Har 95x95 stolpar jag tänkte fästa runt altanen o sätta upp något slags insynsskydd på...
Frågan är hur jag ska fästa dom!
Har byggt så jag ska lägga dubbla 28x120 som fris runtom.
Men ska man då sätta stolparna mot inre regeln eller fästa dom mot yttre?
Borde bli stadigare med inre men blir kanske snyggare med yttre då man se frisen..... Tänkte fästa med ett par m12 150mm långa vagnsbultar med rejäla brickor...

Vad tror ni om det?

ImageUploadedByByggahus.se1397839400.955631.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller

ImageUploadedByByggahus.se1397839429.464691.jpg
Skapa konto

• Gilla
Dr Jumping Jack och 1 till
  • Laddar…
När jag byggde altanen och satte upp 45mm stolpar så såg jag till att lägga den inre regeln 45mm från ytterkanten. Det blev stabilt och fint. Vill uu kan inte minska ned storleken på altanen något och såga av de utskjutande reglarna så borde du kunna lägga en kloss mellan den inre regeln och stolpen och sedan skruva igenom klossen med en riktigt lång skruv.

pelpet skrev:
När jag byggde altanen och satte upp 45mm stolpar så såg jag till att lägga den inre regeln 45mm från ytterkanten. Det blev stabilt och fint. Vill uu kan inte minska ned storleken på altanen något och såga av de utskjutande reglarna så borde du kunna lägga en kloss mellan den inre regeln och stolpen och sedan skruva igenom klossen med en riktigt lång skruv.
Ja det blir stabilt då kan ja tänka mig!

Jag skulle ju kunna korta ner den men är rädd för att det blir fult med frisen då! Då den är byggd för två trallbrädor i bredd.
Ja en riktig lång skruv med kloss bakom borde funka!
Men skulle gå åt en väldigt lång en då kanske?

ImageUploadedByByggahus.se1397843452.788470.jpg
Skapa konto

Du menar så och en kloss på insidan där?

Jag gjorde som ditt förslag nr 2 mot yttre regeln. Använde samma skruv som till reglarna, tror din var 90 eller 100 långa. Blev stabilt å bra!

Hade kört på yttre alternativet. Kommer ta efter och göra detta i sommar i mitt bygge också.

JoakimJohansson skrev:
Ja det blir stabilt då kan ja tänka mig!

Jag skulle ju kunna korta ner den men är rädd för att det blir fult med frisen då! Då den är byggd för två trallbrädor i bredd.
Ja en riktig lång skruv med kloss bakom borde funka!
Men skulle gå åt en väldigt lång en då kanske?

[bild]
Du menar så och en kloss på insidan där?
Japp banka in en kloss mellan 2 och 9,5 på tumstocken så blir det nog bra. Har du inga långa skruvar så skruva klossen först och sen stolpen i klossen och regeln.

• Gilla
TrickyNick
  • Laddar…
B
Kan det inte vara snyggt om stolpen sitter mitt mellan de båda frisbrädorna, en liten kloss på varje sida och några ordentliga skruv?

Skulle satt stolpen på yttre bärlinan så som i bild 2. Sen två försänkta (om du skruvar utifrån) franska träskruv för montage. Sen får du figursåga frisen... nån kloss ska inte behövas, men det ger ju ett visst extra stöd...

Jag skruvar allt stort och tungt med fransk skruv, förborrat med 8 mm.

/S

• Gilla
Catsall
  • Laddar…
B
S steve5432 skrev:
Skulle satt stolpen på yttre bärlinan så som i bild 2. Sen två försänkta (om du skruvar utifrån) franska träskruv för montage. Sen får du figursåga frisen... nån kloss ska inte behövas, men det ger ju ett visst extra stöd...

Jag skruvar allt stort och tungt med fransk skruv, förborrat med 8 mm.

/S
Vad menas med försänkt fransk träskruv? Är det en frans träskruv som inte har någon fläns så att man kan dra in den så långt att inte skallen sticker ut?

• Gilla
Anderssan
  • Laddar…
Hur stabilt blir det? Kan man hänga upp en hängmattan mellan två stolpar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.