I samband med en renovering så ska vi sätta radontapeter på våra innerväggar. Väggarna är av lättbetong med puts utanpå. För att få ett jämnt underlag så monteras rotgips direkt på väggarna. Då vi från början diskuterade detta så sa hantverkaren att han skulle limma och skruva. När jag nu kollar så har han endast används sig av gipsskruv som är dragna direkt i underlaget utan plugg. Han hävdar att skruven biter så bra så att limning inte behövs. Skriven är 41 mm lång. Är detta verkligen tillräckligt eller måste skivorna limmas?

Jag har vid något tillfälle monterar gips på putsad vägg med bara skruv, precis som du beskriver. Dock så monterade jag 13mm gips och skruvade med 55 mm skruv.

Viss puts är lämpligt hård för att köra skruven rakt in i den. Ibland finns det en vassmatta och glespanel bakom putsen.

Här är det bara puts på lättbetong. På vissa ställen är det bom-puts, dvs putsen har släppt från underlaget.

Har ni gjort någon radonmätning? Vilken radonhalt har ni? Vi bor också i ett hus av lättbetong, med en relativt ok radonhalt, så vi sätter inte upp några radontapeter, så jag frågar mest bara av nyfikenhet.

Jag har inga radonvärden tillgängliga men vet att värdena var under gränsvärdena då vi köpte! Eftersom vi totalrenoverar den här delen av huset (byggt -63) vill vi göra vad vi kan för att minska värdena ytterligare.

Är nog svårt att svara på din fråga utan att veta hur bra skruvarna fäste i lättbetongen. Har varit med om gånger då man med enkelhet har kunnat sätta skivan med endast skruv och huvudet på skruven har hamnat på perfekt djup. Har likväl varit med om ställen där gängorna på skruven smulat sönder lättbetongen så skruven inte kunnat dra ner skallen i skivan.

Bästa svaret får du nog genom att själv försöka få en uppfattning om hur bra det drar. Drar det fint ser jag inga problem, är det svårt att få fäste borde han nog kört kakelfix, lip flexicol eller något liknande. Att tänka på att du ofta vid skruvning i lättbetong ska trycka på initialt med skruvdragaren så du hjälper gängorna att få fäste.

Med risk for OT: Mät dina radonvärden innan du lägger pengarn på radontapeterna, enligt mig finns det allt för få oberoende undersökningar (dvs inte betalade av tillverkaren själv) som visar prisvärdheten med denna lösning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.