Hej

Jag har letat runt lite på forumet kring arbetsselar. Många trådar men jag har inte lyckats hitta svaret på min fråga.

Jag ska byta tak och funderar på hur säkerheten ska gå till. Jag har selar och rep men undrar hur jag lämpligas gör fast mig.

Taket har skorsten som enda möjlig fästpunkt men den är vid ena änden på nocken. Om jag då ramlar ner när jag är som längst från skorsten får jag en riktig pendeleffekt. Vill undvika detta så jag söker andra alternativ. Det jag kommit på själv är att, när pannor är borta runt nock, fästa krokar i några av takstolarna på båda sidor kring nock. Sedan när jag är på en sida och arbetar, fäster jag repet i en krok på motsatt sida. Detta gör att jag slipper pendeleffektet men är det ok? Finns det bättre sätt? kan det räcka att knyta in mig i bärläkten på motsatt sida?

Arbetet ska ske till helgen så jag är tacksam för snabba svar. :)

Är också i samma planer och behöver hjälp med samma problem

Efter en meters fall har din vikt ändrats något enormt så se till att rep mm klarar belastningen. Bärläkten är nog inget man vill hänga ett par hundra kilo-ton i.

Tänk på att inte använda statiska rep vid säkringar av det här slaget. Riktiga rep för säkerhetsselar och klättring är något elastiskt vilket kraftigt minskar skaderisken när man faller. Enda gången man använder statiska rep i klättersammanhang är vid repelering.

K
Ingen som har tips om vad man skall fästa linan i, har ett tak med 45 graders vinkel som jag skall upp på, det enda som finns är skorsten, men den sitter dumt till

Köp en sele som finns på t.ex Biltema, tror min kostade ca 200kr. Sedan ett ordentligt rep på t.ex Haraldnyborg som klarar 1000kg. Fästpunkt har jag själv använt våra ca 35 år gamla äppelträd som finns spridda runt om i trådgården(slå det runt nedre delan av stammen). Även kommunens lyktstolpar går att använda.
Slutligan om inget annat finns kan man ta ordentligt långt spett och slå ner i ca 45-50graders lutning (precis som pålarna till cirkustält använder sig av), slå ner det drygt 1m, gärna bakom en ordentlig stenbumlig om det finns.
Gissar på att en person som väger 100kg får en statisk vikt på 200-300kg precis sekunden efter fallet.

Så här fäste jag repet till selen i skorstenen:
Två U-balkar i stål som kläms kring skorstenen med en M12-gängstång. Och en ögla i rostfritt stål i den ena U-balken där man hakar fast säkerhetslinan (det ska bli två öglor, en på varje sida, så jag har förbrett med hål för en ögla till).

Synpunkter på min lösning?

Alla delar samlade.
Två U-balkar och en M12-gängstång på ett arbetsbord med smådelar i orangea lådor för montering av säkerhetssystem på skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

U-balkar och M12-gängstång fäster säkerhetslina på rostig skorsten med förberedda öglor.
Skapa konto

U-balkar och M12-gängstång fäster en säkerhetslina till en skorsten, hand i förgrunden.
Skapa konto

Magnus E K
Fanns ingen kommunal lyktstolpe att tillgå ;)

Ser seriöst ut. Själv knöt jag bara fast repet i översta steget på takstegen (som dock är en gammal rejäl modell, fäst med bultar ner till vinden).

• Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vet att tråden är gammal, men nyvaken.

Tänk på vinkeln från förankringspunktens lodlinje till arbetsstället inte får/bör vara mer än några grader
Det är alltså inte bra att förankra sig på ett enda ställe och sedan jobba över hela taket.

Anledningen är pendelseffekten.

[länk]

[länk]
Ja, det är rätt, man bör komplettera med förankringspunkter på gavlarna också om man ska jobba över hela taket. I mitt fall tänkte jag bara på en förankringspunkt inför kommande arbete med att sätta upp en takbrygga alldeles under skorstenen och för ev. framtida inspektion av skorstenen. När takbryggan är på plats blir den också en godkänd förankringspunkt för säkerhetslina.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.