Hej
Jag har letat runt lite på forumet kring arbetsselar. Många trådar men jag har inte lyckats hitta svaret på min fråga.
Jag ska byta tak och funderar på hur säkerheten ska gå till. Jag har selar och rep men undrar hur jag lämpligas gör fast mig.
Taket har skorsten som enda möjlig fästpunkt men den är vid ena änden på nocken. Om jag då ramlar ner när jag är som längst från skorsten får jag en riktig pendeleffekt. Vill undvika detta så jag söker andra alternativ. Det jag kommit på själv är att, när pannor är borta runt nock, fästa krokar i några av takstolarna på båda sidor kring nock. Sedan när jag är på en sida och arbetar, fäster jag repet i en krok på motsatt sida. Detta gör att jag slipper pendeleffektet men är det ok? Finns det bättre sätt? kan det räcka att knyta in mig i bärläkten på motsatt sida?
Arbetet ska ske till helgen så jag är tacksam för snabba svar.
Jag har letat runt lite på forumet kring arbetsselar. Många trådar men jag har inte lyckats hitta svaret på min fråga.
Jag ska byta tak och funderar på hur säkerheten ska gå till. Jag har selar och rep men undrar hur jag lämpligas gör fast mig.
Taket har skorsten som enda möjlig fästpunkt men den är vid ena änden på nocken. Om jag då ramlar ner när jag är som längst från skorsten får jag en riktig pendeleffekt. Vill undvika detta så jag söker andra alternativ. Det jag kommit på själv är att, när pannor är borta runt nock, fästa krokar i några av takstolarna på båda sidor kring nock. Sedan när jag är på en sida och arbetar, fäster jag repet i en krok på motsatt sida. Detta gör att jag slipper pendeleffektet men är det ok? Finns det bättre sätt? kan det räcka att knyta in mig i bärläkten på motsatt sida?
Arbetet ska ske till helgen så jag är tacksam för snabba svar.
Tänk på att inte använda statiska rep vid säkringar av det här slaget. Riktiga rep för säkerhetsselar och klättring är något elastiskt vilket kraftigt minskar skaderisken när man faller. Enda gången man använder statiska rep i klättersammanhang är vid repelering.
Köp en sele som finns på t.ex Biltema, tror min kostade ca 200kr. Sedan ett ordentligt rep på t.ex Haraldnyborg som klarar 1000kg. Fästpunkt har jag själv använt våra ca 35 år gamla äppelträd som finns spridda runt om i trådgården(slå det runt nedre delan av stammen). Även kommunens lyktstolpar går att använda.
Slutligan om inget annat finns kan man ta ordentligt långt spett och slå ner i ca 45-50graders lutning (precis som pålarna till cirkustält använder sig av), slå ner det drygt 1m, gärna bakom en ordentlig stenbumlig om det finns.
Gissar på att en person som väger 100kg får en statisk vikt på 200-300kg precis sekunden efter fallet.
Slutligan om inget annat finns kan man ta ordentligt långt spett och slå ner i ca 45-50graders lutning (precis som pålarna till cirkustält använder sig av), slå ner det drygt 1m, gärna bakom en ordentlig stenbumlig om det finns.
Gissar på att en person som väger 100kg får en statisk vikt på 200-300kg precis sekunden efter fallet.
Verktygstokig
· Stockholm
· 101 inlägg
Så här fäste jag repet till selen i skorstenen:
Två U-balkar i stål som kläms kring skorstenen med en M12-gängstång. Och en ögla i rostfritt stål i den ena U-balken där man hakar fast säkerhetslinan (det ska bli två öglor, en på varje sida, så jag har förbrett med hål för en ögla till).
Synpunkter på min lösning?
Alla delar samlade.
Två U-balkar i stål som kläms kring skorstenen med en M12-gängstång. Och en ögla i rostfritt stål i den ena U-balken där man hakar fast säkerhetslinan (det ska bli två öglor, en på varje sida, så jag har förbrett med hål för en ögla till).
Synpunkter på min lösning?
Alla delar samlade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Vet att tråden är gammal, men nyvaken.
Tänk på vinkeln från förankringspunktens lodlinje till arbetsstället inte får/bör vara mer än några grader
Det är alltså inte bra att förankra sig på ett enda ställe och sedan jobba över hela taket.
Anledningen är pendelseffekten.
http://www.taksakerhet.se/wp-content/uploads/2015/11/BRANSCHSTANDARD_TAKARBETE_10_nov_2015.pdf
http://www.fallskydd.se/katalog/Fallskydd-och-Raddning.pdf
Tänk på vinkeln från förankringspunktens lodlinje till arbetsstället inte får/bör vara mer än några grader
Det är alltså inte bra att förankra sig på ett enda ställe och sedan jobba över hela taket.
Anledningen är pendelseffekten.
http://www.taksakerhet.se/wp-content/uploads/2015/11/BRANSCHSTANDARD_TAKARBETE_10_nov_2015.pdf
http://www.fallskydd.se/katalog/Fallskydd-och-Raddning.pdf
Verktygstokig
· Stockholm
· 101 inlägg
Ja, det är rätt, man bör komplettera med förankringspunkter på gavlarna också om man ska jobba över hela taket. I mitt fall tänkte jag bara på en förankringspunkt inför kommande arbete med att sätta upp en takbrygga alldeles under skorstenen och för ev. framtida inspektion av skorstenen. När takbryggan är på plats blir den också en godkänd förankringspunkt för säkerhetslina.Demmpa skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur ska jag fästa konstruktionen till min vägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Råd kring att fästa ställning till tvättställ i golvet. (Burlington)
Badrum -
Fästa bärlina till altan i fasaden
Grund & Markarbeten -
Fönster spruckit - entreprenad hänvisar till villaförsäkring?
Försäkringar -
Fästa stolpar till tak i låg konstruktion, plattor på mark
Altan & Uteplats