Vi har stensatt uteplats och har satt upp en sidomarkis utmed ett staket mellan husväggen och ett stolpfäste i en befintlig stenplatta. Stolpfästet som är ganska platt är fastskruvat i en stenplatta och själva stolpen kan tas bort när markisen inte används. Efter en säsongs användande har jag nu märkt att stenplattan har lyft från marken i ena kanten - tror vindfånget blir för starkt och därför stenen lyft vilket gör att markisen slackar i överkant eftersom den inte längre är spänd. Snart släpper väl stenen så jag inser ju att jag behöver en bättre lösning - men hur? Inte beredd att kompromissa för mycket på det estetiska men vill ändå kunna använda markisen vid behov. Jag hade en idé om att gräva ur under stenplattan och gjuta fast stenplattan. Men undrar om någon annan har en bättre ide? Vet ju att det finns stolpspjut men vet inte hur jag ska kunna fästa stolpfästet på det.... Vill helst behålla stensättningen.
Vore oerhört om någon har något tips eller råd för en förstagångshusägare som försöker bli lite händig.
Vore oerhört om någon har något tips eller råd för en förstagångshusägare som försöker bli lite händig.
Välkommen till forumet och till hushuvudbrynas värld!
Spjuten är bra för rörelser i sidled och i begränsad mån för belastning ovanifrån. Men de är inte konstruerade för uppåtriktade krafter, och du var ju själv inne på att du ville behålla stensättningen.
Vill du ha det mer eller mindre idiotsäkert föreslår jag följande:
* Köp en säck grovbetong, en stadig hink, och något att röra om med, t ex en murslev eller vanlig trädgårdsspade. Samt lika många gängstänger som du har fästhål i markisen, en stenborr som når igenom stenen och som är lika tjock som gängstängerna (de ska vara så tjocka som möjligt), samt muttrar och brickor som passar.
* Skruva på muttrarna på varje gängstång, ca 2 cm in + tjockleken på fästena i markisen + brickornas tjocklek.
* Lyft undan stenen och gräv ur motsvarande yta ner till där matjorden slutar, sådär en dryg halvmeter. Eftersom det är en liten sten föreslår jag att du tar undan flera runtom och gräver under.
*Strö lite grus längst ner i hålet (ett par cm) och stampa ihop så hårt det går.
* Borra hål för fästena till markisen hela vägen genom stenen. Använd andningsskydd, stendamm är inte kul.
* Blanda betongen och häll ner i hålet. Se till att den flyter ut i alla skrymslen.
* Lägg omedelbart på stenen/stenarna igen och passa in den i höjd- och sidled.
* Tryck därefter omedelbart ner gängstängerna genom hålen i stenen och vidare ner i den flytande betongen, så långt ner de når med muttrarna på. Gängstängerna kommer nu att fungera både som fästen och som armering.
* Vänta minst 2-3 dygn.
* Lossa muttrarna, sätt upp markisen, och dra åt, helst med brickor emellan så att det sitter stadigt.
* Klart!
EDIT: Ser nu på din bild att det verkar som att du måste kunna skjuta in markisen i fästet? I så fall funkar det inte med gängstång och muttrar som sticker upp. Eller ser jag fel?
Spjuten är bra för rörelser i sidled och i begränsad mån för belastning ovanifrån. Men de är inte konstruerade för uppåtriktade krafter, och du var ju själv inne på att du ville behålla stensättningen.
Vill du ha det mer eller mindre idiotsäkert föreslår jag följande:
* Köp en säck grovbetong, en stadig hink, och något att röra om med, t ex en murslev eller vanlig trädgårdsspade. Samt lika många gängstänger som du har fästhål i markisen, en stenborr som når igenom stenen och som är lika tjock som gängstängerna (de ska vara så tjocka som möjligt), samt muttrar och brickor som passar.
* Skruva på muttrarna på varje gängstång, ca 2 cm in + tjockleken på fästena i markisen + brickornas tjocklek.
* Lyft undan stenen och gräv ur motsvarande yta ner till där matjorden slutar, sådär en dryg halvmeter. Eftersom det är en liten sten föreslår jag att du tar undan flera runtom och gräver under.
*Strö lite grus längst ner i hålet (ett par cm) och stampa ihop så hårt det går.
* Borra hål för fästena till markisen hela vägen genom stenen. Använd andningsskydd, stendamm är inte kul.
* Blanda betongen och häll ner i hålet. Se till att den flyter ut i alla skrymslen.
* Lägg omedelbart på stenen/stenarna igen och passa in den i höjd- och sidled.
