Har just sågat upp hålet i bänkskivan för spishällen och skruvat fast bläcken som hällen skall fästa i.

När jag la hällen på plats känns det inte riktigt klart, skall man inte täta men något "gucka" av något slag, inget som framgår av manulalen dock?

På min var det en gummi-list fastsatt i hällen som tätar mot skivan. Annars får man väl dra dit en siliconsträng.

fresve skrev:
På min var det en gummi-list fastsatt i hällen som tätar mot skivan. Annars får man väl dra dit en siliconsträng.
Det är en gummilist fastsatt i hällen men det känns inte rikigt tätt. Häller ligger ju löst och jag tror nog att det skulle kunna rinna in vätska om man kokar över någon kastrull etc.

Hur tjocke är bänkskivan?

Coolman skrev:
Hur tjocke är bänkskivan?
Bänskivan är ca 40 mm tjock

man ska inte sätta fast den med silikon för den bör vara lätt att ta bort

gummi listen ska sluta tätt ,

Digo , sitter hällen fast ordentligt i fästena ? för ibland så måste man trycka rätt hårt för att den ska sitta fast

Kan vara hårt att snäppa på
fästena också.
Och hur det sluter tätt kan bero på
hur långt från varandra snäppena sitter.

Mvh Putte

Det är två fästen, en på var kortsida. Fästena är fästa i bänksivan med två skruv vardera. Fästena är utformade som "U" på två ställen på varje fäste, dvs i U:na fäster hällen med en läpp (inte helt lätt att beskriva i ord...). När jag monterade hällen snäppte det inte till utan hällan vilar liksom bara i U:na. I och för sig tyckte jag att fästena därför känndes önödiga eftersom hällen ändock vilar på bänkskivan.

Om jag förstår det rätt skall jag justera fästena lite så att det blir trögt att "snäppa" i hällen och att hällen därefter kommer att sitta kvar.

Ja läpp och läpp, kanske bättre beskrivet som ett liggande L (med den korta delen på L:et nedåt...). Det sägs att en bild säger mer än tusen ord och nu börjar jag förstå varför ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.