Vilken typ av skruv ska användas till att fästa impregnerade stolpar i betongplint?
Alla befintliga stolpar som är uppsatta hos oss är fastsatta med bult och mutter i plinten. Svårt avgöra vilken ytbehandling dessa bultar har. Stolparna är målade och inte impregnerade.
Idag har jag kört många mil, besökt fyra byggvaruhus och letat sådana varmförzinkade bultar. Det finns inte någonstans, utom på en butik där de kostade 40 kr styck. Vi pratar kilopris som är högre än för oxfilé och varmförzinkat är verkligen inget exklusivt material. Det är dessutom mer metall i plinten som kostar mindre.
Funkar vanliga förzinkade eller rostar de upp på några år?
Eller måste man använda franska, verkar finnas varmgalvaniserade överallt.

Biltema har en del rostfria. Och swedol har med ytbehandling för utomhusbruk.

Biltemas rostfria är aningen billigare än byggfirmans varmförzinkade. Dock är det ändå fortfarande 3-4 gånger dyrare än vanliga förzinkade.
Hur länge håller en elförzinkad 10 mm bult utomhus och går den att byta? Rostar den på ett år blir det oekonomiskt.

T-G-B skrev:
Biltemas rostfria är aningen billigare än byggfirmans varmförzinkade. Dock är det ändå fortfarande 3-4 gånger dyrare än vanliga förzinkade.
Hur länge håller en elförzinkad 10 mm bult utomhus och går den att byta? Rostar den på ett år blir det oekonomiskt.
Aningen billigare ? det skiljer mellan 40 kr ock biltemas rostfria 12 kr.

Det beror på vad du menar med håller dom kanske börjar rosta på 1-5 år men dom håller troligen din livstid.

Redigerat:
Ja de ser fina ut i tre fyra år men rostar nog inte sönder på 25

Ok är det inget som påverkar hållbarheten markant? Lite ytrost är inga problem.
Det bör vara enklare att byta bultarna än att byta plintfästet ifall det rostar.
25 år låter som ok tid.
Ang prisjämförelsen med biltema så räknade jag på hela paket, behöver fem paket bultar och tre paket muttrar. Märkligt att det inte är samma antal i paketen.

Jag har bara tyckande och troende på 25 år men efter 5 år ute men under tak har mina elzinkade biltemavagnsbultar bara blivit lite matta.

Vanlig varmförzinkad franskskruv borde väl gå bra?

Franska skruvar verkar det vara normala priser på, men de är för långa. Stolparna är 70 mm, då måste man ha korta skruvar, annars krockar de på mitten?
Eller ska man skruva stolpen med endast en skruv på varje sida?

För långa?
Det finns ju många olika dimensioner och längder på fransk träskruv.

Jag brukar skruva in mina nåra grader på snedden så att de inte krockar.

Vanlig elförzinkad vagnsbult, M10. Kommer hålla längre än altanen.
Om du garanterat vet att du kommer behöva lossa bultarna så kan du måla på bitumenmassa på ändarna.

Rekommenderar Fransk träskruv för optimalt resultat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.