Hej! Jag behöver hjälp med bästa konstruktion för att bygga plank på tomtgränsen!
För att hindra att min tomt rasar in på grannens finns en stödmur av slipers som nu stått sedan 1967 (12 m lång och som högst 50cm hög). Ovanpå har man byggt ett plank ( 2m högt) med liggande reglar och stående brädor. Inga egentliga stolpar, istället har man satt diagonala "strävor" in på min tomt med några meters mellanrum.
Slipersarna är ruttna och allt håller nu på att rasa och det är dags att renovera. Har hållit länge helt klart!
Jag tänkte då passa på att förlänga planket med ytterligare 10m. Eftersom min tomt sluttar så är dock de 10m inte i behov av stödmur.
Eftersom jag och min granne vill att planket ska ligga på tomtgränsen vore det optimala att även i fortsättningen kunna bygga en del av planket uppå stödmuren som vi även nu kommer att bygga av trä (byggtimmer). Hade dock tänkt en mer traditionell variant av plank med stolpar och så liggande plank. Hur fäster jag stolparna så bra som möjligt på stödmuren? Stolpskor ( finns ju olika modeller) , dra ner gängstång? Måste jag ha snedsträvor för att undvika att allt välter om vinden ligger på?
Långt inlägg jag vet men hoppas att någon har några kloka tankar!
 
L
Det med trä som stöd för jordmassa ??? varför inte bygga med leca och ev. klä med trä om ni tycker det är snyggare , då står den kvar om ni bottnar den riktigt
Om ni tänker bygga i trä igen så återkommer problemet att det ruttnar på den sida som är jordfyllt , gamla slipers är det troligtvis kreosot i och förbjudet i dag , nu finns bara tryckt som inte har samma skydd längre
 
  • Gilla
FridensborgsJanne och 1 till
  • Laddar…
Tack för din input men vad jag har förstått så kan byggtimmer ändå fungera för en lägre stödmur. OCH det är helt klart billigast när jag tittat på de olika alternativen.
Oavsett material i stödmuren så behöver dock planket fästas. Någon som har någon åsikt om det istället?
 
L
Problemet som kan komma ,är att planket ska vara upp mot 2 meter och vara infäst i stödet ,
du ska veta att det blir som en segelbåt , stort vindfång , så det med snesträvor kommer du nog inte ifrån .
Att sätta någon form av infästning i den översta delen utan strävor , då kommer den att kalva över , för liten kraft att hålla sig kvar , det enda är då att på insidan om stödet sätta långa järn ner mark min 0,5 m under stödet och fästa det i det övre timmret .
Men ingen garanti att det håller utan att fälla , om nästan en Gudrun kommer
 
Ja det kan ju bli rätt stora krafter. Läget är hyfsat skyddat mella två trädgårdar med fruktträd etc. Kanske några långa järn kan fungera trots allt
 
  • Gilla
FridensborgsJanne
  • Laddar…
L
Det med sträva kan göras på flera sätt , en skiss på ett utförande kommer med .
Angående järn , om du har möjlighet att få tag i burtonrör ( samma sort som dom bygger ställningar med ) så håller det i många år
Se och tänk hur du kan göra , bara ett förslag
 
  • Skiss av byggkonstruktion med plank, metallstång, markyta, snedsträva och infästningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snedsträva under jord? Det var som 17.
 
  • Gilla
Marmar77
  • Laddar…
L
ricebridge ricebridge skrev:
Snedsträva under jord? Det var som 17.
Fungerar utmärkt det oxå , då syns inte dom inte , ju högre upp jorden går mot muren , desto bättre vinkel upp på strävan och starkare blir det
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Fungerar utmärkt det oxå , då syns inte dom inte , ju högre upp jorden går mot muren , desto bättre vinkel upp på strävan och starkare blir det
Så byggde jag, funkade bra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.