment.

Bästa hade varit att huggt bort lite cellplast innan gjutningen, men det är ju självklart inte möjligt nu. :)
Ska skruvarna gå hela vägen till betongen. Vet inte riktigt om frigolit håller så bra, fast om du gjort så, så kan det funka. Är det någon form av ankar skruv?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker inte du ska fästa trappan i garaget alls. Låt den vara fristående eller slå ner spett i marken
Fristående går nog inte, testade när den låg som på bilden och den gled runt rätt friskt.
Att banka/skruva ned U järn i framkant också kan jag alltid testa och se om det håller.

Iom att den är byggd med lutning och inte är nergrottad så den ligger stabilt så är det väl oifrånkomligt

Jag menar att du köper ett par långa skruvar sätter dit ett rör 50mm i diam, svetsar på plåtar på båda ändar och borrar ett hål genom dessa så skruven kan passera igenom, sen borrar du ut 60 eller 55 mm i din grund, stoppar in hylsan (röret) borrar igenom allt så du får ett 8mm hål i betongen en bit in.

Du bör förborra din bräda till trappan så hålen stämmer, dessa hål kan vara större så du får lite manöverrutrymme för att finjustera, använd stor bricka för att kompensera för det stora hålet.

Blir ungefär som på min ritning sedan.
Ritning som visar delar för montering av trappa, inklusive hylsa och skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pjapen pjapen skrev:
Tror att skruven går på c:a 1200 kr för 50 st,
Metallrör hos en smed kostar runt 2000kr, dessa kan man zinkmåla så de håller längre.
Hålsåg kostar runt en 500kr.

de var billigare förr

[länk]
Hmm låter dyrt för en trappa som kostade ett par hundralappar. Om "al else fail" så är detta definitivt sättet som inte kan misslyckas. Rör eller liknade kan jag nog fixa gratis vilket drar ned priset en bra bit.
vad tror ni om dessa?
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340617/
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340623/

ena får man givetvis kapa till lite.

Ska nog köpa en test pinne och se om den ens går att få ned i singlet.

en annan ide kan vara att ta befintliga "betong pinnar med metall pinne i" som staketet jag monterade ned satt fäst i, fast då får jag gräva en del, fast det kanske kan vara bästa sättet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.