För det första, finns det någon fackterm för ihåligt betongbjälklag?

Jag ska regla upp för ett nytt innertak och undrar vad säkraste sättet att fästa reglerna är.
Huset är byggt -70 och det är ett ihåligt betongbjälklag.
Jag har tidigare skruvat upp lättare saker och när jag har borrat så har det på vissa ställen bara varit ca 30mm solid betong och sen är det ett hålrum.

Spikplugg känns som mest lättarbetat men är det tillräckligt säkert?

Spelar det nån roll om jag fäster reglarna längs med "håligheterna" eller bör jag sätta dom på andra ledden?

• Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Förvånad att ingen har några tips att komma med, jag får köra på spikplugg helt enkelt.
Återkommer med resultat om taket sitter kvar :thumbup:

Nytt innertak!? Du tänker plåtreglar och gips? I sådant fall skall detta förankras i väggarna med L profiler eller Väggskena följt av hattprofiler (Sekundärregel) och över det beroende på rummets storlek sk Primärregel som lämpligast överspänns lite mot taket med patentband.
Så inte skall det borras mycket i taket inte om man gör det rätt! ;)

För att fästa profilerna i väggen så brukar jag använda mig av Spikankare som har större huvud än spikplugg och verkligen sitter som berget, anpassa längd efter material. Huvudet gör att den inte går igenom plåtregeln. Nackdelen är att dom inte är så lätta att demontera om man nu skulle göra fel.

Mer info här:
http://www.europrofil.se/index.php?page=nedpendlat

maah skrev:
För det första, finns det någon fackterm för ihåligt betongbjälklag?
Det heter något så enkelt som "hålbjälklag" eller "håldäck".
Strängbetong är stora på dessa bjälklag så sök på detta så ska du finna....

Det finns något som heter HDF-bjälklag, vilket är prefabriserade bjälklag med kanaler i. Mellan kanalerna i nederkant ligger spännarmering i form av vajrar.
Så länge du inte har av vajrarna så är du safe, då det är där bärigheten ligger.
OM det nu är såna vi pratar om ;)

slacker skrev:
Nytt innertak!? Du tänker plåtreglar och gips? I sådant fall skall detta förankras i väggarna med L profiler eller Väggskena följt av hattprofiler (Sekundärregel) och över det beroende på rummets storlek sk Primärregel som lämpligast överspänns lite mot taket med patentband.
Så inte skall det borras mycket i taket inte om man gör det rätt! ;)

För att fästa profilerna i väggen så brukar jag använda mig av Spikankare som har större huvud än spikplugg och verkligen sitter som berget, anpassa längd efter material. Huvudet gör att den inte går igenom plåtregeln. Nackdelen är att dom inte är så lätta att demontera om man nu skulle göra fel.

Mer info här:
[länk]
Tack för input men du missförstod mig nog. Jag ska regla ner 45mm och sätta kortplank.
Inte ett innertak som man har på kontor eller liknande.

maah skrev:
Tack för input men du missförstod mig nog. Jag ska regla ner 45mm och sätta kortplank.
Inte ett innertak som man har på kontor eller liknande.
Tror inte han missförstog dig, snarare tvärtom :-)
Det han beskriver är ett bra sätt att göra ett innertak på, med tex gipsskivor.
Hur menar du med kortplank?

Det slacker beskriver är ett undertak som man pendlar ner om jag inte är helt ute och cyklar?

Jag ska regla ner 45mm från befintligt betongtak och sätta kortplank av gips.
Kortplank är fasade skivor på 13x45x1200mm.

Osäkerheten är hur jag på bästa sätt fäster reglarna i betonghåldäcket.

http://gyproc.se/bygga-undertak-och-innertak

maah skrev:
Det slacker beskriver är ett undertak som man pendlar ner om jag inte är helt ute och cyklar?

Jag ska regla ner 45mm från befintligt betongtak och sätta kortplank av gips.
Kortplank är fasade skivor på 13x45x1200mm.

Osäkerheten är hur jag på bästa sätt fäster reglarna i betonghåldäcket.

[länk]
Principen med plåtreglar är densamma som med träreglar, dock så behöver du inte fästa i taket, utan i väggarna.
Plus att du får ett mellanrum mellan plåtreglarna och bef tak, som underlättar om man behöver dra el el dyl.
Och det bygger inte mer än 45mm heller.

Spikplugg bör undvikas i tak med tanke på hållfasthet vid brand. Använd istället betongskruv eller Spikes

En spikplugg av metall mot en ljus bakgrund, avsedd för infästning i tak eller väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det är önskvärt med en ljudreduktion av mellanbjälklaget bör konstruktionen vila på väggarna som beskrivs ovan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.