Hej.

Jag ska bygga altan/trall längs husets hela långsidaoch undrar över fastsättning av bärlina i huset?

Själva grundet är väldigt lågt och jag undrar om det går bra att fästa på utsidan av panelen, rätt igenom till husets nedersta regel?
Nackdelen, som jag ser det, blir att fasaden blir "låst av själva trädäcket. Alternativet att gräva ur lite mot grundet för att fästa bärlinan där, känns inte heller lockande. Då hamnar dessutom golvet mycket lägre än vi tänkt oss.

Ska man helt hoppa över bärlina i huset och ställa hela regelverket på plint?

Måtten på golvet är tänkt ca 13x2.5 meter.

Mycket tacksam för hjälp!

Jag drog in rejäla bult längst ned på fasaden. Vad spelar det för roll om fasad bräderna blir låsta? Finns en stor risk om du får takras på vintern att altan välter. Såg flera som fått det här uppe där jag bor iaf.

Hur högt upp ska altanen? Om du ska bygga den lågt, varför inte bara plattor på mark och göra en "flytande" konstruktion?

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Jag drog in rejäla bult längst ned på fasaden. Vad spelar det för roll om fasad bräderna blir låsta? Finns en stor risk om du får takras på vintern att altan välter. Såg flera som fått det här uppe där jag bor iaf.
Jag tänkte att det kanske vore en nackdel ifall man av någon anledning måste byta fasad?

H Holmspel skrev:
Hur högt upp ska altanen? Om du ska bygga den lågt, varför inte bara plattor på mark och göra en "flytande" konstruktion?
Det är gammal ängsmark, så det är mjukt. Vill inte riskera att sjunka här och där. Planen är plintar, med eller utan förankring i huset. Den blir ca 30 cm hög.

• Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Kör du plintar så ser jag ingen anledning till att skruva den i väggen. Det är ju mer av smidighet man gör det eller om du har kraftig lutning på marken under.

• Gilla
Joachim Johansson
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Kör du plintar så ser jag ingen anledning till att skruva den i väggen. Det är ju mer av smidighet man gör det eller om du har kraftig lutning på marken under.
Ok. Då kör jag enbart plintar. Bör väl bli 2 plintar på på en ca 2,5 m djup altan oavsett om den är fäst i väggen eller ej? Och med cc på 60 sätter jag plintar med avstånd på 180 längsledes? Låter det vettigt? Regelvirke 145x45

Kan säga att bara plintar inte hjälpte för de tak ras som jag såg och de altaner som vek ut sig men kanske inte blir problem hos dig då det är rätt lågt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.