* Tryck därefter omedelbart ner gängstängerna genom hålen i stenen och vidare ner i den flytande betongen, så långt ner de når med muttrarna på. Gängstängerna kommer nu att fungera både som fästen och som armering.
* Vänta minst 2-3 dygn.
* Lossa muttrarna, sätt upp markisen, och dra åt, helst med brickor emellan så att det sitter stadigt.
* Klart!
EDIT: Ser nu på din bild att det verkar som att du måste kunna skjuta in markisen i fästet? I så fall funkar det inte med gängstång och muttrar som sticker upp. Eller ser jag fel?
Produkter som diskuteras: "gängstänger"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
ricebridge skrev:
Hej!!
Allltså så himla glad jag blir att du orkat svara så snabbt och utförligt på min fråga! Du har gjort min dag!
Funderade precis på muttrarna. Själva stolpen ska kunna skjutas in i stolpfästet.... Går det att göra en variant på din lösning kanske... Borra andra hål och sätta spjuten igenom så att dessa muttrar kommer på ovansidan av stenen vid sidan av fästet?
Ändå en ganska fin kompromiss med några muttrar på ovansidan.
Tack! Ja, det är svårt att veta riktigt vad som är görbart utan att ha sett resten.
En grej som kan funka är att du helt enkelt vänder på kuttingen. Skaffa längre bultar av samma sort, och gjut sen in såna här:
https://www.ahlsell.se/10/byggsorti...gsdetaljer/ingjutningshylsor/550327-e6a843d3/
eller såna här
https://www.ahlsell.se/10/byggsorti...gsdetaljer/ingjutningshylsor/550337-dff5d9b4/
eller i nödfall såna här
https://www.ahlsell.se/10/byggsorti...r/formstag-gws-och-tillbehor/550891-3dac8dc9/
enligt samma princip som ovanstående.
Du kan till och med skippa stenen helt, faktiskt. Ta bort stenarna runtomkring, gräv och gjut enligt ovanstående. Lägg tillbaka alla stenarna som ska vara runtomkring direkt efter att du fyllt hålet med betong, fyll sen på med mer betong i tomrummet efter just den här stenen och gjut in muttrar eller hylsor, så får du en ”fusksten” som är hopgjuten med betongfundamentet. Kan bli rätt ok.
En grej som kan funka är att du helt enkelt vänder på kuttingen. Skaffa längre bultar av samma sort, och gjut sen in såna här:
https://www.ahlsell.se/10/byggsorti...gsdetaljer/ingjutningshylsor/550327-e6a843d3/
eller såna här
https://www.ahlsell.se/10/byggsorti...gsdetaljer/ingjutningshylsor/550337-dff5d9b4/
eller i nödfall såna här
https://www.ahlsell.se/10/byggsorti...r/formstag-gws-och-tillbehor/550891-3dac8dc9/
enligt samma princip som ovanstående.
Du kan till och med skippa stenen helt, faktiskt. Ta bort stenarna runtomkring, gräv och gjut enligt ovanstående. Lägg tillbaka alla stenarna som ska vara runtomkring direkt efter att du fyllt hålet med betong, fyll sen på med mer betong i tomrummet efter just den här stenen och gjut in muttrar eller hylsor, så får du en ”fusksten” som är hopgjuten med betongfundamentet. Kan bli rätt ok.
Aha! Vilka smarta stänger! Det känns som en smart lösning.
Här kommer bilder på markisen när den är monterad förresten. Blir liksom hävstångseffekt av stolpen.
Här kommer bilder på markisen när den är monterad förresten. Blir liksom hävstångseffekt av stolpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja, det kan jag allt tänka mig! Förvånad att den ens står kvar faktiskt.
Det är, som du säger, hävstångseffekten som är nyckeln här. Antingen har du en längre hävstång under marken än ovanför den, eller så är fundamentet tyngre. Ju mer av både-och som du har, desto bättre.
Det är, som du säger, hävstångseffekten som är nyckeln här. Antingen har du en längre hävstång under marken än ovanför den, eller så är fundamentet tyngre. Ju mer av både-och som du har, desto bättre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur ska jag fästa konstruktionen till min vägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Råd kring att fästa ställning till tvättställ i golvet. (Burlington)
Badrum -
Fästa bärlina till altan i fasaden
Grund & Markarbeten -
Fästa stolpar till tak i låg konstruktion, plattor på mark
Altan & Uteplats -
Kan man fästa bärlina till trädäck direkt på krypgrunden
Utbyggnad och tillbyggnad