När man använder positioneringslina så ska man inte ens trilla över takfotskanten om man trillar. När man jobbar nära takfoten så bör man använda annan utrustning som tex bom-/saxlift, ställning. Samma sak gäller när man jobbar nära gavlarna.

Man tar bort nockteglet om det är tegel, fäster ett rep mellan översta bärläkten på varje taksida nära skorstenen, så den ligger över nocken.
Sedan gör man likadant på en till position längre ut från skorstenen.
Sedan fäster man ett tredje rep mellan dessa två, sedan användes detta rep på så vis att det löper genom selen helt fritt!
Då kan man röra sig obehindrat genom en hel takhalva på ena sidan om skorstenen samt på motsvarande sida om taket!
Annars hör du med en lokal klättrarklubb om de kan komma och visa hur du bör göra.....
"Cruxklättrare och byggare"

Skulle aldrig i mitt liv fästa mej i bärläkten då man aldrig vet hur den sitter eller om den är rutten. Och även om allt är bra kommer det inte hålla vid ett riktigt fall fäste er absolut inte i bärläkten !!!!

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Demmpa skrev:
@Cancerman_777, det enda du skrev var att ni har 45° taklutning och att taket är 6 m långt, ingenting annat. Det måste vara ett väldigt litet hus ni har eftersom taket bara är 6 m långt, längden på ert hus är mindre än vad vårt hus är brett, vårt hus är nästan dubbelt så långt som det är brett.

Mitt senario/exempel var inte bara riktat till dig utan till alla för att påvisa hur farligt det kan bli om man bara har en förankringspunkt och elastisk lina (även stum lina).

Återigen (för alla) om man bara använder en positioneringslina så bör/ska fästpunkten alltid vara över ens huvud (funkar inte när man är på taknocken) och man ska alltid vara i fästpunktens lodlinje (+- ~4°).
Om man har två positioneringslinor och har fästpunkterna ovanför & utanför arbetsområdet så är man också säker. Det farliga med två fästpunkter är att man i delar av momenten bara är förankrad till en fästpunkt.

En positioneringslina ska alltid hållas sträckt för att minska risken för skador vi ett fall.
Helt sant. Jag var för snål med info. Huset mäter 7*9 meter på mark, och taket ca 6 meter från nock till takfot. Alltså takets sträckning eller vad man skall säga.

Jag instämmer i vad du säger, men har löste på annat sätt som känns väldigt tryggt för mig och min vän som hjälper mig. Vi har dessutom en tredje person på marken som inte är uppe och klättrar som kan ringa på hjälp om båda där uppe skulle falla eller bli immobila.

johan ivarsson skrev:
Skulle aldrig i mitt liv fästa mej i bärläkten då man aldrig vet hur den sitter eller om den är rutten. Och även om allt är bra kommer det inte hålla vid ett riktigt fall fäste er absolut inte i bärläkten !!!!
Ber om ursäkt för missledande info, klart att läkten skall vara fast förankrad och inte rutten!
Men vitsen med fästpunkterna på var sida om nocken är det som garanterat håller vid ett fall!
Samt att man slipper en pendling vid fall med skorstensfästning!

Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.