Jag bygger garageverkstad och tänker hänga upp en I/HEAbalk för motorlyft. Den ska fästas vinkelrätt mot 3 st limträbalkar (i underkant på balkarna) och frågan är hur man bäst fixerar den? Balkarna är 56x220x6000. Hur mycket försvagas limträbalkarna av genomgånde bultar, alltsa borra hål genom balkarna och fästa med långa M10 eller M12? Är det bättre med fransk träskruv? Håller det för lyft av t.ex bilmotor runt 3-400kg? Hade först tänkt bocka gängstål som byglar runt träbalkarna men bredden gör att jag måste "överdimensionera" stålbalken = dyrare och tyngre. Hur har ni som gjort liknande löst problemet?

Du kan ju bygga något som omsluter limträbalken istället för att borra genom den.

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem att borra ett par 12mm hål och köra genomgående M12 i varje limträbalk.
Du kan ju försöka få borrhålen i mitten av limträbalken där påkänningarna är som minst.

Du får inte hänga upp saker underkant på en limträbalk eftersom lamellerna kan dras sönder. Infästning ska ske ovanför mitten på balkens höjd, kan lösas med plåtar i stålbalkarnas ändar som går uppåt och så skruvar du som du tänkt.

W witten skrev:
Du får inte hänga upp saker underkant på en limträbalk eftersom lamellerna kan dras sönder. Infästning ska ske ovanför mitten på balkens höjd, kan lösas med plåtar i stålbalkarnas ändar som går uppåt och så skruvar du som du tänkt.
Ok, så fransk träskruv går bort, misstänkte det. Går tyvärr inte med plåtar i ändarna, stälbalken slutar inte jäms med träbalkarna. Har funderat på en sån lösning dock, där man svetsar på U-balkar stående i överkant på I-balken och sen skruvar dessa mot limträbalken men vill göra det så enkelt som möjligt och genomgående M12 är frestande... och i princip fäster man ju på balkens överkant då?

• Gilla
witten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.