Hej!
Jag ett plank som fungerar som insynsskydd mot grannens tomt, tyvärr har planket sett sina bästa dagar. Det lutar in mot grannens tomt och träet har gjort sitt.
Planen är att bygga ett nytt plank/spalje med liggande ribbor på båda sidorna, där ribborna ligger omlott - kant i kant.
Frågeställningen är om jag ska fästa stolparna på muren eller om jag ska gräva och gjuta i kant med muren? Snyggast är om jag kan fästa stolparna på muren, det stjäl även mindre plats från en realteivt liten markyta.
Så här ser nuvarande plank ut från min tomt:
Planket sett från grannens tomt:
Tips på hur jag på bästa sätt fäster stolpar i muren? Tack
Jag ett plank som fungerar som insynsskydd mot grannens tomt, tyvärr har planket sett sina bästa dagar. Det lutar in mot grannens tomt och träet har gjort sitt.
Planen är att bygga ett nytt plank/spalje med liggande ribbor på båda sidorna, där ribborna ligger omlott - kant i kant.
Frågeställningen är om jag ska fästa stolparna på muren eller om jag ska gräva och gjuta i kant med muren? Snyggast är om jag kan fästa stolparna på muren, det stjäl även mindre plats från en realteivt liten markyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tips på hur jag på bästa sätt fäster stolpar i muren? Tack
Tack för svaren!
Larsa, hur många armeringsjärn skulle du ha till varje stolpe och hur djupt behöver man borra stolparna?
När det gäller att borra i stenarna, finns det några knep för att undvika att stenen spricker? KAn tänka mig att det är risk fär det om jag borrar flera hål nära varandra. Borra i stenen med en klenare dimension först och sedan köra 25mm?
Larsa, hur många armeringsjärn skulle du ha till varje stolpe och hur djupt behöver man borra stolparna?
När det gäller att borra i stenarna, finns det några knep för att undvika att stenen spricker? KAn tänka mig att det är risk fär det om jag borrar flera hål nära varandra. Borra i stenen med en klenare dimension först och sedan köra 25mm?
Ett 20mm armeringsjärn per stolpe. Borra två stenar minst så inte staketet bryter sönder muren. Problemet med stolpskor är att det blir väldigt moment då skruven är nära ändträt, plintjärn är bättre men svåra att eftermontera .....
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr inkl moms
Läs mer
Tror det är bättre att slå med en liten handslägga. I värsta fall behöver du värma med gasol e.dyl. så järnet mjuknar lite (alltså längst ned).
För att borra rakt brukar ngt att syfta efter funka ganska bra, ställ en vinkelhake på muren och be ngn titta från olika håll när du håller maskinen.
För att borra rakt brukar ngt att syfta efter funka ganska bra, ställ en vinkelhake på muren och be ngn titta från olika håll när du håller maskinen.
Jag köpte 20mm järn idag, kapade i 1m bitar. Köpte även 2m järnrör som jag trädde över armeringen när den var nedstucken i hålet. Gick fint att böja armeringen. Ska försöka borra rakare imorgon. Tack för tipset. Kommer att slå ner trästolpen över armeringsjärnet (som du beskrev) och slå ner så att botten möter muren.
Hallå!G danielu skrev:Hej!
[bild]
[bild]
Tips på hur jag på bästa sätt fäster stolpar i muren? Tack![]()
Hur gick det?
Sitter i samma sits som du
Du får gärna skicka några bilder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden